|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Te veel ongepaste berichten tussen leraars en leerlingen"
Te veel leerkrachten wisselen ongepaste digitale berichten uit met leerlingen. Het gaat dan om sms'jes, chatberichten en e-mails, zegt de Nederlandse Algemene Onderwijsbond Aob.
Cijfers In 2007 werden in Nederland 25 docenten ontslagen omdat zij te ver gingen in hun digitale contact met leerlingen. Maar volgens de Aob is dit slechts het topje van de ijsberg. Volgens de bond worden de meeste problemen op dit gebied intern op school opgelost. Van kwaad tot erger Scholen hebben volgens de onderwijsbond nauwelijks richtlijnen voor digitale communicatie tussen leraren en leerlingen. Advocaat Frans Lathouwers van de Aob stelt dat het digitale flirten vaak begint met een onschuldige e-mail of sms. "Maar regelmatig gaat het van kwaad tot erger." (belga/sam) Dit kwam niet veel voor Bart Staes? |
#2
|
|||
|
|||
Geruchten geruchten, ik heb er mijn schoolcarrière al veel gehoord dus ik verschiet zeker niet van dit bericht. Nu is communiceren natuurlijk nog veel gemakkelijker dan vroeger. Sms of e-mail is natuurlijk het ideale middel voor onschuldige praktijkjes. Waar dat stopt weet je natuurlijk nooit... Ik vind dat je als leerkracht privé en school toch maar gescheiden moet houden. Je mag goed overeen komen met je leerlingen maar er moet toch een zekere lijn zijn. Voor te lachen kan er veel denk, maar dan moet je wel zeker zijn dat het voor te lachen is.
Ik vrees dan ook dat het vaak niet bij digitale contact zal blijven |
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
Heb ik het dan gehad over ongepast emailverkeer? Maar ik begrijp wel waar je naar toe wil... En, eerlijk gezegd: 25 maal ontslag vind ik idd niet weinig
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Leerkracht VS leerling
Jan heeft een punt.
Communicatie tussen leerling en leerkracht kan nu heel simpel zijn. Vele scholen geven de leerlingen bij het begin van het schooljaar een boekje waarin de adressen en telefoonnummers van de leerkrachten staan. Nu, dit zal vroeger zo ook al wel geweest zijn, maar ik heb de indruk dat het GSM-verkeer toen nog minder druk was. De dag van vandaag hebben veel leerkrachten geen vaste lijn meer, en verschijnen bijgevolg de GSM-nummers in het schoolboekje. Ten tweede werken heel wat scholen met het digitaal leerplatform "Smartschool". Leerlingen moeten via deze weg taken doorsturen, en ze kunnen ook communiceren met leerkrachten. Ik sluit mij aan bij het feit dat leerkrachten en leerlingen privé en school gescheiden moeten houden. Het zou kunnen dat sommige leerlingen sneller toenadering zoeken , maar dan moeten de leerkrachten hier consequent op inspelen. |
#5
|
|||
|
|||
Omgekeerd?
Er wordt hier precies enkel gepraat over het eenrichtingsverkeer: leerkracht naar leerlingen toe, MAAR ook andersom van leerlingen naar leerkracht toe kan er misbruik gemaakt worden van het ongepast gebruiken van digitale berichten of telefoongesprekken!
Zo vernam ik eind vorige week in de leraarskamer van mijn stageschool dat er een leerling voor de 'fun' naar een leerkracht had gebeld om half 1 's nachts. De leerkracht had haar nummer gegeven aan een vertrouwensleerling daar op school en deze dacht dat de leerkracht in kwestie het wel leuk zou vinden als er naar haar gebeld werd! Even vergeten ook als het om half 1 's nachts is?! Dus ook leerkrachten denk eraan vooraleer je je nummer of mailadres vrijgeeft! |
#6
|
|||
|
|||
getuigen
Toen ik in het 4de middelbaar zat (al enige tijd geleden) werd MSN Messenger extreem populair. Niet alleen bij de leerlingen maar ook bij de leerkrachten. Ik had een leraar voor engels die het gemakkelijker vond om afspraken omtrent toetsen en dergelijke via mail/MSN te regelen.
Wij voegden hem allemaal massaal toe. Soms werd er op MSN al eens iets gezegd tegen deze leraar (toch raar e... een leraar die "online" is). Omdat de leraar in kwestie een grote lolbroek was, maakte hij hier en daar al eens een grapje. Jammer genoeg kende hij het nut van een emoticon niet. Hierdoor name enkele leerlingen hem serieus. Je hoort me al aankomen. De leraar heeft zijn gedrag bij de directeur mogen verantwoorden. Het is zelfs zo erg geweest dat verscheidene leerlingen begonnen te staken. gevolg: Op mijn middelbare school wordt het ten sterkte aangeraden om MSN-contacten of dergelijke te leggen met de leerlingen. Het zou maar eens je job kunnen kosten. |
#7
|
|||
|
|||
Ik ben zeker ook voorstander van Smartschool. Daarnaast moet je als leerkracht zelf duidelijk grenzen trekken. Je moet duidelijk tegen je leerlingen zeggen dat er enkel in uiterst dringende gevallen gebeld mag worden. Als de leerlingen dit niet respecteren moeten er sancties volgen denk ik.
Er moet dus een duidelijke grens gesteld worden om problemen te vermijden.
__________________
elien |
#8
|
|||
|
|||
Vorige jaar hebben we een GIP moeten maken waarbij we een bedrijf moesten opstarten. In deze proef zaten alle vakken bij in. (boekhouden, frans, economie, nederlands, ..) Om de maand moest dit eindwerk verbeterd worden. Dit werd telkens gewoon via hotmail naar onze lerares gestuurd. Ze had er wel voor gezorgd dat dit adres enkel voor school was, haar privé zaken regelde ze via een ander mail adres. Als dit zo opgelost wordt, vind ik het nog wel kunnen! Dit is eigenlijk een beetje zoals Smartschool dan..
|
#9
|
|||
|
|||
Ik heb te maken met een leerkracht die eigenlijk héél veel contact zoekt. Ze was altijd mijn lievelingsleerkracht maar nu ik verder studeer wil ze vanalles. Ze wil weten hoe het met me is, wat nog wel gaat maar nu wil ze dat we samen eens iets gaan drinken en ze wil ook naar mijn kot komen kijken. Wat doe je dan tegen zoiets? Je hoeft het dus niet enkel te zien vanuit het punt leerling-leerkracht!
|