#1
|
||||
|
||||
koop niets dag
Vrolijk èn kritisch protest
Elk jaar wordt eind november wereldwijd de Internationale Niet-Winkeldag gehouden: een dag van vrolijk en kritisch protest tegen de Westerse overconsumptie en de invloed van reclame op ons dagelijks leven. "Buy Nothing Day" wordt ook gevierd in Australië, België, Canada, Duitsland, Engeland, Finland, Ierland, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Polen, Slovenië, de Verenigde Staten en Zweden. En sinds 2000 ook in Japan. De bedoeling van Niet-Winkeldag is simpel en duidelijk: Een oproep aan consumenten in de rijkere delen van de wereld om een dag per jaar niet te gaan winkelen, uit protst tegen de cultuur van 'meer-meer-meer'. De dag vraagt om bezinning over de gevolgen van de Westerse overconsumptie en de gevolgen daarvan voor het milieu en voor de mondiale verschillen tussen rijk en arm in de wereld. De Niet-Winkeldag heeft een sterk symbolisch karakter. In tal van landen vragen actievoerders op vrolijke en opvallende wijze aandacht voor het fenomeen Niet-Winkeldag. Waarom een Niet-Winkeldag? De rijkdom in de wereld is ongelijk verdeeld. Twintig procent van de wereldbevolking neemt 86 procent van de wereld-consumptie voor zijn rekening. De overgrote meerderheid van de mensheid moet daarom genoegen nemen met de resterende veertien procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld. We zullen de rijkdommen van de Aarde eerlijker moeten verdelen tussen alle wereldburgers. Ook in Nederland neemt het verschil tussen rijk en arm toe. Internationale campagne De Internationale Niet-Winkeldag is een jaarlijks terugkerende actiedag en wordt landelijk ondersteund door Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling. Het fenomeen Niet-Winkeldag verovert langzaam maar zeker de wereld. Nadat de Canadees Ted Dave in 1992 de eerste Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) uitriep als een min of meer individuele actie, werd het idee in 1993 overgenomen door groepen in de Verenigde Staten, Engeland en Ierland. In 1995 introduceerde Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling de Niet-Winkeldag in Nederland. In de jaren daarna sloten ook groepen in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zweden, België, Noorwegen, Duitsland, Finland, Polen en Slovenië zich bij de internationale campagne aan. Milieubelangen De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op Aarde. Weliswaar komen er steeds meer milieuvriendelijke producten en energiezuiniger apparaten, maar die verbetering zou volledig teniet worden gedaan als iedere wereldbewoner zou gaan leven als een Westerling. De luxe waarin de meeste mensen in het Westen leven is alleen mogelijk doordat anderen veel te weinig hebben. De CO2 uitstoot vertoont al jarenlang een stijging, terwijl die eigenlijk fors had moeten dalen. Oorzaak: de toenemende consumptie. Overheidsbeleid Tijdens de VN-conferentie over milieu en ontwikkeling in Rio (UNCED, 1992) ondertekenden 178 landen, waaronder Nederland, de 'Agenda 21'. Die Agenda stelt in punt 8 onder andere: ,,Om duurzame ontwikkeling te bereiken en een hogere kwaliteit van het leven voor alle mensen, zouden staten niet-duurzame productiewijzen en consumptiepatronen moeten reduceren en elimineren''. Invloed van de reclame De reclame praat ons aan dat we van alles nodig hebben om ons gelukkig te voelen of om 'erbij te horen'. Maar geluk heeft meestal niets te maken met het bezit van veel spullen, een auto, of meegaan met elke modetrend. Producten dienen vaak als symbolen om iets immaterieels uit te drukken: aandacht, gezag, status of identiteit. Of ze dienen ter compensatie van een gevoel van ontevredenheid of frustratie over iets anders. Hebben we echt zoveel, en steeds meer spullen nodig, of zijn onze werkelijke behoeften van een heel andere orde? Genoeg is genoeg Consuminderen is niet hetzelfde als armoede of 'dat er niets meer mag'. Wie consumindert is niet afhankelijk van spullen om zich goed te voelen. De Niet-Winkeldag vraagt consumenten om na te denken over hun consumptiepatroon en nodigt hen uit om tenminste een dag per jaar te zeggen: genoeg is genoeg!
__________________
Face your insanity |
#2
|
|||
|
|||
undefined
Ik vind dit een zeer mooi initiatief. Zo kan iedereen inderdaad wel eens stilstaan hoe goed wij het hier hebben. Ik denk niet dat het geweldig veel gaat uitmaken op alle andere dagen van het jaar, maar dan heeft men toch minstens één dag op een jaar wanneer men er tenminste is rekening mee houdt dat anderen het slechter hebben, terwijl dit anders misschien in plaats van één dag per jaar, geen dag per jaar is. |
#3
|
||||
|
||||
Ok, ik vind het een mooi initiatief maar wat bereik je fundamenteels met deze dag? En wie kent deze dag eigenlijk hier in België? Ik heb er nog nooit over gehoord en nu ik het lees begrijp ik de bedoeling. Maar als je tegen iemand zegt "het is koop niets dag", ik denk dat die eens raar zullen opkijken.
Hoe concreet is deze dag eigenlijk en heeft de overheid mss op voorhand informatie voor de man met de pet?
__________________
|