|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Aantal verkeersdoden in 2010 gedaald"
Aantal verkeersdoden in 2010 gedaald
Het aantal verkeersdoden is in 2010 met 12 procent gedaald in vergelijking met 2009. Vorig jaar kwamen 729 mensen om op de weg. In 2009 stierven er 828. 'We sluiten 2010 af met bijzonder positieve ongevallencijfers', zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). De daling is opvallend groter in Wallonië. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid publiceert woensdag de verkeersveiligheidsbarometer voor december 2010. Schouppe maakt aan de hand van deze cijfers de balans op van 2010. Het aantal letselongevallen nam af met 4,7 procent: van 47.615 letselongevallen naar 45.369. 'Hiermee hebben we voor beide indicatoren het laagste cijfer ooit behaald', zegt Schouppe. Op basis van het aantal doden ter plaatse kan Schouppe ook een eerste schatting maken van het aantal doden binnen de 30 dagen na een ongeval. De berekeningen komen uit op ongeveer 840 doden. 'Ten opzichte van het referentiegemiddelde 1998-1999-2000 realiseren we op een decennium tijd een daling van 44 procent', aldus de staatssecretaris. Wallonië De daling van het aantal doden is opvallender in Wallonië dan in Vlaanderen: -16,3 procent in het zuiden en -7,9 procent in het noorden van het land. Voor de letselongevallen is er een daling van 6,1 procent in Wallonië en van 3,8 procent in Vlaanderen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijft het aantal doden ter plaatse sinds 2005 schommelen tussen de 20 en 25. Het aantal letselongevallen nam vorig jaar af met 7,3 procent. De ernst van de letselongevallen bleef in 2010 dubbel zo hoog in Wallonië als in Vlaanderen en dubbel zo hoog in Vlaanderen als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 'De lagere verstedelijkingsgraad in het Waals Gewest ten aanzien van de andere gewesten is een gedeeltelijke verklaring voor dit fenomeen', aldus Schouppe. Bron: De Standaard Online Eigen mening: Ik ben blij dat alle maatregelen die er getroffen worden toch resultaten tonen. Betere wegen en ook meer flitsers kunnen helpen om het verkeer veiliger te maken en om dus minder gewonden en doden te hebben ten gevolge van verkeersongevallen. Het is geen spectaculaire daling, maar laat ons hopen dat het in deze lijn verdergaat, zodat het aantal verkeersongevallen steeds meer en sneller daalt. |
#2
|
|||
|
|||
Het is inderdaad een goed teken dat deze cijfers dalen. Zoals Sarah zegt zijn deze dalingen niet zo spectaculair, maar als we zo voortdoen krijgen we deze cijfers hopelijk meer en meer naar de nul.
Al vind ik deze getallen nog wel te hoog naar mijn zin. Wetende dat als je op de baan komt, het misschien wel eens gedaan zou kunnen zijn. Uit de cijfers is immers af te leiden dat elke dag 2 mensen om het leven komen in het verkeer. Dat zijn er voor mij nog altijd 2 te veel. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met Wouter. Elk verkeersslachtoffer is er een te veel. Misschien ligt de verkeersveiligheid nu minder in de handen van de regering, aangezien zij veel maatregelen treffen om deze op te drijven, maar meer in die van ons. Als we onszelf er meer bewust van worden dat te snel rijden, rijden onder invloed e.d. wel eens onze dood zou kunnen zijn, gaan we misschien voorzichtiger rijden. De overheid geeft ons daarvoor al een goede voorzet: ze spelen de laatste jaren meer en meer in op de emoties van de weggebruiker (denk aan de reclameborden zoals: "Thomas, 5 jaar, voor altijd..."). Nu is het aan ons om die voorzet binnen te koppen
|