actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen?
Frisdrankautomaten moet men uit scholen weren, gezondheid gaat voor! 19 42.22%
Frisdrankautomaten zijn toegestaan, iedereen verdient een tussendoortje! 26 57.78%
Stemmers: 45. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd October 2008, 16:41
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User

Ik vind dat de frisdrankautomaten moeten blijven omdat het geen enkel zin heeft om die te verbieden gewoon omdat de leerlingen dan "gezonder " zouden leven.
De school maakt er zelfs winst mee en met die winst koopt de school nieuw materiaal aan zodat je beter les kan krijgen en geven.

Maar ik vind wel dat ze gezond eten moeten promoten want bij mijn vroegere middelbare school koste een appel evenveel als een suikerwafel of een stuk chocolade en persoonlijk zou ik dan toch voor de suikerwafel of de chocolade reep gaan omdat die toch even duur zijn.

Als ze nu de appel veel goedkoper dan de suikerwafels en chocolade maken dan zou ik direct appels eten in plaats van een suikerwafel of chocolade.
Met citaat antwoorden
Oud 9th October 2008, 15:24
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User

ik vind het misschien wel wat overdreven als je frisdrank automaten in een lagere school plaats. Maar ik ben niet tegen frisdranken in een middelbare school. Ik denk dat de leerlingen van een middelbare school zelf kunnen beslissen of ze een frisdrank willen of niet. tegenover een lagere school, die kinderen kunnen dat niet. Voor mij moeten de frisdrank automaten niet weg in de middelbare scholen!!
Met citaat antwoorden
Oud 9th October 2008, 15:30
ToonThys ToonThys is offline
Registered User

In de lagere school heb ik nooit frisdrankautomaten gehad en in de middelbare school hadden we automaten gevuld met fruitsappen en dit vond ik zeker niet slecht en het was nog gezond ook!
Voor mij moeten er geen frisdrankautomaten in de scholen staan, dat de kinderen zelf hun frisdrank van thuis meepakken.
De school zou gezonde voeding moeten promoten en frisdrankautomaten passen dus niet in dit kader.
Ik ben voorstander van fruitsapautomaten in alle scholen.
Met citaat antwoorden
Oud 13th October 2008, 17:20
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User

Leerlingen leren vandaag de dag veel over gezond leren leven, veel sporten en nog allerlei dingen om hun gezondheid op peil te houden. Waarom zou men dan zulke automaten plaatsen? Ergens zit er dan wel iets fout! Leerlingen MOETEN gezond eten en drinken maar toch zet men dan zo een automaten. Een raar idee vind ik!
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2008, 16:09
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User

Persoonlijk vind ik dit een keuze die iedere school voor zich moet maken.

Het is zo dat sommige scholen al vanaf het eerste middelbaar frisdrankautomaten ter beschikking stellen, en op zich kan je daar niets op tegen hebben.

Maar het is wel zo dat scholen die enkel automaten ter beschikking stellen met fruitsappen erin hun leerlingen ook aansporen om een gezondere levenswijze aan te nemen. Zeker niet slecht dus!

Persoonlijk drink ik zelf niet al te veel frisdrank, thuis bijna nooit en op school af en toe als opkikkertje tijdens een zware dag.
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2008, 17:16
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User

Ik geef toe dat het wel eens kan smaken, zo'n frisdrankje tijdens de pauze. Maar toch, de gezondheid is erg belangrijk. Men hoeft de drankautomaten niet weg te halen, maar in scholen waar er nog geen zijn, zou ik er ook geen bijzetten. Want als er één staat is het natuurlijk moeilijk om er van af te blijven..
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2008, 20:13
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User

Hierbij denk ik automatisch terug aan mijn secundaire school
Op mijn school stonden 2verschillende drankautomaten: eentje met enkel fruitsappen, de andere met light producten. Of dit beter is dan de gewone frisdrank weet ik niet. Het bevat uiteraard minder toegevoegde suikers( voor de fruitsappen) of geen suiker (maar wel zoetstoffen). Deze zoetstoffen bevatten dan weer aspartaan, dat ook niet onmiddellijk goed is voor onze gezondheid.
Het is natuurlijk aan de scholen zelf of ze al dan niet een drankautomaat plaatsten. Maar persoonlijk vind ik het wel leuk om tijdens de pauzes een drankje te kunnen gaan halen.
Je beslist uiteraard nog steeds zelf hoeveel frisdrank je drinkt, en ja het is wel zo dat wanneer er een automaat staat je toch op de één of andere manier beïnvloed wordt, maar toch blijft de keuze bij iedere persoon zelf.
Elke dag een beetje frisdrank is nog geen drama, het wordt pas erg wanneer je in overdreven mate frisdrank gaat consumeren.
Met citaat antwoorden
Oud 31st March 2009, 15:04
stephanie.engelen stephanie.engelen is offline
Registered User

Net zoals enkele anderen die hieronder reageerden, vind ik dat frisdranken niet moeten verboden worden. Je bepaalt zelf of je voor een gezond drankje kiest of niet. Wel vind ik dat de school zeker genoeg gezonde producten moet aanbieden zoals waters, verse vruitsappen, fruit, ...
In mijn secundaire school bestonden er geen frisdrankautomaten, maar we hadden toch de gelegendheid om tijdens de namiddagspeeltijd flesjes frisdrank te kopen. Dit vind ik een heel goed idee. Het is beter voor het milieu en het is beter voor de gezondheid. De leerlingen kunnen niet de hele dag frisdrank kopen, tijdens de lunch bijvoorbeeld is het niet mogelijk. En hier maakte niemand een probleem rond.
Dus: Geen frisdrankautomaten, wel een frisdrankverkoop tijdens de namiddagspeeltijd!
Met citaat antwoorden
Oud 16th November 2010, 18:53
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Het zou natuurlijk beter zijn, konden de leerlingen op school enkel gezond drinken kopen. Zeker in deze maatschappij waar obesitas steeds meer voorkomt, ook bij jongeren.
Als er geen frisdrank aangeboden wordt op scholen, zullen de jongeren deze verleiding ook niet hoeven te weerstaan. Ze kunnen dan gewoon een gezond drankje kopen.
Toch vind ik dat er rekening gehouden moet worden met leerlingen die diabetes hebben. Als zij merken dat hun suikerspiegel te laag staat, is cola drinken een vereiste. Ikzelf heb het al meegemaakt dat een klasgenoot een hypo kreeg. Op dat moment is het heel belangrijk dat je snel een flesje cola kan kopen.
Met citaat antwoorden
Oud 16th November 2010, 22:21
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User

Ik vind dat het wel moet mogelijk zijn voor kinderen om frisdrank te kopen op school. In de lagere school vind ik dit niet nodig, maar vanaf het secundair onderwijs of wanneer je gaat verder studeren, ben je in mijn ogen oud genoeg om zelf de keuze te maken of je al dan niet frisdrank zal drinken.

Als er geen frisdrankautomaat is op school, zullen kinderen misschien minder snel frisdrank drinken. Andere kinderen zullen het dan gewoon van thuis meebrengen.

In deze pro of contra kan ik me ook wel vinden in bepaalde contra-argumenten, maar ik neig toch meer naar de pro-kant.
Met citaat antwoorden
Oud 17th November 2010, 12:02
Emmely Emmely is offline
Registered User

Als ik aan een frisdrank automaat denk, dan denk ik inderdaad ook terug aan mijn schooltijd. In de lagere school konden wij nog geen frisdrank kopen, enkel onder de middag mochten we kiezen uit chocomelk, fristie, water, appelsap en appelsiensap. En dit vind ik voor deze leeftijd een goed systeem. Zij hoeven nog geen frisdrank te drinken op school.

Wat betreft het secundaire onderwijs vind ik dat dit wel weer mag. Op mijn school kon je ook onder de middag frisdrank kopen. onder de speeltijden konden we uit de automaat drinken nemen. Hierin zat enkel de dranken die ik in het lager ook kon verkrijgen. Dit vind ik een zeer goed systeem, anders zouden de kinderen heel veel frisdrank gaan drinken en is dit niet meer gezond voor hun lichaam. Ik drink ook wel eens graag frisdrank, maar met mate.

In het hoger ben je zelf verantwoordelijk wat je doet of laat. Dus op dit niveau vind ik dat je altijd frisdrank kan en mag kopen. Je bent hier op een leeftijd gekomen waar jezelf de verantwoordelijkheid over je eigen gezondheid moet dragen. Dus in het hoger vind ik dit niet storend.
Met citaat antwoorden
Oud 17th November 2010, 12:50
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student

Ik begrijp de eerder gegeven argumenten (van iedereen) wel, maar vaak ben ik er niet echt mee akkoord. Op mijn middelbare school stonden meerdere frisdrankautomaten die altijd beschikbaar waren en eigenlijk is dat nooit een probleem geweest. Als leerlingen frisdrank willen drinken dan doen ze dat toch. Kunnen ze het niet op school verkrijgen dan nemen ze het wel mee van thuis of ze kopen het ergens anders als ze 's middags buiten mogen. Ik ben wel te vinden voor een automaat met gezondere dranken, maar ik zie geen echte reden om de frisdrankautomaten af te schaffen. Een kind moet immers ook WILLEN gezond leven, niet iedereen houdt zich daar mee bezig en dus ook niet iedereen wil dit. Sommige leerlingen willen nu eenmaal eens een frisdrankje drinken. Dat is en blijft de keuze van de leerling zelf.
Je kan als school de gezonde voeding stimuleren, maar je kunt de leerlingen niet verplichten.

Bovendien kan een frisdrankje echt wel eens handig zijn: denk maar aan een zware dag, een vermoeiende LO-les, een lage suikerspiegel, ...

Dus, volgens mij moet je de leerlingen de keuze geven om zowel gezonde dranken als frisdranken te kunnen kopen op school. Het is en blijft de keuze en verantwoordelijkheid van de leerling.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:46.