actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th November 2009, 15:13
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User

Nederlandse vereniging geeft online zelfdodingtips

De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) heeft een website gelanceerd waarop staat te lezen hoe mensen met geneesmiddelen uit het leven kunnen stappen.

Volgens directrice Petra de Jong van de NVVE is er "een grote behoefte aan deze informatie". "Bovendien willen we voorkomen dat mensen met een doodswens naar gruwelijke methoden moeten grijpen. Soms springen ze voor de trein, hangen ze zichzelf op of steken ze zichzelf in brand. Dat is niet alleen vreselijk voor hen, maar ook voor nabestaanden en hulpverleners. Wij vinden dat mensen waardig moeten kunnen sterven", zei de Jong in 'De Volkskrant'.

Wie de informatie op de website wil lezen, moet zich eerst lid maken en 17.50 euro per jaar betalen. De informatie is dan binnen een paar uur toegankelijk voor leden boven de 16.

Instructie

In Nederland is hulp bij zelfdoding strafbaar, maar volgens de Jong geldt dat niet voor de website: "Er wordt alleen informatie verschaft en het is dus geen instructie."

Bron : GVA - 12/11/2009

Mening : Ik vind dat deze site af het web gehaald moet worden. Een overdosis geneesmiddelen nemen is volgens mij de gemakkelijkste oplossing om zelfmoord te plegen. Als mensen het dan op een moment niet meer zien zitten is het een kleinere stap om geneesmiddelen te slikken dan bijvoorbeeld voor een trein te springen. Ik denk dat als je voor een trein wilt springen, jezelf in brand wilt steken, ... je meer gaat nadenken want er is veel moed nodig om op een gruwelijke manier zelfmoord te plegen. Dat zet de mens met zelfmoordneigingen nog aan het nadenken en zo kan hij misschien zijn leven nog relativeren.
Ik hoop dat er niet veel mensen bereid zijn hier 17.50 euro voor te betalen per jaar.
Met citaat antwoorden
Oud 12th November 2009, 17:14
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User

Je moet inderdaad wel goed gek zijn om te betalen voor zulke onzin. Wat een dom initiatief trouwens, mensen methodes voorschotelen om op een 'doordachte wijze' uit het leven te stappen. Deze mensen zijn ervan overtuigd hulp te bieden aan personen met zelfmoordneigingen, maar dit doen ze niet. Ze geven deze mensen net het gedacht dat wat ze van plan zijn toch niet zo erg is. Ik ga ermee akkoord dat deze sites van het net moeten gehaald worden, en snel. Zo heb ik een jaar geleden zelfs een site gezien waar tips op stonden om enorm af te vallen, met het doel anorexia te krijgen... Zulke sites moeten verboden worden! De makers kunnen zoveel als ze willen beweren dat ze geen instructies geven, maar ze geven anders wel een mooi voorzetje!
Met citaat antwoorden
Oud 12th November 2009, 17:31
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Ik denk dat je op het internet al meer dan voldoende informatie kan vinden om zelfmoord te plegen.
Waarom er dan nog eens specifiek tips op zetten?!?
En naar wie gaat het geld, dat er wordt verdient op deze manier??
Uiteindelijk zijn de andere manieren van zelfmoord plegen misschien gruwelijker voor de nabestaanden, maar wie gaat zich dat in godsnaam aantrekken? Als je zelf echt dood wil, dan doet het er volgens mij niet toe op welke manier je dat doet... Er dan nog eerst geld voor betalen, vind ik nogal raar...
Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk, maar ik vind niet dat deze website op het internet thuishoort! Geef anders iedereen de pap in de mond, om jezelf van het leven te beroven... Waar ben je dan mee bezig? De titel van het artikel alleen al!
Met citaat antwoorden
Oud 12th November 2009, 21:58
SarahGerinckx SarahGerinckx is offline
Registered User

Uiteraard gebeurd zelfmoord vaak op gruwelijke manieren. Zoals bijvoorbeeld voor de trein springen, wat niet enkel een enorm pijnlijke herinnering is voor de familie, maar waar ook nogeens een serieus prijskaartje aanhangt.

Mensen zullen inderdaad sneller de stap zetten als ze het op een simpele en pijnloze manier kunnen doen. Er zijn zoveel mensen die deze gedachte, zeker in de pubertijd (ook nog boven de 16), wel eens een keer gehad hebben. Als ze op die moment zo'n site kunnen bezoeken, zal de stap minder klein zijn om ene overhaaste beslissing te nemen.
Mensen die dit echt willen doen, zullen ook zelfmoord plegen en vinden wel een manier om dit te doen. Daar hebben ze zeker geen hulp voor nodig.

2e Artikel en reacties over dit onderwerp
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=26891

Laatst aangepast door SarahGerinckx : 12th November 2009 om 23:18. Reden: Link
Met citaat antwoorden
Oud 12th November 2009, 23:01
Sanne.Claes Sanne.Claes is offline
Registered User

Ik begrijp niet dat zulke websites op het internet gepubliceerd mogen worden! Mensen nog een extra duwtje in de rug geven om een einde aan hun leven te maken. Ik denk dat elke zelfmoord sowieso vreselijk is voor de nabestaanden, zowel met geneesmiddelen als onder een trein springen of andere gruwelijke manieren. Als het idee van zelfmoord echt in iemands hoofd speelt, denk ik dat het voor die mensen niet uitmaakt op welke manier het gebeurt, als ze maar niet meer hoeven te leven. Dat ze er dan nog geld voor vragen, is helemaal het toppunt! Ik begrijp niet dat mensen zich van zulke site lid willen maken.
Met citaat antwoorden
Oud 15th November 2009, 22:56
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User

Dit is inderdaad eigenlijk al hetzelfde als zo'n pro-anorexia site. Anorexia nervosa is een psychische ziekte waardoor je wil afvallen. Op zo'n sites vind je ook verschillende tips hoe je dit het beste kan doen.
Zelfmoord is toch ook iets psychisch? Ik denk dat als je echt in je gedachte zit met zelfmoord te plegen, dat je het dan wel doet OF je stapt naar een therapeut ofzo. Maar dat je niet echt gaat denken; 'oh, ik heb gehoord van die site die me tips kan geven, laat ik een kijkje gaan nemen om het mijn familie minder pijnlijk te maken.' Iemand in je familie/vriendenkring/... die zelf beslist om te sterven, is zoiezo pijnlijk.

Ik denk niet dat als je op deze site terecht komt (en 17,50euro betaald om eens 'een kijkje te nemen') dat je dan plots ook zelfmoordneigingen krijgt. Ik zie er niet echt gevaar in, zal ik maar zeggen. Maar ik ben ook wel niet akkoord met de publicatie van deze site. Het beste is natuurlijk om personen met een zelfmoordneiging te helpen door ze naar een therapeut te sturen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.