|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Niet-sponsors worden gewist uit 'Mijn Restaurant'
VTM duldt alleen officiële bieren, waters, auto's en stroom — Bierglazen, auto's, T-shirts: als ze in 'Mijn Restaurant' in beeld komen en niet van de sponsor zijn, worden ze gecamoufleerd of 'geblurd'. VTM heeft er de handen vol mee.
Als de deelnemers van Mijn Restaurant een jaar gratis groene stroom kunnen winnen, komt die stroom van Electrabel. Een klant wil bier bij zijn hoofdgerecht? Dan wordt gegarandeerd een Grimbergen aanbevolen. Aan tafel drinken ze Bru bij de wijn en de duo's rijden allemaal met een Hyundai waar het logo van hun restaurant op staat. Electrabel, Grimbergen, Bru, Hyundai en ook voedingsreus Unilever: ze zijn allemaal sponsor van Mijn Restaurant . Dat deze merken in Mijn Restaurant goed in beeld komen, ligt voor de hand. Merken van niet-sponsors die toevallig in beeld komen, worden 'gecamoufleerd'. Die techniek van camoufleren heet blurren , het Engels voor wazig maken. Het is een techniek die je niet zo vaak op de Vlaamse televisie ziet. In Amerika is het schering en inslag: daar wordt zowat alles 'geblurd', van logo's op honkbalpetten en T-shirts tot auto's en andere voorwerpen. In Mijn Restaurant wordt de praktijk onder meer toegepast op bierglazen, T-shirts en auto's. In de aflevering van dinsdag werd het logo van Sip Well op een waterkoeler bij Deborah van restaurant Fleur Délice in Diest weggewerkt: de koeler stond thuis bij Deborah in de keuken. Te veel concurrentie voor Bru, wellicht. Zaakvoerder Mark Beerts van Sip Well heeft er geen probleem mee: 'Zoiets vestigt er juist de aandacht op. De tv-kijker is wakker genoeg om te zien dat VTM iets probeert weg te moffelen. Onze waterkoelers zijn trouwens ook te zien in Thuis en Louislouise .' Is het écht nodig om zo'n waterkoeler te camoufleren omdat Bru Mijn Restaurant sponsort? Ja, zegt Sofie Verhoeven van VTM. 'Bru betaalt om sponsor te zijn van Mijn Restaurant . Onze sponsors eisen niet dat we alle concurrerende merken blurren , maar we doen het wel. Dat is een kwestie van respect voor onze sponsors.' 'Maar Mijn Restaurant is een reality programma. Er kan elk moment iets gebeuren en we spelen heel kort op de bal. Vooral buiten de restaurants hebben we minder vat op merken die in beeld komen. We proberen het in de hand te houden, voor zover mogelijk. Als er verbouwd wordt, vragen we om geen gesponsorde T-shirts te dragen. Als een duo stemmen gaat ronselen, gaan ze dat niet in een bekend warenhuis doen. Het zou een onmogelijke opgave zijn om honderden merken onherkenbaar te maken. Dat zou de kijker bovendien storen.' Er wordt in Mijn Restaurant alleen gecamoufleerd of geblurd als het de kijker niet stoort. Als Deborah op de markt in Diest in haar gesponsorde auto stapt, gaat VTM de logo's van de andere auto's op de markt niet onherkenbaar maken. 'Dat is onbegonnen werk. Er wordt gewoon rekening mee gehouden bij de montage. Er is een lijst van merken die wel én niet in beeld mogen komen. Belangrijk is dat het wegwerken van merken subtiel gebeurt. We hebben er onze handen vol mee, maar onze sponsors verdienen het.' Tom de Leur Bron : DS 14/05/09 Tja, wat moet ik hierop zeggen, het is én blijft een commerciële omroep... Toch vind ik het vrij belachelijk dat er mensen zijn die hier tijd in moeten steken, moet je daarvoor dan montagetechnieken of dergelijke studeren... amai, merci.
__________________
"Niets is zo machtig als het menselijk verstand, tenzij het menselijk onverstand." Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen |
#2
|
|||
|
|||
Ik had nooit gedacht dat daar zoveel belang aan werd gehecht! Een lijst met merken die in beeld mogen komen, zeg anders even tegen de kanditen dat ze niet achter het 'foute' merk mogen parkeren!
Ooh wat een opgeklopt gedoe toch allemaal, dat denk ik ervan! Achja dat is het gevolg van sponsers zeker! Maar toch, als je erover nadenkt, dat is toch gigantisch harde censuur!! |
#3
|
|||
|
|||
Goede klantenservice
Ik vind het niet meer dan normaal dat ze de niet sponsers 'blurren'. Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van een goede klantenservice. Als jij betaalt voor een dienst heb je toch ook niet graag dat voor een andere klant dezelfde dienst gratis is... Bovendien vind ik het niet belachelijk dat ze mensen hier tijd in laten steken. Op die manier worden er ook jobs gecreëert.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik zag het onlangs toen ze filmden bij Deborah thuis. Niet meer dan logisch lijkt mij. De sponsers zijn mede-investeerders in het programma en zijn er mede verantwoordelijk voor dat het programma kan bestaan. Als je nagaat hoeveel geld er in zo'n programma gepompt is, kan je wel eens achterover vallen!
|
#5
|
|||
|
|||
Productiemakers hebben gelijk als ze zeggen dat merken die geen sponsor zijn geblurd moeten worden. Toch overdrijven productiemakers vaak, merken van sponsors worden talrijk en extra lang in beeld gebracht en dat is ook niet nodig. Bij vele programma’s kan je de sponsors er zo uithalen doordat er extra aandacht aan besteed wordt.
Ik begrijp dat je niet-sponsors gaat blurren om zo respect te tonen aan de sponsors, maar dit mag zeker niet opvallen. Het gaat verder dan alleen respect tonen aan sponsors, het is pure commercie. Een kennis van mij baadt een café uit een maakt hier ook mooi gebruik van. Hij stuurt af en toe brieven naar Jupiler met de mededeling dat hij alleen Jupiler van het vat tapt maar dat hij ook zou kunnen overschakelen naar Stella Artois als hij niets in de plaats voor deze goede reclame. |
#6
|
|||
|
|||
Ik vind het nier meer dan normaal dat niet-sponsors van het programma 'Mijn restaurant' gewoon geblurd worden. Het is een teken dat je trouw bent aan je sponsors.
Nu, overdrijven is natuurlijk ook geen goede zaak. In 'Mijn Restaurant' wordt er volgens mij niet overdreven geblurd, in tegenstelling tot sommige Amerikaanse programma's. Zolang er in een beperkte mate wordt geblurd, blijft het volgens mij wel aangenaam om te blijven kijken. |