|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Conducteur veroorzaakt agressie
Conducteur veroorzaakt agressie
BRUSSEL - Het spoorwegpersoneel legde maandag onterecht het werk neer. Een conducteur was agressief. Het incident waarvoor treinbegeleiders afgelopen maandag spontaan het werk onderbraken, blijkt niet te gaan om een geval van agressie tegenover treinpersoneel. Het werd wellicht uitgelokt door de treinbegeleider zelf. Dat blijkt uit het proces-verbaal opgemaakt door de spoorwegpolitie van Brussel Centraal. 'Over het begin van de feiten lopen de versies uiteen', licht Jos Colpin van het Brusselse parket toe. De passagier tikte de conducteur naar eigen zeggen op zijn schouder om hem aan te spreken. Volgens de conducteur zou hij bij de schouder genomen zijn. 'Alleszins heeft de treinbegeleider het lichamelijk contact niet geapprecieerd. Hij zou de reiziger geslagen hebben. Gezien de jongeman bloedde, gaat men ervan uit dat de conducteur met zijn seinsleutel sloeg. Hij werd naar een ziekenhuis overgebracht. Ook de conducteur werd opgenomen omdat hij buiten zichzelf was.' Leerlingen van de Koninklijke Militaire School die getuige waren van het incident op het perron in Brussel Centraal, legden allen verklaringen in die zin af. De vakbonden erkenden de spontane werkonderbreking van maandag. 'Hadden we deze feiten van meet af aan geweten, dan zouden we de werkonderbreking niet erkend hebben', reageert Jos Digneffe, voorzitter van ACOD-spoor. 'We hoorden van een werkonderbreking naar aanleiding van een agressiegeval op spoorwegpersoneel. Dat is niet de eerste keer. De jongste jaren stijgt het aantal geweldplegingen op personeel voortdurend. Eerder is ons personeel meermaals bedreigd met messen en vuurwapens. Het gaat om georganiseerde bendes die elkaar via de gsm op de hoogste stellen op welke trein een conducteur alleen werkt.' Dat het aantal gevechten in Brusselse stations stijgt, blijkt ook uit het antwoord van minister Inge Vervotte (CD&V) op een parlementaire vraag van Guido De Padt (Open VLD). Zo moest de politie tussen 2004 en 2007 meer dan duizend keer tussenkomen bij gevechten tussen reizigers. Hoewel de communicatie beter kon, is het volgens Digneffe de NMBS die in gebreke blijft. 'Toen we over het incident hoorden, konden we niemand van het bedrijf bereiken. De NMBS is de werkgever en is verantwoordelijk voor de veiligheid van haar personeel.' Volgens parketwoordvoerder Colpin was het de Algemene Reserve die door het terreuralarm als eerste de plaats van de feiten bereikte. Die bracht de betrokkenen naar de spoorwegpolitie. (mkz) DS, 14-03-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |