|
Bekijk Resultaten Peiling: Toekomstige leerkrachten: Mag er een kopie genomen worden van je examen? | |||
Ja. | 9 | 52.94% | |
Nee. | 8 | 47.06% | |
Stemmers: 17. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Leerling mag kopie van examens eisen"
Het Vlaams ministerie van Onderwijs heeft gisteren in zijn nieuwsbrief aan de schooldirecties laten weten dat leerlingen niet alleen hun examen moeten kunnen inkijken, maar dat ze ook het recht hebben er een kopie van te krijgen.
In de onderwijswereld wordt verontwaardigd gereageerd. Leerkrachten vrezen dat binnenkort al hun vragen gaan circuleren. "Stel dat alle leerlingen in een klas hun examens gaan opvragen en de punten gaan vergelijken. Dat gaat eindeloze discussies opleveren", luidt het. (belga/adv) Bron: HLN 10 april 2008 _____________________________ Op de radio heb ik zonet gehoord dat leerkrachten hier tegen zijn omwille van het feit dat ze vragen van examens niet opnieuw kunnen gebruiken. |
#2
|
|||
|
|||
Ik weet niet goed of ik hier voor of tegen moet zijn. Ik kan de reactie van de leerkrachten wel heel goed begrijpen. Sommige examenvragen worden opnieuw gebruikt voor examens. Wanneer er dan copies circuleren van de voorbije examens, kan je deze nog moeilijk opnieuw gebruiken. Maar ik denk dat het probleem van de discussies tussen leerlingen groter zal zijn. Leerlingen weten vaak niet waarom ze iets fout hadden en kunnen inderdaad met elkaar gaan vergelijken. Hierdoor zullen er vele discussies ontstaan die er anders niet zouden zijn. De leerkracht moet deze dan maar zien op te lossen. Wanneer leerlingen alleen hun examen komen inkijken kunnen ze wel vragen waarom ze iets fout hadden maar kunnen ze niet vergelijken. Langs de andere kant kan dit misschien een voordeel zijn voor leerlingen. Leerkrachten kunnen zich soms vergissen en door het vergelijken van de examens kunnen deze fouten misschien nog rechtgezet worden. Leerlingen kunnen hun examens dan rustig doornemen en eventueel opnieuw maken als extra oefening of voorbereiding.
|
#3
|
|||
|
|||
Toen ik dit op het nieuws hoorde, dacht ik, dat is iets voor actualiteit.org en jaja het stond er natuurlijk al op.
Ik vind dit op zich geen probleem. Hetgeen waar het hier over gaat is volgens mij dat ouders tegenwoordig alles in twijfel trekken en daarom vinden dat ze daar een kopie van moeten kunnen krijgen, om zo na te kunnen kijken of hun kind niet ten onrechte slechte punten zijn aangedaan. Dit vind op zich niet goed. Ik vrees dat het resultaat hiervan gaat zijn dat er alleen maar meer discussies gaan ontstaan en dat ouders leerkrachten gaan "aanklagen" omdat ze denken dat hun onrecht aangedaan is. Wat ik ook niet echt goed vind is zoals in het artikel wordt aangegeven: " Wat met de examenvragen?" Als een paar jaar na elkaar een examen wordt opgevraagd dan is het niet moeilijk na een tijdje je examenstijl en soort van vragen te voorspellen door leerlingen. Je vernieuwt wel elk jaar je vragen, maar bepaalde dingen kan je nu éénmaal het best testen met die vraag en sommige vragen kan je niet op een andere manier stellen. Dit zou dus wel heel spijtig zijn. Op zich zie ik dus geen probleem, ik denk dat ik later altijd fair ga verbeteren en indien je toch een fout maakt(wat steeds kan) moet je er voor open staan je punten aan te passen. Dit zou normaal wel niet mogen want je kijkt normaal je puntentelling toch zeker 1 keer na. Ik vind dat er vanuit de onderwijswereld moet gereageerd worden op deze wet want. Het geeft alleen maar meer " ingebeelde macht" aan de ouders. En er zijn er genoeg die alleen maar denken dat hun zoontje/dochtertje een engeltje is dat steeds goed leert en alles zou kunnen.... |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Ahum. Citaat:
En euhm, jij DENKT dat je later altijd fair gaat verbeteren? Goede instelling. Ik ben hier persoonlijk ook echt geen voorstander van. Ik heb nu al 2x een examen moeten opstellen en ik weet nu al dat ik bepaalde vragen volgend jaar opnieuw zal gebruiken omdat het gewoon heel goede vragen zijn. Het risico dat leerlingen examens gaan opvragen en bijhouden (of verkopen!) voor leerlingen van lagere jaren is echt wel reëel vrees ik. Dat lln examens moeten kunnen vergelijken kan ik nog begrijpen - hoewel ze dat momenteel nog niet mogen als bewijsmateriaal voor de rechtbank ofzo -, ik heb op gewone testen tenslotte ook al wel meegemaakt dat lln na vergelijken concluderen dat ik ergens toch een steekje heb laten vallen en dan pas ik de punten altijd nog aan.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#5
|
|||
|
|||
Citaat:
Vanmorgen las ik in de krant (het laatste nieuws) dat dit 'kopieerrecht' van examens al vier jaar van kracht is. Volgens het kabinet van minister van Onderwijs Vandenbroucke staat dit woordelijk vermeld in het decreet op de openbaarheid van het bestuur uit 2004. Het is dus nog afkomstig uit de vorige regering. Volgens de minister werden alle scholen daar toen op gewezen en wordt dit nu enkel maar herhaald. Ik vind het echt ongelooflijk. Ik vind het heel normaal dat leerlingen hun examens mogen inkijken. Iedereen kan fouten maken, ook leerkrachten bij hun verbetering . Op die manier kunnen die alsnog recht gezet worden. Maar dat leerlingen hun examens zouden mogen kopiëren, dat vind ik veel te ver gaan! Zoals Wim al aangaf denk ik niet dat je elk jaar opnieuw een totaal nieuw examen kan bedenken. Waarom zou je goede vragen niet mogen behouden. Volgens mij brengt dat kopieerrecht helemaal geen meerwaarde voor leerlingen ... Laatst aangepast door ellenvvl : 11th April 2008 om 09:59. |
#6
|
|||
|
|||
Het verplicht leerkrachten natuurlijk wel om een doorzichtig puntensysteem te hanteren met een duidelijke verdeling over de vragen én over de inhoud in die vragen...
Maar goed: net zoals anderen hieronder ben ik ook niet echt een voorstander van het kopiëren. Soms maak je gewoon geweldige vragen en het is zonde dat de kracht van die vraag dan verloren gaat doordat leerlingen al van tevoren op de hoogte zijn. Wat zouden we als mogelijk tegenargument kunnen geven tegen de tegenstand (veel negaties): Dat de lessen in het jaar in principe een voorbereiding moeten zijn op het examen en dat die vragen op het examen dus binnen de mogelijkheden van de leerling moeten liggen. Op zich is het dan niet erg dat de 'soort' vragen uitlekken. Dat maakt dat leerlingen zich beter kunnen voorbereiden. ps.: Voor vakken zoals economie is het examens sowieso ieder jaar (deels)anders omdat je vaak met actuele artikels zal werken.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#7
|
||||
|
||||
Ik had hier ook eerst mijn twijfels bij of dit wel een goed idee was, vandaag is mijn visie verandert. Ik geef bijles voor Engels, dus heb ik gezegd dat hij morgen een kopie van zijn examen moet gaan vragen zodat we kunnen zoeken waar het probleem net zit. Voor zo'n gevallen is dat dus aan te raden, deze jongen moet echt gaan leren uit zijn fouten. En ook al gaan ze hun examen inzien, je vergeet snel wat het probleem net was.
Hij wist zelf niet dat hij dat recht had, dus op zich zitten we nog "safe", vele mensen weten nog niet dat je dit recht hebt. (ook zijn moeder wist dit niet) |
#8
|
||||
|
||||
100% ja
Freedom of information act |
#9
|
|||
|
|||
Ik vind dat dit moet kunnen maar dan moet er wel een goede rede voor zijn. Zoals inderdaad bijles of iets anders.
|
#10
|
|||
|
|||
Dit is toch echt wel fout hoor. Ik denk dat het niet realistisch is om later elk jaar opnieuw goede examenvragen te stellen waarvan de leerlingen ze nog niet op voorhand kennen. Als de leerkracht duidelijk de te kennen leerstof op voorhand meedeelt zie ik niet in waarom leerlingen het recht moeten behouden om kopies van hun examen te mogen nemen.
__________________
elien |
#11
|
||||
|
||||
Mijn bijlesstudent is zijn kopie gaan vragen en heeft deze niet gekregen. Morgen komt hij en kan ik het hele verhaal horen en ergens bewijs zoeken dat hij het echt wel mag meenemen.(een kopie) Dus op dit moment is het nog altijd niet zo gemakkelijk om je kopie te bemachtigen.
Ik heb vorige week les gegeven over inzet in de verf, ik begon met de vraag: wat is er deze week gebeurt? De leerlingen wisten van niets af. Dus wees maar zeker dat ze nog lang niet zullen weten dat deze regel er nu is. |
#12
|
||||
|
||||
Letterlijke inhoud nieuwsbrief
Letterlijke inhoud nieuwsbrief schooldirecties Vlaams Ministerie van Onderwijs 09-04-2008:
"Editie - 2008-4-9 secundair onderwijs *** Leerlingen en hun ouders moeten toelichting kunnen krijgen over de documenten die geleid hebben tot hun evaluatie door de delibererende klassenraad. Dat is een rechtstreeks gevolg van het decreet over de openbaarheid van bestuur (26 maart 2004), waar ook scholen onder vallen. Dat betekent niet alleen dat leerlingen hun examen kunnen inkijken, ze hebben ook het recht er een kopie van te krijgen. In het schoolreglement kan de school wel bepalen of daar eventueel kosten aan verbonden zijn. Over andere leerlingen exameninformatie opvragen om bijvoorbeeld beslissingen te vergelijken, kan niet. Een leerling kan enkel documenten inkijken die hem of haar rechtstreeks aanbelangen. Wil u meer weten over openbaarheid van bestuur? U leest er alles over in de handleiding 'Openbaarheid van bestuur' (3 mappen + cd-rom) van Politeia. Schooldirect geeft vijf exemplaren weg. Stuur vóór 16 april een mail naar redactie@schooldirect.vlaanderen.be met als onderwerp 'openbaarheid'. Vermeld uw adresgegevens." Bij betwistingen - school die weigert - zou ik een mailtje sturen naar bovenstaand mailadres om te vragen wat te doen bij betwistingen...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#13
|
||||
|
||||
Citaat:
De delibererende klassenraad is de klassenraad op het einde van het jaar waarin er voor elke leerling apart wordt beslist of hij of zij geslaagd is of niet. Dus als ik het zo lees, lijkt het me dat je alleen maar documenten kan opvragen die rechtstreeks geleid hebben tot een b of c-attest. Als het - zoals bij Minke - gaat om tussentijdse examens, die nog niet gezorgd hebben voor een definitief besluit op het einde van het jaar, kan de school dit dus volgens mij weigeren. Dat van die delibererende klassenraad lijkt me wel een erg belangrijke nuance en geeft heel deze discussie ook een andere richting. Als het alleen gaat over wat ik denk, dan vind ik dat het wél moet kunnen. Of lees ik het toch verkeerd? Ik ben geen advocaat dus...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#14
|
|||
|
|||
gebrek aan vertrouwen
Ik vind dat leerlingen en ouders ons, leerkrachten, moet vertrouwen.
Wettelijk mogen we het niet weigeren wanneer leerlingen hun examen willen inkijken/kopiëren. Ik begrijp dit ergens wel, maar ergens ook niet. Ik vind het een gebrek aan vertrouwen van de leerlingen/ouders t.o.v. ons, leerkrachten. |
#15
|
||||
|
||||
Toetsen, taken en examens zijn officiële documenten die meer dan waarschijnlijk onder die voorvermelde wet vallen.
Er zijn heel veel goede punten anti-, maar transparantie vind'k minstens even belangrijk. Goede zaak imo |
#16
|
|||
|
|||
Ik denk dat veel mensen last hebben van weinig vertrouwen in elkaar te hebben. Ik denk dat dat met de jaren meer en meer zo is. En dit is hier een goed voorbeeld van. Ik kan me het niet inbeelden dat men vroeger zo zou doen over examens. Ouders moeten de leerkrachten maar vertrouwen. Tegenwoordig is het altijd maar hetzelfde: als een leerlingen een nota krijgt van de leerkracht, is het uiteindelijk de fout van de leerkracht en niet het kind (volgens de ouders). Kinderen kunnen precies niets fout meer doen.. Soms denk ik echt dat de opvoeding (de strengere..) van vroeger misschien toch beter was als deze van nu..
|
#17
|
|||
|
|||
recht tegenover moeilijkheid
Eigenlijk is deze kwestie niet zo moeilijk! Leerlingen mogen nu éénmaal een kopie van een test of een toets vragen! Dit is het recht van een leerling. Daar kunnen wij leerkrachten op de moment weinig aan doen! Voor ons is dit uiteraard niet leuk! Wij moeten ieder jaar nieuwe testen maken!
Toch zullen wij als leerkracht hier ook wel weer een achterpoortje in vinden: Bijvoorbeeld 4 verschillende testen, voor ieder jaar één! Opgelost, want wie heeft na vier jaar nog een toets van vier jaar geleden |
#18
|
|||
|
|||
Ik vind zeker dat dit moet kunnen. Waarom ook niet, zo kunnen de leerlingen toch zien waar ze aan moeten werken.
|
#19
|
||||
|
||||
Citaat:
Daarvoor kunnen ze het examen inzien. Het examen kopiëren daarentegen is iets helemaal anders.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |