![]() |
|
||||
|
||||
Rik Torfs
"Ik herinner mij een gesprek dat ik rond de millenniumwisseling had met de toenmalige Leuvense rector André Oosterlinck, overigens een zeer beminnelijk man. Oosterlinck zei veel belang te stellen in levensbeschouwelijke vraagstukken. Maar hij bekende de vaardigheden om daar zelf competent mee om te gaan niet te bezitten, en besteedde dat facet van zijn leven aan anderen uit. Delegeren heet zoiets. Dat begreep ik niet. Je kunt je gras laten maaien door een huurling, je garagist naar de autokeuring sturen en je boekhouder je belastingbrief ten geschenke geven. Maar wat je hele wezen raakt, cultuur en levensbeschouwing bijvoorbeeld, vertrouw je niet toe aan experts. Je kunt je partner toch ook niet zeggen dat je liefde belangrijk vindt, en tegelijk voor de praktische uitwerking ervan een beroep doen op je buurman."
Rik Torfs
|
|||
|
|||
Ik scheer niet graag een hoop mensen over dezelfde kam maar ik moest toch even lachen met de volgende uitspraak van JAN DENYS in De Standaard:
Bij de keuze voor richtingen spelen andere elementen een minstens even belangrijke rol: interesse, capaciteiten, waarden en niet te vergeten emoties. Zaken waar de gemiddelde ingenieur en econoom niet altijd veel kaas van hebben gegeten. (Dit gaat over het debat waarbij Oosterlinck pleitte voor het verlagen van inschrijvingsgeld voor ingenieursstudies en het verhogen van de inschrijvingsgelden voor “socialere studies” om het tekort aan ingenieurs tegen te gaan.)