|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
'Leerkrachten moeten op stage bij bedrijven'
Onderwijsbonden schieten voorstel minister Smet (SP.A) meteen af
'Leerkrachten moeten op stage bij bedrijven' woensdag 16 februari 2011 Auteur: StefTelen Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven dichten door leerkrachten op bedrijfstage te sturen. Tijdens de vakantieperiodes, welteverstaan. De onderwijsbonden steigeren: 'Van onze vakanties moet hij afblijven.' Smet lanceerde zijn voorstel in een toespraak over ondernemerschap en onderwijs. Volgens hem is het van groot belang dat de leerkracht voeling blijft houden met de realiteit. Een stage bij bedrijven, ook tijdens de schoolvakanties, is een van de elementen die daarvoor kan zorgen. 'Er is een alleszins een mentaliteitswijziging nodig', zei Smet erover. 'Laat me zeggen dat de stages niet alleen op vrijwillige basis georganiseerd moeten worden.' Jeroen Janssens, de woordvoerder van Smet, zegt dat er nog geen uitgewerkt voorstel op tafel ligt. 'Het is een piste die we bekijken om de arbeidsmarkt en het onderwijs beter op elkaar af te stemmen in het kader van een lerarenloopbaan, maar concreet is het allemaal nog niet.' Stap te ver Bedrijfsstages tijdens de vakantieperiodes bestaan al langer. 'Smets' voorganger Frank Vandenbroucke wilde die stages aanmoedigen door een vergoeding te geven aan deelnemende leerkrachten. Die heeft Smets afgeschaft waardoor het principe van de stages nu op vrijwillige basis gebeurt', zegt Jos Van Der Hoeven van de Christelijke Onderwijscentrale (COC). De stages verplichten, is voor de vakbondsman een stap te ver. 'Dat betekent dat er geraakt zou moeten worden aan de vakantieperiodes, maar daarover zijn de werknemers zelf baas. De minister moet daar afblijven. Ik besef dat andere sectoren vaak vinden dat werknemers in het onderwijs te veel vakantie hebben. Maar wie denkt dat we het wel met een paar weken minder kunnen stellen, nodig ik graag uit om in het onderwijs aan de slag te gaan. Wat ons betreft is Smets' voorstel, ook al is het nog maar een idee, absoluut onbespreekbaar.' Eenzelfde geluid bij zijn collega bij de socialistische ACOD, Hugo Deckers. 'Het niveau van het loon van een leerkracht houdt rekening met het aantal vakantiedagen. We gaan ervan uit dat de minister daaraan niet raakt zonder dat er opnieuw over de lonen aan tafel wordt gezeten.' Persoonlijke noden Chris Smits, de secretaris-generaal van het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs, zegt dat een discussie over stages tijdens de vakantieperiodes, wellicht altijd te gevoelig zal liggen, maar is de achterliggende gedachte wel genegen. 'Bedrijfsstages zijn een mogelijke manier om het onderwijs verder te professionaliseren. Die kunnen verplicht worden, maar moeten vooral gekoppeld worden aan de persoonlijke noden van de leerkracht. Zo heeft de ene wellicht meer nood aan nascholingen om te leren omgaan met gedragsproblemen in de klas of leerlingen met dyslexie', zegt Smits. 'Het tijdstip om die te organiseren hoeft niet per se in de traditionele schoolvakanties te vallen, maar ook tijdens lesvrije halve dagen of de avonduren.' Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GFE36DM97 Eigen mening: Nu wil de minister nog dat leerkrachten tijdens schoolvakanties bedrijfsstages volgen! Waar wil hij hiermee naartoe? Onderwijzend personeel is niet wereldvreemd en scholen zich geregeld bij. Leerkrachten hebben al genoeg werk (voorbereiding, verbeterwerk, vergaderingen,…) buiten het lessenpakket. En dan zeg ik nog niets over de opendeurdagen, eetdagen en nog zoveel andere activiteiten die deel uitmaken van het takenpakket maar die niet plaatsvinden tijdens de lessen. Bij veel leerkrachten zijn de vakanties dan ook een periode om even op adem te komen en nu gaat de minister hier ook nog eens aan prutsen? Ik vind het wel nodig dat men in het onderwijs goed op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen op bedrijfsniveau. Ik denk hierbij aan de gebruik van de nieuwe machines. De leerkrachten kunnen dan de leerlingen beter opleiden naar hun latere job toe. Maar dat wil ook zeggen dat de minister geld moet voorzien voor de aankoop van nieuw machines,… in de scholen, anders haalt het niet veel uit. Maar als deze (verplichte) bedrijfsstages worden ingevoerd, denk ik dat er nog minder jongeren/mensen zich geroepen voelen om te kiezen voor het onderwijs. |
#2
|
|||
|
|||
Ik zie hier ook niet echt het nut van in. Oke, voor leerkrachten in een beroepsschool kan dit handig zijn. Zo blijven ze op de hoogte van de nieuwste snufjes + zoals Stéfanie al zei: zo kunnen ze de jongeren beter voorbereiden op de arbeidsmarkt (misschien ook wel handig voor leerkrachten economie). Maar heeft dat iets van waarde voor bijvoorbeeld een leerkracht Nederlands of een leerkracht biologie? Ik denk het niet. Plus ik vind het niet kunnen dat ze dit tijdens hun vrije tijd zouden moeten doen. Ze hebben gelijk dat ze hierover klagen, want zoals het artikel zegt: over de vakantie zijn de werknemers zelf baas. De minister moet daar afblijven. En ik vind dus dat ze groot gelijk hebben.
|
#3
|
|||
|
|||
Economie als algemeen vak
Ik ben niet akkoord met het voorstel van Smet. Akkoord dat ondernemen zeer belangrijk is in de huidige maatschappij en dat dit moet gestimuleerd worden, maar niet door leerkrachten op stage te sturen. Mijn voorstel gaat meer uit naar economie als algemeen vak. Notie hebben van de economische basisprincipes is zeer belangrijk om een inzicht te hebben in de actualiteit. Daarom vind ik het ook nodig dat alle leerlingen economie aangeboden krijgen. Dit is enkel in het tweede jaar moderne het geval waar er socio-economische initiatie voorzien is. Verder wordt er niet teruggegrepen naar economische aspecten in de verdere jaren (de richting economie buiten beschouwing gelaten).
|
#4
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met Laurens. Ik heb als onderwijsvak Economie gekozen omdat ik het toch wel belangrijk vind dat jongeren op de hoogte worden gebracht van al de economische zaken en begrippen. Maar door leerkrachten op stage te sturen bij een bedrijf of onderneming gaat dit niet lukken. Die leerkrachten zijn waarschijnlijk weinig geïntereseerd in de materie en zullen deze hoogstwaarschijnlijk ook niet toepassen in hun lessen. Ik vind dat Laurens hier een goed idee aanreikt om Economie als algemeen vak in te lassen (en nee, dit is niet omdat ik het zelf interessant vind). Maar het valt echt wel op dat jongeren weinig over de economische gang van zaken weten en dit vind ik een minpunt in ons onderwijs. Alle jongeren zullen later hoogstwaarschijnlijk op de arbeidsmarkt terecht komen en zullen in contact komen met economisch begrippen. Dus is het dan niet essentieel dat leerlingen dit begrijpen?
|
#5
|
|||
|
|||
Dit vind ik toch wat te ver gaan. Een leerkracht moet wel een realistische kijk hebben op het bedrijfsleven, dat vind ik ook. Maar een leerkracht moet tijdens de vakantieperiodes cursussen opstellen, lessen voorbereiden,... Dan kan je toch niet verwachten dat de leerkrachten nog eens allemaal enkele weekjes in een bedrijf gaan meedraaien.
Als studenten aan de lerarenopleiding tijdens de vakantie gaan werken en daar een verslag over maken, is meer haalbaar denk ik. Ik volg het vak PAV. In de grote vakantie moet ik gaan werken om zo 'n taak te maken. Voor leerkrachten die in BSO staan vind ik dat wel een nuttige taak. |
#6
|
|||
|
|||
Economie is inderdaad voor veel jongeren lastig te begrijpen (net zoals de politiek tegenwoordig ). Toch morgen we de interesses niet vergeten. Niet iedereen die economie begrijpt, is hier ook effectief in geïnteresseerd. De middelbare school waar ik zes jaar les heb gehad, kregen we in het tweede en derde middelbaar één of twee uren economie. Na deze twee jaren hadden we de keuze om al dan niet in economie verder te gaan. Ik vond economie niet zo moeilijk, maar het interesseerde mij totaal niet. De richting 'wetenschappen' sprak mij veel meer aan.
Maar om even terug te komen op de uitspraak van minister Pascal Smet: we zouden beter, zoals we vandaag bij EMCV geleerd hebben, twee keer nadenken voor we een uitspraak doen. Het is niet omdat je met een idee op de proppen komt, dat je jezelf een slimme politicus mag noemen. Ik trek het me in ieder geval niet te veel aan. |
#7
|
|||
|
|||
Pascal Smet doet de laatste tijd veel uitspraken dat stof doet opwaaien. Met deze uitspraak ben ik het eveneens niet eens. Ik hoor regelmatig van mensen dat ik wel geluk heb als leerkracht omdat ik veel vakantie heb en niet veel moet doen, maar daar zitten ze helemaal verkeerd, een leerkracht zit niet stil in de vakantie. Zo moeten we als leerkracht ons voorbereiden op het nieuwe schooljaar, lesvoorbereidingen aanpassen, enz. Om dan nog eens te gaan sleutelen aan de vakantie?
Economie vervult een belangrijke rol in onze maatschappij, daar kunnen we niet langs kijken. Het is daarom belangrijk dat jongeren er inzicht in krijgen. Hoe werkt onze economie? Hoe komt het dat wij als individue daar deel van uitmaken? Maar door leerkrachten naar een bedrijf te sturen wordt de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven niet gedicht. Daarvoor worden er leerkrachten economie opgeleid. Wil de minister dat al de leerlingen vat krijgen op de economie, dan moeten alle leerlingen economie krijgen (zoals Laurens al eerder vermeld heeft). En dit hoeft niet veel te zijn, één uur economie in de week volstaat om leerlingen een beter zicht te geven op de economie. En het is normaal dat er leerlingen zijn die niet geïnteresseerd zijn in dit vak en dan is het goed dat het vak economie geen overheersende plaats gaat innemen. Voor de leerlingen die er wel in geïnteresseerd zijn moet er de mogelijkheid zijn om meerdere uren economie door de week te volgen, net zoals er leerlingen zijn die kiezen voor een wetenschappelijke richting. |