actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th March 2011, 21:44
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User

Berlusconi: Lampedusa schoonvegen

Het eiland Lampedusa, voor de kust van Tunesië, is in 48 tot 60 uur vrij van immigranten. Dat heeft de Italiaanse premier Berlusconi beloofd tijdens een bezoek aan het eiland.

Het eiland wordt al weken overspoeld met vluchtelingen uit het noorden van Afrika. Op het eiland wonen zo'n 5000 mensen; er zijn nu 6000 vluchtelingen. Ze wonen in tentenkampen of op straat. Voor 2000 van hen is er geen eten.

Berlusconi beloofde dat militairen de immigranten komen ophalen. De premier sprak van een schoonmaakploeg. De premier zei verder dat er schepen naar Lampedusa zijn gestuurd, die zo'n 10.000 mensen kunnen meenemen. De schepen brengen de Afrikanen terug naar huis, of naar tijdelijke opvangcentra elders in Italië.

Protest

De bewoners van Lampedusa protesteren sinds het weekeinde tegen het hoge aantal immigranten op het eiland. Ze maken zich zorgen om hun gezondheid en vrezen dat het toerisme op Lampedusa instort. Berlusconi zei dat het eiland "weer een paradijs zal worden" en beloofde de inwoners van Lampedusa te nomineren voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Sinds de val van de Tunesische president Ben Ali, begin januari, zijn zo'n 18.000 Tunesiërs naar Lampedusa gevlucht. Veel Afrikanen zien het eiland, dat slechts 130 kilometer uit de kust ligt, als 'poort naar Europa'. Afgelopen weekend kwamen voor het eerst ook boten uit Libië aan op Lampedusa.

Bron: http://nos.nl/artikel/229530-berlus...choonvegen.html

Eigen mening:
Ik snap erg goed dat de inwoners van Lampedusa moeite hebben met het ongelooflijk hoge aantal vluchtelingen. Ook begrijp ik dat ze deze vluchtelingen zo snel mogelijk weer weg willen hebben van hun eiland.

De manier waarop premier Berlusconi reageert vind ik wel merkwaardig. Hij meent de vluchtelingen naar huis te willen brengen, wat in mijn ogen geen optie is. Ze zullen niet terug naar hun eigen land, waar nog steeds grote onrust woed, willen omdat ze dan weer slachtoffer worden van de relschoppers aan de ene kant of de politieke strijders aan de andere kant. Ook de opmerking 'schoonmaakploeg' vind ik apart. Hij laat het overkomen alsof de vluchtelingen parasieten zijn die hij liever kwijt dan rijk is.
Met citaat antwoorden
Oud 31st March 2011, 08:38
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User

Het is begrijpelijk dat de inwoners van Lampedusa protesteren tegen dit hoge aantal vluchtelingen. Er zijn nu al meer vluchtelingen op het eiland dan oorspronkelijke inwoners en deze mensen moeten allemaal onderdak en eten krijgen, wat dus een onmogelijke zaak is.
Het is logisch dat Berlusconi dit probleem zo snel mogelijk wil oplossen, maar ik vind dat hij wel rekening moet houden met de hele situatie waarin de vluchtelingen zich bevinden. Zij kunnen niet zomaar terug en dit eiland is de enige veilige plek binnen hand- (of boot-?) bereik. In plaats van ze zo snel mogelijk terug te sturen naar hun eigen land, waar het nog steeds niet veilig is, kan hij beter een andere oplossing zoeken. Deze vluchtelingen zijn ook maar mensen die op zoek willen gaan naar betere oorden en mensen veeg je niet zomaar weg met een schoonmaakploeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:47.