actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2018, 14:08
Zoë.B*ullens Zoë.B*ullens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Zoersel
Posts: 48
Gents circulatieplan: minder auto's, veel meer fietsers en negatieve neveneffecten va

Gents circulatieplan: minder auto's, veel meer fietsers en negatieve neveneffecten vastgesteld

Het Gentse circulatieplan, dat bij de intrede met veel ophef gepaard ging, is bijna een jaar oud. Uit de eerste grote evaluatie blijkt dat bestuurders zich aanpasten, maar dat er ook weerstand blijft.

3 april 2017 was een dag waarnaar veel Gentenaars vol spanning toeleefden. Het circulatieplan dat op die dag van kracht ging moest, autogebruik in het centrum ontmoedigen en andere vormen van vervoer stimuleren. Als dat niet zou lukken, was het hele plan mislukt, zei mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

Maar bijna een jaar later blijkt de stad in haar opzet geslaagd. Ze presenteerde vandaag de resultaten van 400 pagina's aan evaluatie en een enquête bij iets meer dan duizend Gentenaars.

Sinds de start van het nieuwe circulatieplan ziet Gent een scherpe stijging van het aantal fietsers met 25 procent. Ook het aantal gebruikers van het openbaar vervoer nam toe, tot gemiddeld 28 procent in de avondspits. En het autoverkeer daalde met twaalf procent, al zette de switch zich vooral door in het vrijetijdsverkeer, minder in woon-werkverkeer.

‘De Gentenaars verdienen felicitaties, want ze kiezen overduidelijk vaker voor stappen, trappen en openbaar vervoer’, zegt Filip Watteeuw. ‘Zo geven ze zelf vorm aan één van de meest ingrijpende veranderingen in Gent van de laatste decennia.’

Maar de succesvolle modal shift, zoals dat heet, kan niet verbergen dat niet alle Gentenaars zich achter het nieuwe plan scharen. Nog altijd vindt 35 procent het geen goede zaak. Vooral handelaars lieten er zich in het verleden negatief over uit: ze zeggen dat hun omzet daalt door de afgenomen bereikbaarheid met de wagen.

Opvallend: van de Gentenaars die sinds het circulatieplan al een verplaatsing naar de binnenstad maakten, beoordeelt 58 procent het plan positief. Bij wie sindsdien niet naar de binnenstad kwam, is dat slechts 36 procent.

Luchtkwaliteit beter in centrum, slechter op de ring

Een belangrijke bezorgdheid van velen bij de aanvang van het nieuwe circulatieplan, was dat de verkeersdruk op de Gentse Ring zou toenemen. Dat gebeurde ook, maar door ingrepen her en der bleef de gemiddelde reistijd wel grotendeels onveranderd. Op enkele plaatsen gaat het wat sneller, op andere wat trager.

Minder auto's betekent ook minder bezette parkeerplaatsen. Op straat daalde de parkeerdruk in het betalend gebied van 77 naar 63 procent, en ook in de ondergrondse parkings is het makkelijker parkeren: de bezetting daalde overdag gemiddeld van 54 naar 48 procent. Maar in enkele straten in de rand van de stad, waar je met de auto wel nog geraakt, is de parkeerdruk gestegen.

Hetzelfde geldt trouwens voor de luchtkwaliteit: computersimulaties tonen een verbetering op 22 van de 29 onderzochte locaties binnen de stadsring, maar een afname van de luchtkwaliteit op een aantal plaatsen op de ring zelf en op enkele hoofdontsluitingswegen in de binnenstad.

Conclusie: het circulatieplan deed wat het beoogde, maar kan vooralsnog niet verhinderen dat zich aan de buitengrenzen ervan enkele negatieve neveneffecten manifesteren. ‘Daarom blijven we kijken waar we kunnen verfijnen en verbeteren’, zegt Watteeuw. Enkele wijken die een toenemende parkeerdruk zien, krijgen binnenkort bijvoorbeeld extra voorbehouden bewonersplaatsen.

Bron:De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180316_03412386

Eigen mening: Ik ben zeker voorstander van het nieuwe circulatieplan. Aangezien het al een jaar van kracht is, en invloed heeft op de weggebruikers, vind ik dit een zeer goed plan. Dat het circulatieplan niet voor iedereen zou werken, had ik wel gedacht. Niet iedereen wil een steentje bijdragen voor beter verkeer, en kunnen zelfs egoïstisch reageren. Maar in dit artikel lees je dat de fietsgebruikers wel degelijk is gestegen met 25%. Ook het aantal mensen die het openbaar vervoer gebruiken is gestegen. Alleen maar voordelen volgens mij. Het circulatieplan heeft zeker al werk verricht, als je ziet naar het voorbije jaar en de procentuele stijgingen ervan. Maar verfijning van het plan zal nog meer werk verrichten. Het circulatieplan nu, is al goed. Toch is er altijd ruimte voor verbetering.

Geraadpleegd op: 16/03/18

Laatst aangepast door Zoë.B*ullens : 16th March 2018 om 14:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.