actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2011, 16:10
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Verkeersdrukte onvermijdelijk in Antwerpen

Verkeersdrukte onvermijdelijk in Antwerpen

Ook na de realisatie van het Masterplan 2020 zal het noord-zuid-verkeer in de Antwerpse regio druk blijven, blijkt uit nieuwe verkeersprognoses.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) lichtte vandaag de nieuwe modellen toe. De conclusie luidt dat het Masterplan 2020 enkel een oplossing voor de mobiliteit in de Antwerpse regio biedt, als het volledig wordt uitgevoerd, met inbegrip van de plannen voor fietsers, waterwegen en openbaar vervoer. De Oosterweeltunnels, een ondertunneling van de R11 en de nieuwe A102 kunnen echter niet verhinderen dat het noord-zuid-verkeer erg druk blijft.

Een volledige uitvoering van het plan lost de problemen op het hoofdwegennet op, maar er blijven problemen aan enkele snelwegknopen, die evenwel op te lossen zouden zijn met een lokale heraanleg. De Ring tussen Berchem en Borgerhout blijft echter sowieso druk. Daar daalt de verzadiging van 140 procent tot 90 procent, zei Eddy Peetermans van het Vlaams Verkeerscentrum.

Volgens Peetermans zal het verkeer dan normaal kunnen doorrijden en is de drukte vergelijkbaar met de daluren nu. Hij zei nog dat internationaal voor nieuwe infrastructuur een verzadiging van minder dan 78 procent wordt vooropgesteld, maar dat Nederland en Groot-Brittannië met streefcijfers net onder de 90 procent werken.

'Minder is niet meer haalbaar in gebieden met erg veel files', zei Peetermans daarover. Een verplichting voor het noord-zuid-verkeer om rond te rijden langs de A102 en R11 biedt geen soelaas, omdat dat een hogere capaciteit vereist dan de 2x2-rijstroken die daar nu voorzien zijn.

De verkeersprognose houdt rekening met de verwachte bevolkings- en verkeersgroei en geplande bedrijfsterreinen. Een gelijkaardige berekening voor het Meccano-model is niet gemaakt.

'Masterplan werkt'

Dat de Antwerpse Ring op sommige plaatsen druk blijft, is volgens minister Crevits geen probleem. 'De Ring is geen lokale weg. De Ring wordt ontlast, maar het is de wil van de Vlaamse regering en van de stad om de R1 voort te gebruiken. De Ring maakt deel uit van het internationale wegennet."

Crevits benadrukte dat de prognose rekening houdt met de maximale scenario's voor onder meer verkeersgroei. 'Als je zo'n investering doet, moet je daarmee rekening houden om te zien of het model standhoudt. Hieruit blijkt dat het Masterplan werkt en dat was wat we wilden zien.'

Volgens Crevits zijn de berekeningen die nu gebeurd zijn 'veel accurater' dan de eerste berekeningen toen de regeringsbeslissing over het Masterplan 2020 genomen is.

Ook de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) reageerde tevreden op de verkeersprognoses. 'Als ik een totaaloordeel moet vellen over de plannen die nu voorliggen, zal de toestand vele malen beter zijn dan vandaag', concludeert hij.

Bron: De Standaard, 8 april
Mening: Ik vind het goed dat ze eindelijk iets doen aan die dagelijkse monsterfiles op de Antwerpse ring. Toch ben ik er niet helemaal van overtuigd. Het zal nog steeds druk blijven, omdat de ring behoort tot het Europese verkeersnetwerk. Mijns inzien moeten ze meer 'knelpunten' (en niet enkel Antwerpen) aanpakken om het verkeer vlotter te laten verlopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th April 2011, 15:02
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Er zijn nu eenmaal vele knelpunten en op onze wegen zal het volgens mij ook nooit meer 'rustig' worden. Er zijn gewoon te veel auto's en te weinig mensen die carpoolen. Het is soms schrikwekkend als je er eens op let hoeveel wagens slechts één persoon bevatten! (Uiteraard kan je niet in alle situaties carpoolen, maar toch zou het al veel oplossen moest dit meer gebeuren.) De verkeersdichtheid zou toch zeker 3x dunner moeten kunnen zijn moest iedereen in zoveel mogelijk situaties carpoolen. Maar ja, in onze maatschappij waarin iedereen van elkaar aan het vervreemden is, lijkt dit mij eerder een utopie.

Back on topic: Die grote masterplannen die steeds worden uitgevoerd zijn wel degelijk zinvol. Als je kijkt dat de drukte van 140% naar 90% zou moeten gaan, is dat toch een mooie vooruitgang.
De vraag is echter hoe lang zal dit op 90% kunnen blijven? Zal het aantal auto's tegen 2020 ook niet zijn toegenomen? Zitten we dan niet snel opnieuw over de capaciteit van ons wegennet??
Soms vraag ik me af of bij zo'n projecten er geen diepere uitwerkingen mogelijk zouden zijn om er nog meer uit te kunnen halen, zodat we wel degelijk meer kunnen streven naar die ideale internationale waarden rond de 78%. Beeld je eens in, een rustig verkeersverloop hier in België.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.