|
Bekijk Resultaten Peiling: Zou u werken tot 65 jaar voor 72.000 EUR extra? | |||
Ja | 2 | 100.00% | |
Neen | 0 | 0% | |
Stemmers: 2. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Langer blijven werken loont
Langer blijven werken loont
Wie op zijn zestigste niet voor het brugpensioen kiest, maar nog vijf jaar blijft doorwerken - zelfs deeltijds - houdt daar, dankzij recente regeringsmaatregelen, al snel ruim 70.000 euro extra aan over. De regering wil ons een stuk langer aan het werk houden. En het blijft niet bij holle woorden. Zij werkte een aantal ,,activeringsmaatregelen'' uit die ons ervan moeten overtuigen dat langer actief blijven ook onze portemonnee ten goede komt. Niet alleen omdat zelfs een halftijds loon vaak nog steeds hoger ligt dan het brugpensioen, maar vooral omdat doorwerken tot je 65ste voortaan een belangrijk fiscaal voordeel biedt. Steeds meer werknemers hebben vooruitzicht op een aardig bedrag dat hun in het kader van een groepsverzekering vanaf 60 jaar uitbetaald wordt als ze stoppen met werken. In veel gevallen is het de werkgever die de premies van zo'n verzekering voor zijn rekening neemt. In dat geval betaal je bij de uitkering een eenmalige belasting van 16,5 procent. Die belasting wordt nu verlaagd tot 10 procent, maar enkel als je tot je 65ste beroepsactief blijft. Daarnaast kan je dan vanaf je 62ste ook nog genieten van de pensioenbonus van 2 euro per gewerkte dag. Uiteraard is het effect van die bonus minder groot, maar alles samen loopt het voordeel van blijven werken al snel in de tienduizenden euro. Voor een bediende van 60, die maandelijks 3.500 euro bruto verdient en uiteindelijk vier keer zijn laatste bruto jaarloon uitbetaald zal krijgen, loopt het verschil tussen brugpensioen of halftijds doorwerken al op tot 72.000 euro in het voordeel van beroepsactief blijven. De cijfers komen van het consultingbedrijf PriceWaterhouseCoopers (PWC), dat een en ander voor deze krant uitrekende. Uiteraard lopen de bedragen nog een stuk hoger op voor kader- of directieleden voor wie de inkomensterugval bij brugpensioen veel groter is en die bovendien uitzicht hebben op veel hogere bedragen in het kader van hun groepsverzekering. Vijfhonderdduizend euro en meer is voor dat soort functies geen uitzonderingen, en dan maakt 6,5 procent meer belasting, verhoogd met de gemeentelijke opcentiemen, al gauw een verschil van meer dan 30.000 euro in het voordeel van doorwerken, voor de groepsverzekering alleen al. DS, 12-03-2007 (Luc Coppens)
|
|||
|
|||
Fijn voor de mensen die inderdaad graag doorwerken tot 65! Zeker een stimulans voor sommigen.
Toch even er bij vertellen dat deze regeling in bepaalde sectoren misschien op lagere leeftijd in gang moet treden. Ik kan mij voorstellen dat werken tot je 65 als bediende iets anders is dan werken tot je 65 als metselaar. Maar bon, eigenlijk toch weer een fout signaal. Weet je hoeveel dit de overheid weer gaat kosten? Strijd tegen de vergrijzing kan niet enkel op deze manier. Mensen moeten niet voor een beloning langer werken: ze moeten gewoon langer werken!!! Er moet gesleuteld worden aan die luxeingesteldheid van: "Oh, 58, lekker uitbollen en binnen twee jar op brugpensioen. Genieten van mijn welverdiend pensioentje van de staat." Maar bon: laat er geen misverstand over bestaan. Als de overheid dit mogelijk maakt, dan werk ik zeker door. (Ik denk zelfs dat er voor mij later geen keuze meer zal zijn + dat ik het toch zo graag doe dat ik doorga tot ik MOET stoppen)