actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2017, 12:33
Kyara.N*casie Kyara.N*casie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 35
Weyts tegen 130 km/u op de snelweg

Weyts tegen 130 km/u op de snelweg: "Willen we echt nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen?"

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil de maximumsnelheid op sommige stukken snelweg verhogen naar 130 km/u. Dat schrijven La Dernière Heure en La Libre Belgique. Het voorstel van de minister is niet nieuw, maar de plannen zouden nu wel concreter zijn. Hij verwacht zelf geen tegenstand van de gewesten, maar zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) is alvast niet te spreken over het voorstel.

Bellot wil de gewesten de mogelijkheid geven op snelwegen de maximumsnelheid te verhogen naar 130 km/u. Nu is dat in de wegcode nog verboden, maar de federale minister is er voorstander van op sommige stukken waar bijna nooit files staan en weinig ongevallen gebeuren, de snelheid op te trekken.

Maar vanuit Vlaanderen komen er enkel negatieve reacties. "Als we de maximumsnelheid verhogen, dan verhogen we ook de dodentol op de weg", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in een reactie aan onze krant. "We wéten nu eenmaal dat een verhoging naar 130 kilometer per uur zal leiden tot meer verkeersdoden."

"We hadden al het onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), dat zwart op wit voorspelt dat tien kilometer per uur sneller rijden jaarlijks 25 extra dodelijke slachtoffers geeft. Nu hebben we ook de slechte ervaring in Nederland, waar het aantal verkeersdoden op wegen waar je 130 mag op één jaar tijd verdrievoudigd is. In Nederland gaan er om die reden nu stemmen op om die 130 km per uur alsjeblief terug te draaien."

"Wil prijs van extra verkeersdoden niet betalen"

Voor Weyts kan er dan ook geen sprake van zijn de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen. Als Bellot dat toestaat, zal Vlaanderen er niet op ingaan, kondigt hij aan. "We kampen in Vlaanderen nu al met de schande van 400 verkeersdoden op één jaar tijd. Willen we echt nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen? Dat iss voor mij onaanvaardbaar. Ik wil de prijs van extra verkeersdoden niet betalen."

Bellot staat al langer open voor een variabele snelheidslimiet, met op bepaalde plaatsen een verhoging van de maximumsnelheid tot 130 km/u. Het plan is nu opgenomen in zijn nieuwe wegcode, die in de eerste helft van 2018 zou moeten ingaan. Het zijn de gewesten zelf die moeten beslissen op welke stukken dan 130 km/u gereden mag worden. De plannen kunnen nog door de gewestministers geblokkeerd worden, wat Weyts dus ook van plan is.

Nochtans zijn de zijn al doorgesproken met de regio's, en Bellot "verwacht niet meteen onaangename verrassingen", zegt zijn kabinet.

Hoe snel mag je in onze buurlanden?

In Nederland mag je sinds enkele jaren op veel snelwegen maximaal 130 km/u rijden, terwijl op drukke trajecten de snelheid beperkt is tot 120 of 100 km/u. Maar uit politiecijfers bleek dat er in 2015 op snelwegen waar 130 mag worden gereden, doden vielen bij 10,4 procent van de ongelukken met letsel. Bij 120-km-wegen vielen er doden bij maar 7,5 procent van de ongelukken en bij 100 km/u was dat maar bij 1,7 procent.

Frankrijk kent een algemene snelheidslimiet van 130 km/u op de autosnelwegen, maar bij regen mag je dan maar weer maximaal 110 km/u rijden.

Duitsland hanteert dan weer geen vaste snelheidslimiet op grote stukken van de Autobahnen, maar adviseert wel een maximumsnelheid van 130 km/u. Op filegevoelige plaatsen en bij werken wordt er bovendien een strikte snelheidslimiet gehanteerd.

Tegenstanders van een hogere snelheidslimiet op onze wegen wijzen er op dat de snelwegen in het drukbebouwde Vlaanderen niet te vergelijken zijn met die in onze buurlanden, waar er veel meer ruimte is. Op onze wegen volgen de op- en afritten zich vaak veel sneller op, waardoor een hogere limiet veel gevaarlijker zou zijn.

Gevonden op De Morgen, 22/12/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/...innen-b7b5b331/

MENING: Ik vind dat 130 km/u nog oké is, in Nederland is het ook zo, maar ik vind het niet nuttig om dat nu in België ook te veranderen. De kans op een ongeval zal altijd groot zijn en zeker op de autosnelweg tegen 120 km/u, dan gaat die 10 km/u sneller het ook niet maken. Iedereen rijdt toch al te snel op de autosnelweg, dus waarom het nog veranderen? Als je het dan verandert naar 130 km/u gaat men waarschijnlijk, zoals het nu ook al is, een paar kilometer sneller rijden dan normaal mag. Zo kan je blijven verdergaan met de limiet te verhogen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd December 2017, 10:33
Nick.D*.Schutter Nick.D*.Schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulle
Posts: 70
Toen ik enkel de titel van het artikel gelezen had, dacht ik dat het opdrijven van de maximumsnelheid met 10 km/u niet veel verschil zou maken. Uit een onderzoek van het BIVV blijkt echter dat 10 km/u wel een groot verschil maakt. Het opdrijven van de maximumsnelheid met 10 km/u zou jaarlijks 25 extra dodelijke slachtoffers geven. Ik vind dit al genoeg rede om dit voorstel af te keuren. Per jaar 25 doden meer en zo ook 25 families die een dierbare moeten missen, alleen maar om een paar minuten tijd te winnen. Volgens mij kunnen we qua mobiliteit nog veel leren van onze buurlanden, maar de maximumsnelheid zou ik niet aanpassen.

Laatst aangepast door Nick.D*.Schutter : 23rd December 2017 om 10:37.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd December 2017, 13:30
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Het is inderdaad zo dat als je tegen 130 kilometer per uur aan het rijden bent, je reactievermogen even snel is als bij 100 per uur of 120 per uur. Je bent echter veel verder gevorderd bij 130 per uur. Waardoor er sneller ongevallen gebeuren. De remafstand is immers ook veel groter. Ik ben van mening dat je over lange afstanden wel tegen 130 kilometer per uur mag rijden, als de snelweg (de infrastructuur) dit op een veilige manier toelaat. Nu is het wel zo dat wij in België zelden lange afstanden moeten rijden, de snelwegen zijn zelden lange stukken weg, we komen vaak grote steden tegen. Dan kan ik begrijpen dat je er weinig tijd mee wint. Als men voor een veilig verkeer wil kiezen, zou ik in België zeker niet voor 130 per uur gaan. Uit ervaring weet ik dat de gemiddelde chauffeur dan al richting de 140 zal gaan in de praktijk. Dit zou voor gevaarlijke situaties zorgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.