actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th March 2008, 13:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

'Drie miljoen stembiljetten te veel in Zimbabwe'

'Drie miljoen stembiljetten te veel in Zimbabwe'

JOHANNESBURG (BLOOMBERG) - De oppositie beschuldigt het regime van president Robert Mugabe nu al van stembusfraude.

Zimbabwe, een van de armste landen ter wereld, houdt komende zaterdag zowel presidents- als parlementsverkiezingen. De verkiezingen zijn een nieuwe test voor het regime van president Mugabe, die zijn land in een internationaal isolement heeft geduwd en kampt met een inflatie van liefst 100.000 procent. Mugabe leidt het land sinds Zimbabwe in 1980 onafhankelijk werd van Groot-Brittannië.

In de presidentsverkiezingen krijgt Mugabe concurrentie van oppositieleider Morgan Tsvangirai -die vorig jaar een schedelbreuk opliep bij politiegeweld- maar ook van de onafhankelijke kandidaat Simba Makoni, die wegens zijn kandidatuur is uitgestoten uit Mugabe's Zanu-PF partij.

Volgens Tsvangirais Beweging voor Democratische Verandering (MDC) heeft het regime drie miljoen stembiljetten te veel laten drukken. Er zouden negen miljoen biljetten zijn, terwijl er slechts 5,9 miljoen kiezers zijn. De stembiljetten zijn gedrukt door Fidelity Printers, een bedrijf dat in handen is van de centrale bank en dat ook de geldbiljetten van Zimbabwe drukt.

'We zijn erg ongerust over die overtollige stembiljetten', zegt Tendai Biti, de partijsecretaris van de oppositiepartij MDC. 'We zijn bezorgd dat president Robert Mugabe op deze manier nu al de verkiezingen op zak heeft.'

De Centrale Verkiezingscommissie, die door het regime is aangesteld, kon gisteren niet worden bereikt voor commentaar.

DS, 25-03-2008
Oud 25th March 2008, 17:55
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User

Als ik het goed begrijp heeft men nu, enkele dagen voor de verkiezingen, al ontdekt dat er heel wat stemformulieren te veel gedrukt zijn. Vooral de oppositie lijkt fraude te vermoeden.
Ik vind het zelf ook een heel rare vaststelling. Waarom zou men nu drie miljoen stembiljetten te veel drukken. Extra verdacht vind ik ook dat de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn niet te bereiken zijn. Langs de andere kant zijn er natuurlijk geen bewijzen dat men fraude wil plegen. Toch vraag ik me af of men niets kan ondernemen in dit geval? Men vermoed op voorhand fraude. En volgens mij is het nog altijd beter te voorkomen dan te genezen. Kan de oppositie bijvoorbeeld niet vragen om een ‘controlerende’ neutrale raad? Of kan hier een organisatie als de verenigde naties niet ingrijpen? Zeker als er een vraag komt vanuit het land zelf? Of is dat absoluut niet mogelijk en onrealistisch?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:18.