|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
"Facebook slecht voor gezondheid"
Sociale netwerksites als Facebook, MySpace en Netlog kunnen de gezondheid schaden omdat ze 'echte' ontmoetingen doen verminderen. Dat schrijft bioloog Aric Sigman in het vakblad Biologist, meldt de BBC.
Gevaarlijk Sigman ziet bewijzen dat een gebrek aan menselijk contact invloed heeft op de manier waarop onze genen werken, en verder onze immuniteitsreacties, hormoonniveaus en de werking van aders en onze mentale gezondheid beïnvloedt. Dit kan de kans op serieuze gezondheidsproblemen zoals kanker, dementie en hartaanvallen vergroten, schijft hij. Evolutie Hij beweert dat persoonlijke interactie een effect op het lichaam heeft dat zich niet voordoet wanneer e-mails worden geschreven. "Het is waarschijnlijk een evolutionair mechanisme dat de voordelen herkent als we geografisch samenzijn", aldus Sigman. Hij vindt verder dat het gebruik van elektronische media een negatieve invloed heeft op ons vermogen lichaamstaal te lezen. (sam) Het Laatste Nieuws - 20/02/2009 Dit is grote onzin. Je leert juist nieuwe mensen kennen via zo’n netwerksites. Als je enkel sociaal contact hebt met de buitenwereld via zo’n sites kan het inderdaad ongezond zijn. Het zijn eerder de mensen dan de sites die ongezond zijn. Maar volgens mij hebben de meeste mensen nog wel sociaal contact buiten het internet. En het is niet omdat je netlog of facebook hebt, dat je een gebrek hebt aan menselijk contact. Waarom kan dit niet beide? Ik heb ook netlog en toch praat ik nog via een gewone weg met mijn vrienden. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Voor ik reageer even duidelijk maken: ik heb géén van die tijdrovende, achterlijke, oppervlakkige facebook of netlogrommel, dus mogelijk is mijn visie niet volledig juist. Ik denk dat de meeste mensen geen nieuwe mensen leren kennen via zo'n prulsites. Zijn het niet de mensen die je al kent, die je toevoegt en waar je mee communiceert? En als er dan al nieuwe mensen zouden zijn, dan betwijfel ik dat dat tot werkelijke contacten kan leiden en dus tot werkelijke betekenisvolle relaties. Sorry, maar ik hoop dat deze rage snel overwaait. Ik verafschuw dit soort van communicatie en zeker de enorme schendingen van de privacy en de ongelooflijk grote foutenmarge die dit soort rommel met zich meebrengt.
|
||||
|
||||
Citaat:
Ik ben blij dat je jezelf zo inschat Dat de sites tijdrovend kunnen zijn, daar kan ik je alleen maar gelijk in geven, maar dat zijn de meeste dingen wel... Actualiteit.org is ook tijdrovend Rommel vind ik het zeker niet!! Laat even duidelijk stellen, het is heel gemakkelijk om informatie met elkaar uit te wisselen, snel en efficiënt... Uitwisselen van foto's is nooit makkelijker geweest dan nu (jaja ik hoor je al komen met schending van de privacy, maar dit is iets waar zulke sites heel strikt in zijn!)... Kortom, ik denk net omdat je het niet kent, je ook de voordelen ervan niet ervaart! En het is niet noodzakelijk of verplicht (tv is dit ook niet en toch zitten elke dag miljoenen mensen naar dit bakje te kijken), maar het is een vermaak net als een ander ter bevordering van sociale contacten die inderdaad digitaal zijn, maar beter zijn dan niets! Het mag natuurlijk niet dat je enkel en alleen met zulke sites bezig bent, maar ik denk dat mensen die onder die noemer vallen toch serieus in de minderheid zijn! |
|
|||
|
|||
Ikzelf speel in een groepje en wij hebben een myspace aangemaakt. Nu langs deze myspace kunnen wij nieuwe vrienden aanmaken en hierdoor ook weer nieuwe optredens versieren en dergelijke. Nu bij onze vrienden staan ook vrienden van vroeger die we al kenden, bv andere groepen, en ik praat nog steeds meer tegen hun langs de normale communicatielijn dan deze myspace.
Na een tijd worden ook de nieuwe vrienden ook oudere vrienden door samen gaan op te treden of is samen te repeteren of gewoon iets te gaan drinken en te discussiëren over de hedendaagse muziek. Deze digitale weg is zeker niet noodzakelijk om sociale contacten te kunnen behouden en mag ook nooit noodzakelijk worden. ps voor geintresseerden: www.myspace.com/sunsetatfivemusic |