|
Bekijk Resultaten Peiling: Opnieuw naar mogelijkheid gescheiden onderwijs in S.O? | |||
Nee, laat maar zo | 4 | 80.00% | |
Ja, wellicht toch beter | 1 | 20.00% | |
Stemmers: 5. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Waarom wachten met aparte lessen?
Waarom nog wachten met aparte lessen?
ANALYSE - Dat het niet goed gaat met de jongens in het onderwijs, daar is iedereen het over eens. Sinds eind jaren tachtig van de vorige eeuw hebben meisjes hun achterstand definitief ingehaald en nu zijn de rollen omgedraaid. Jongens blijven vaker zitten, ze halen minder vaak een diploma en ze zijn ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs. Het probleem ligt dus op tafel, maar over oplossingen maken weinigen zich druk. Wel heeft onderwijsminister Marja van Bijsterveldt dit voorjaar weer een nieuw onderzoek aangekondigd naar de achterstand van jongens. Maar volgens Wim Kuiper van de Besturenraad van christelijk onderwijs is het nu tijd voor actie. Hij lanceerde gisteren in deze krant een mogelijke oplossing: gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Daarmee zouden docenten beter kunnen inspelen op het verschil in motivatie, leerstijl en ontwikkeling tussen jongens en meisjes. Kuipers voorstel is voorzichtig: de aparte lessen gelden voor een beperkt aantal uur in de week en alleen voor bepaalde vakken, zoals wiskunde of taal. Hij wil kinderen dus niet rigoureus uit elkaar halen door de vorming van aparte jongens- en meisjesklassen. En dat is maar goed ook, want jongens en meisjes hebben elkaar nog altijd nodig: om samen te werken, om zich aan elkaar op te trekken, om van elkaar te leren. Sowieso is het goed als de klas zoveel mogelijk een afspiegeling is van de maatschappij. Het is namelijk nog maar de vraag hoe jongens die in de les nog nooit zijn afgetroefd door een meisje later zullen omgaan met een vrouwelijke chef. Volgens Kuiper kan Nederland een voorbeeld nemen aan landen als de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Australië, waar al wel wordt geëxperimenteerd met gescheiden lessen en waar zelfs aparte klassen voorkomen. Lastig is dat de uitkomsten van die buitenlandse experimenten niet eenduidig zijn. In de VS heeft de vereniging voor gescheiden onderwijs, Nasspe, inmiddels 540 scholen gesticht in vooral achterstandswijken. Nasspe (National Association for Single Sex Public Education) claimt dat zowel jongens als meisjes beter zijn gaan presteren in gescheiden klassen. Jongens zouden minder bezig zijn met indruk maken en meer met schoolwerk. Maar er zijn ook Amerikaanse geluiden dat aparte klassen stereotypen in stand houden: meisjes zijn alfa, jongens bèta. Omdat jongens vaak meer behoefte hebben aan structuur dan meisjes, boden Australische scholen de eersten strakker georganiseerde lessen aan. Maar dat bleek niet te werken. Wel hadden jongens er baat bij als de docent 'voor mannen aansprekende voorbeelden' gebruikte ter verduidelijking van de lesstof en als er vaak pauzes werden ingelast. Op Britse privéscholen die naar sekse gescheiden zijn, scoren jongens wel veel beter dan op gemengde scholen. Maar dat is mogelijk ook te danken aan het feit dat deze privéscholen zijn voorbehouden aan de elite, die al een voorsprong heeft. Wetenschappers zijn er dus nog lang niet uit of gescheiden onderwijs werkt. En stel dat het in het buitenland een succes blijkt, dan is het nog maar de vraag of het op Nederlandse scholen ook aanslaat. Toch is dat geen reden om het experiment van gescheiden lessen uit de weg te gaan. Want alleen door het te proberen, blijkt of Nederlandse jongens weer kunnen opbloeien in aparte lessen. 'Voorstelbaar experiment, mits meisjes toegang kunnen krijgen tot 'jongenslessen' en andersom' De Besturenraad van christelijk onderwijs pleit voor een experiment met gescheiden lessen voor jongens en meisjes als mogelijke oplossing voor de achterstand van jongens in het onderwijs. Blog Trouw, 16-08-2011 (Jady Petovic)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben voor gescheiden onderwijs.
Ikzelf heb een jaar mogen genieten van een echte meisjesschool in het zesde leerjaar. Het is Niet enkel goed omdat je in een 'hogere IQ sfeer' zou zitten maar ook omdat school veel minder afleidingen zorgt. Ik heb dat jaar enorm veel geleerd vanwege het feit dat de afleiding 'jongens' dat samen kwam met 'puberteit' en 'ontdekkingen' er niet was. Niet dat ik hier een achterstand door heb opgelopen maar dat ik me wel meer kon concentreren op wat de hele bedoeling nu is van school. In een gecontroleerde omgeving gestructureerd leren. Het was zo makkelijk en ook dat je aan zo weinig moet denken. Ik vond het jammer dat deze ook de deuren sloot en hoopte dat deze mode? weer zou komen. Ik zou graag hebben dat in de toekomst mijn kinderen van zowel een gescheiden of een gemengde school mogen genieten zoals zij het wensen en wat best met hun karakter gaat. Hoewel ik over dit artikel mijn twijfels nog heb. Hoeveel extra leerkrachten gaan ze inzetten voor dit project ? Of hoeveel lokalen hebben ze extra nodig. Hier hebben ze nog niet erg over uitgebreid waardoor ik nog geen perfect beeld kan vormen over hun plannen.
__________________
Vero |
#3
|
||||
|
||||
Pabo scheidt jongens en meisjes
Pabo scheidt jongens en meisjes
De eerste test met gescheiden lessen voor jongens en meisjes is een feit. Op de pabo in Venlo worden bij de vakken rekenen en natuur & techniek gedurende zes lessen de groepen apart gezet. "Met de jongens willen we zoeken naar de onderwijsvorm die het beste aansluit bij hun leerstijl", zegt locatiedirecteur Annigje Primowees. "Zo kunnen we beter aansluiten bij hun behoefte en krijgen zowel jongens als meisjes meer inzicht in hoe ze zelf leren." Aanleiding voor deze proef is de relatief grote groep mannelijke studenten die zich dit jaar bij de lerarenopleiding heeft aangemeld. Veertig procent is man, in voorgaande jaren kwam dat niet verder dan tien, hooguit vijftien procent. Door een leerstijl te ontwikkelen waar de jongens zich prettig bij voelen, hoopt de pabo de mannelijke studenten binnen te houden. Doorgaans stoppen er meer jongens dan meisjes voortijdig met de opleiding. Uit de gesprekken die gevoerd worden met die uitvallers, blijkt dat ze de opleiding te talig vinden, aldus Primowees. "En ze vinden dat er te veel gereflecteerd moet worden." Het idee van gescheiden lessen klonk eerder. Vorige maand pleitte Wim Kuiper, voorzitter van de besturenraad voor christelijke scholen, in deze krant voor het scheiden van jongens en meisjes bij bepaalde vakken op de middelbare school, om zo de achterstand van jongens in het onderwijs tegen te gaan. Primowees benadrukt dat de scheiding op de pabo in Venlo tijdelijk is. "We gaan niet terug naar de jaren vijftig en hebben ook geen voornemens om dat bij alle vakken te doen." Na de zes lessen, worden de klassen weer gewoon samengevoegd en worden de bevindingen van de proef toegepast in de gemengde klas. Blog Trouw, 13-09-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |