#1
|
||||
|
||||
Zonnedak op hst-tunnel
Zonnedak op hst-tunnel
BRASSCHAAT/SCHOTEN - De bovengrondse tunnel voor de hogesnelheidstrein ten noorden van Antwerpen wordt ook een zonnepark. Het 3,4 kilometer lange dak wordt volgezet met zonnepanelen. De automobilisten die iets noordelijker op de E19 voortsnellen, merken er niets van, maar op het dak van de hst-tunnel wordt wellicht het langste zonne-energiepark van ons land geïnstalleerd. Door de bovengrondse tunnel raast onder meer de hogesnelheidstrein van en naar Amsterdam. Het project is een gezamenlijk initiatief van enkele lokale overheden en de privésector. De elektriciteit zal gebruikt worden om onder meer Antwerpen Centraal van stroom te voorzien. Tegelijk kan de zonnestroom ook elektriciteit leveren aan klassieke treinen en zelfs gedeeltelijk aan de hogesnelheidstreinen. Infrabel, de Belgische spoorwegbeheerder die instaat voor de elektriciteitsvoorziening, schat dat de jaarlijkse productieopbrengst van het zonnepark volstaat om een dag per jaar alle treinen op het Belgische spoorwegnet te laten rijden. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van 950 gezinnen. Het zonnepark op de hst-tunnel moet tegen het jaareinde in gebruik zijn, luidde het gisteren tijdens de voorstelling van het groene-energieproject. Het betekent dat tegen dan 16.000 zonnepanelen aangesloten zullen zijn op het elektriciteitsnet. Alle panelen samen zouden bijna acht voetbalvelden bedekken. De kostprijs van het zonnepark bedraagt 14,7 miljoen euro. Om het plan te financieren, bundelen de gemeenten Brasschaat, Schoten, twee regionale intercommunales, spoorwegbeheerder Infrabel en het West-Vlaamse zonne-energiebedrijf Enfinity de krachten. Voor de financiering en uitbating van het zonnepark op de hst-tunnel hebben ze een coöperatieve vennootschap opgericht. Enfinity, dat momenteel de aanleg van het zonnepark coördineert en later ook zal instaan voor de uitbating, verwerft een meerderheidsbelang in de coöperatie. De vier gemeentelijke aandeelhouders hebben elk een belang van 11 procent. Dat betekent nog niet noodzakelijk dat ze het geld zelf op tafel gaan leggen. Brasschaat ziet het zonnepark alvast als een manier om zijn inwoners veel nauwer te gaan betrekken bij de realisatie van groenestroomprojecten op zijn grondgebied (zie inzetstukje hieronder). Voor spoorwegbeheerder Infrabel betekent het zonnepark dat het zijn elektriciteitsaankopen alweer wat CO2-armer kan maken. Door de elektriciteit te kopen van het zonnepark kan het jaarlijks 2.400 ton CO2 besparen. Dat komt overeen met de CO2-uitstoot van 100 vrachtwagens. Infrabel investeerde eerder ook al in een grootschalig windenergieproject langs de hst-lijn naar Luik. DS, 29-09-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |