|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Kempen weer de Vlaamse dump-zone?
Ook de voorbije week is de asielkwestie weer genoeg in het nieuws geweest, met de nodige extra sensatie erbij, maar het valt me op dat de enige nieuwe tijdelijke onderkomens voor Asielzoekers in Vlaanderen beide in de Kempen komen (Houthalen + Weelde). Dit maal zouden in beide gemeenten oude legerkazernes omgebouwd worden/zijn. Niet te vergeten dat er al recreatie domeinen in (voornamelijk in de Kempen) opgeofferd zijn geworden om te doenen als onderkomen voor asielzoekers etc. Opzich niet meteen een drama, zolang alles deftig verloopt over-time.. I suppose
Maar vandaag vernam ik in het nieuws dat Rusland en Belgie gaan samenwerken om Russisch gas massaal op te slaan in Belgische faciliteiten. En jawel, met Loenhout moet weer een Kempische gemeente hiervoor dienst doen. Het doet me denken aan een aantal decennia geleden toen de regering ook besliste om de meer verontreinigende industrie ook naar de "minne" Kempen te duwen. Is de Kempen dan de 'pispaal' van Vlaanderen, of.. kan iemand mij hier een andere verklaring voor geven? |
|
||||
|
||||
België opent deur voor Russisch gas
Hierover gaat het dus:
België opent deur voor Russisch gasdonderdag 09 december BRUSSEL - Gazprom onderneemt een tweede poging om in ons land aardgas op te slaan. De Russische president was gisteren ooggetuige bij de bekendmaking van dit nieuws. Het Belgische gastransportbedrijf Fluxys en Gazprom hebben gisteren in Brussel een onderzoeksakkoord getekend. Dat gebeurde in de aanwezigheid van hoog politiek volk. De Russische president Dimitri Medvedev en de Belgische premier Yves Leterme waren erbij toen toplui van Fluxys en de exportdivisie van Gazprom de overeenkomst ondertekenden. De afspraak is dat de twee bedrijven onderzoeken of het mogelijk is om een lange termijn opslagcapaciteit te reserveren in de ondergrondse opslagsite voor aardgas van Fluxys in Loenhout (in het noorden van de Antwerpse Kempen). De exportdivisie van Gazprom is al enkele jaren vragende partij. Maar het ziet er nu ook naar uit dat ook België voordelen ziet in de komst van het Russische gas. De ondergrond in Loenhout vormt de enige plaats in België waarin aardgas tijdelijk bewaard kan worden. Het is niet de eerste keer dat de twee bedrijven een poging ondernemen om uit te kijken naar gasopslagkansen voor de Russen. Enkele jaren geleden bekostigde Gazprom al een studie om te bekijken of de ondergrond van Poederlee -op enkele kilometers van Loenhout- mogelijkheden bood om aardgas op te slaan. Het besluit was dat dit niet zo was. Gas opslaan in Loenhout vormt geen probleem. De voorbije jaren is zelf geïnvesteerd in een uitbreiding van de capaciteit van 600 naar 700 miljoen kubieke meter. Maar dat betekent nog niet dat er morgen al Russisch gas opgeslagen kan worden. Integendeel. De wet verbiedt momenteel de verhuur van capaciteit in het ondergrondse gasopslagreservoir aan Gazprom. Het ondergrondse gasreservoir mag enkel dienen om de Belgische gezinnen en kmo's van aardgas te kunnen voorzien. Vooral om plotse verbruikspieken tijdens winterprikken of langdurige koudeperiodes op te kunnen vangen. De wet bepaalt dat enkel de bedrijven die gas leveren dat bestemd is voor de gezinnen en kmo's een deel van de gasopslag in Loenhout mogen reserveren. Gazprom komt niet in aanmerking omdat de Russische gasproducent geen leveranciersactiviteiten heeft. Het verklaart meteen de politieke aandacht voor de overeenkomst. Zonder een wetswijziging van de Belgische regering blijft de enige ondergrondse gasopslag in ons land immers gesloten voor Gazprom. Dat ons land en Fluxys toch geïnteresseerd zijn in een deal met de Russische gasreus heeft alles te maken met het feit dat een gasproducent veel meer zekerheden biedt op een gevulde gasopslagplaats. Het lijstje van vijf bedrijven dat nu gas mag stockeren in Loenhout bevat weinig of geen producenten. DS, 09-12-2010
|
|||
|
|||
Ik denk niet dat we de kempen mogen bekijken als de pispaal van België. Volgens mij wil het Kempisch bedrijf er gewoon voor zorgen dat hun opslagplaats maximaal benut wordt. Hierdoor lijkt het er inderdaad op dat opnieuw de kempen moet dienen als oplossing voor een internationaal probleem in verband met overschotten. Maar in mijn ogen buit de kempen gewoon haar eigen mogelijkheden uit en probeert ze deze ten volle te benutten.
Zolang als het Kempische bedrijf er voldoende geld aan verdient zie ik er niet echt gaten in.