actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 16th October 2009, 15:26
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User

Rechter in VS weigert trouw tussen blanke en zwarte "uit bezorgdheid voor kinderen"

Rechter in VS weigert trouw tussen blanke en zwarte "uit bezorgdheid voor kinderen"

In de Verenigde Staten is heel wat opschudding ontstaan over een rechter die weigert een huwelijk tussen een blanke en een zwarte te voltrekken en de huwelijksakte te ondertekenen. De vredesrechter uit Louisiana beweert geen racist te zijn, maar uit bezorgdheid voor de mogelijke kinderen geoordeeld te hebben. Zijn ervaring leert de man dat interraciale huwelijken niet lang blijven duren. Het koppel in kwestie overweegt om naar een andere rechter te stappen om deze discriminatie aan te klagen.

Lijden besparen
"Ik ben geen racist", zegt Keith Bardwell, rechter in Tangipahoa. "Ik heb een massa zwarte vrienden. Ze komen bij me thuis, ik voltrek huwelijken tussen zwarten. Ik behandel hen dus zoals ik iedereen behandel. Ik vraag aan een koppel altijd of ze van een verschillend ras zijn. Zoja, dan huw ik hen niet. Ik heb uit ervaring geleerd dat zowel de blanke als de zwarte gemeenschap de kinderen uit die gemengde huwelijken niet aanvaarden. Ik wil die mogelijke kinderen dat lijden besparen."

Consequent
"Ik wil consequent zijn en daarom weiger ik elk gemengd huwelijk. Ik ben nu al 34 jaar rechter en heb zo toch al vier gemengde huwelijken geweigerd. Ik denk niet dat ik iemand slecht behandel met dit oordeel. Ik heb zeker al fouten gemaakt, maar dat geldt voor iedereen. Ik heb deze mensen niet gezegd dat ze niet mochten trouwen, alleen dat ik hun huwelijk niet kon voltrekken."

Verbijsterd
Beth Humprey (30) en Terence McKay (32) waren verbijsterd toen ze hoorden dat de rechter hun huwelijk weigerde. Ze klopten aan bij een andere rechter in de buurt en die zag geen problemen, zodat ze alsnog konden trouwen. Toch laten ze het hier niet bij. "Dit verwacht je toch niet meer in de 21ste eeuw", zegt de bruid. "We kijken enorm uit naar kinderen. Eigenlijk zijn we een doodnormaal koppel dat wilde trouwen en dat krijg je zo'n weigering. Verbijsterend. We ondernemen dan ook gerechtelijke stappen om deze discriminatie aan te klagen."

Wet uit 1963
Katie Schwartzmann, openbaar aanklaagster voor mensenrechten in Louisiana, is ook compleet verrast. "Het Hooggerechtshof oordeelde al in 1963 dat de autoriteiten niet mogen bepalen met wie iemand mag en niet mag trouwen. We hebben de overkoepelende juridische instantie van de staat Louisiana dan ook gevraagd de zwaarst mogelijke sanctie op te leggen. De rechter in kwestie wist heel goed dat hij de wet overtrad, maar bleef dat toch doen." (kh)

Uit: www.hln.be, 16/10/09

Ik vind het ongehoord dat hij heeft geweigerd om het huwelijk te voltrekken. Hij mag dan nog tegen zo'n huwelijken zijn, ik vind dat je als priester niemand mag weigeren als ze in het huwelijk willen treden en al zeker niet om de reden dat je denkt dat interraciale huwelijken niet lang blijven duren. Er zijn volgens mij evenveel huwelijken die mislopen in huwelijken tussen twee blanke mensen als tussen verschillend gekleurden. Je kan toch niet uitgaan van een vermoeden!?
Met citaat antwoorden
Oud 8th November 2010, 22:14
Tanita.Nuyts Tanita.Nuyts is offline
Registered User

Only in America
Het is weer typisch dat zo’n voorval gebeurt in Amerika. De rechter heeft het recht niet om deze mensen te weigeren. En ik vind het gedurfd van het koppel in kwestie dat ze de rechter voor dit voorval aanklagen. Hopelijk krijgen ze hun gelijk en wordt de rechter hier voor niet al te licht gestraft. Hij heeft het misschien niet racistisch bedoeld maar het komt toch zo over. Elk koppel blank, zwart, jong, oud, dik of dun heeft het recht om te trouwen.
Met citaat antwoorden
Oud 18th November 2010, 11:05
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User

Het is hier niet aan de rechter om te zeggen of een huwelijk al dan niet lang gaat standhouden. Hij heeft naar mijn mening dus geen gegronde reden om dit huwelijk te weigeren. Als rechter is het volgens mij ook deel van je job om zo objectief mogelijk te zijn en je niet (al te hard) te laten leiden door je eigen ervaringen.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2010, 11:57
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User

Schandalig is zoiets!

Zwart, bruin, wit, geel, rood, het maakt niet uit welke huidskleur je hebt! Als je van elkaar houdt en je hebt voor elkaar gekozen moet iedereen deze keuze respecteren. Daarom vind ik het dus ook schandalig dat deze rechter weigerde dit koppel uit te huwelijken.

Al zegt hij zelf dat hij niet racistisch is, dit komt wel echt zo over. Discriminatie, racisme... Ik vind het allemaal verschrikkelijk. We zijn toch allemaal mensen, met dezelfde rechten.

Het feit dat deze rechter ook nog eens de wet heeft overschreden, vind ik goed. Zo zal hem dus wel degelijk een straf te wachten staan die hij waard is.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2010, 20:23
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User

“Zijn ervaring leert de man dat dat interraciale huwelijken niet lang blijven duren.”
Want uit de vele interraciale huwelijken dat deze man heeft voltrokken kan hij zonder enige twijfel afleiden dat dit alleen maar slecht kan aflopen ?
Desondanks het feit dat deze man absoluut het recht heeft op zijn eigen mening heeft hij blijkbaar NIET het recht om te bepalen of dit koppel wel of niet mag trouwen. En in mijn mening al helemaal niet het recht om over de (mogelijk) toekomstige kinderen van het koppel te oordelen.
Gelukkig is hij niet de enige rechter en ben ik blij om te horen dat het koppel na dit alles gewoon hun huwelijk heeft kunnen voltrekken.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2010, 20:40
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User

Zijn ervaring leert de man dat interraciale huwelijken niet lang blijven duren.
Als rechter moet je elk 'geval' apart bekijken. En er dus niet van uitgaan dat dit interraciaal huwelijk ook uit de hand gaat lopen...

"Ik heb uit ervaring geleerd dat zowel de blanke als de zwarte gemeenschap de kinderen uit die gemengde huwelijken niet aanvaarden. Ik wil die mogelijke kinderen dat lijden besparen."
Op wat zijn zijn ervaringen gebasseerd? Op artikels uit Amerikaanse roddelkranten zoals The National Enquirer?!? En als je tussen de lijnen leest dan wil hij naar mijn mening zeggen dat beide gemeenschappen racistisch zijn.

Waarschijnlijk is dit weer zo'n typisch conservatieve rechter die geen rassenvermengingen wil...
Met citaat antwoorden
Oud 6th December 2010, 19:00
olibier olibier is offline
Registered User

Dit is echt te gek voor woorden.
Je beslist toch zelf met wie je trouwt ?
En zijn argument dat de kinderen niet aanvaardt worden is belachelijk, de kinderen zorgen er toch zelf voor of ze aanvaardt worden of niet: ik bedoel hiermee als de kinderen rot doen tegen beide rasgroepen zwart en blank dan worden ze inderdaad niet aanvaardt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:30.