actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2017, 09:41
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
'Blokken zijn nog steeds het beste kerstcadeau voor een kind'

'Blokken zijn nog steeds het beste kerstcadeau voor een kind'

De nieuwste hebbedingen domineren vaak de verlanglijstjes van kinderen. Toch is het een oude klassieker die bovenaan elk lijstje zou moeten staan, schrijven hoogleraar pedagogie Kym Simoncini en onderwijsdeskundige Kevin Larkin.

Bouwblokken zijn allesbehalve hoogtechnologisch, en toch vind je geen enkel ander speelgoed dat de ontwikkeling van je kind zo goed stimuleert. Elke leerkracht kleuteronderwijs kan je vertellen hoe belangrijk ze zijn om de motorische, sociale en cognitieve vaardigheden aan te scherpen.

Meer dan bouwen

Kinderen experimenteren niet alleen met het opeenstapelen, balanceren en bouwen: ze moeten de blokken ook leren delen met andere kinderen en de bouwsels van hun concurrenten respecteren. Ze leren onderhandelen over de meest gegeerde blokken en ze leren beschrijven wat ze bouwen.

Blokken zijn nog steeds het beste kerstcadeau voor een kind.
Mogelijk nog belangrijker is dat ze via hun meesterwerken probleemoplossend leren denken en hun creativiteit en vindingrijkheid ontwikkelen. Ze leren bovendien volharden in hun pogingen om de hoogste toren of het mooiste kasteel te bouwen.

Ruimtelijk inzicht

Minder bekend is dat spelen met blokken ook het ruimtelijk inzicht vergroot: de mogelijkheid om mentaal objecten te manipuleren of na te denken over de positie van objecten in een ruimte. We gebruiken dat ruimtelijk inzicht dagelijks, bijvoorbeeld als we kaartlezen, de boodschappen in de koffer laden, een meubel in elkaar schroeven of een taart in gelijke stukken snijden.

Dat inzicht is ook gelinkt aan wiskundige capaciteiten: kinderen met een goed ruimtelijk inzicht blijken doorgaans beter in rekenen. Maar weinig mensen zijn zich ervan bewust dat een vroege wiskundige aanleg een betere voorspeller is van later succes op school dan goed kunnen lezen of sociaal-emotionele capaciteiten.

Met blokken spelen helpt kinderen om veel van de wiskundige concepten op het vlak van aantallen, afmetingen en geometrie te begrijpen. Kinderen tellen de blokken, meten ze af, leren hun grootte inschatten en ontdekken concepten zoals patronen en symmetrie. Het hoeft niet te verbazen dat een goed ruimtelijk inzicht een belangrijke voorspeller is voor een carrière in de wetenschap, technologie, ingenieurskunde of wiskunde.

Ruimtelijke taal

Zelfs voor de ontwikkeling van het taalgebruik, met name ruimtelijke taal, doet de blokkendoos wonderen. Als kinderen met blokken spelen, horen en gebruiken ze meer woorden die verband houden met ruimtelijk inzicht zoals 'onder', 'boven', 'naast', 'achter' enzovoort.

De beste manier om er kinderen enthousiast voor te maken, is er samen mee te spelen.
Onderzoek toonde aan dat spelen met blokken meer van die ruimtelijke taal genereert dan eender welke andere vorm van spel, met bijvoorbeeld poppen, een bal of een winkeltje.

Ander onderzoek wees dan weer uit dat hoe meer van dergelijke woorden een kind hoort, hoe vaker het ze zelf gebruikt en hoe beter het presteert in ruimtelijke taken. De onderzoekers richtten zich in die studie vooral op woorden om de ruimtelijke aspecten van objecten te beschrijven, zoals de dimensies (klein of groot, breed of smal), de vorm (vierkant, rechthoekig, rond) en andere eigenschappen (gebogen, puntig).

Voor alle leeftijden

Blokken zijn niet alleen aantrekkelijk voor de allerkleinsten. Zelfs tieners maken nog graag ingewikkelde bouwwerken met houten blokjes of bijvoorbeeld Lego. Dat is onder meer te danken aan het feit dat het 'losse onderdelen' zijn: ze kunnen eindeloos gecombineerd en weer afgebroken worden.

De beste manier om er kinderen enthousiast voor te maken, is er samen mee te spelen. Want ook voor ouders kan een halfuurtje bouwen per dag heel plezierig zijn. Trek je dus met het verlanglijstje naar de winkel, denk er dan aan dat het allerbeste speelgoed voor je kind er waarschijnlijk niet op staat.

Bron: De knack 6/12/17
Link: https://www.knack.be/nieuws/gezondh...ion-935701.html

Laatst aangepast door Elias.H*ns : 6th December 2017 om 11:31.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2017, 11:10
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
'Blokken zijn nog steeds het beste kerstcadeau voor een kind'

De nieuwste hebbedingen domineren vaak de verlanglijstjes van kinderen. Toch is het een oude klassieker die bovenaan elk lijstje zou moeten staan, schrijven hoogleraar pedagogie Kym Simoncini en onderwijsdeskundige Kevin Larkin.

Bouwblokken zijn allesbehalve hoogtechnologisch, en toch vind je geen enkel ander speelgoed dat de ontwikkeling van je kind zo goed stimuleert. Elke leerkracht kleuteronderwijs kan je vertellen hoe belangrijk ze zijn om de motorische, sociale en cognitieve vaardigheden aan te scherpen.

Meer dan bouwen

Kinderen experimenteren niet alleen met het opeenstapelen, balanceren en bouwen: ze moeten de blokken ook leren delen met andere kinderen en de bouwsels van hun concurrenten respecteren. Ze leren onderhandelen over de meest gegeerde blokken en ze leren beschrijven wat ze bouwen.

Blokken zijn nog steeds het beste kerstcadeau voor een kind.
Mogelijk nog belangrijker is dat ze via hun meesterwerken probleemoplossend leren denken en hun creativiteit en vindingrijkheid ontwikkelen. Ze leren bovendien volharden in hun pogingen om de hoogste toren of het mooiste kasteel te bouwen.

Ruimtelijk inzicht

Minder bekend is dat spelen met blokken ook het ruimtelijk inzicht vergroot: de mogelijkheid om mentaal objecten te manipuleren of na te denken over de positie van objecten in een ruimte. We gebruiken dat ruimtelijk inzicht dagelijks, bijvoorbeeld als we kaartlezen, de boodschappen in de koffer laden, een meubel in elkaar schroeven of een taart in gelijke stukken snijden.

Dat inzicht is ook gelinkt aan wiskundige capaciteiten: kinderen met een goed ruimtelijk inzicht blijken doorgaans beter in rekenen. Maar weinig mensen zijn zich ervan bewust dat een vroege wiskundige aanleg een betere voorspeller is van later succes op school dan goed kunnen lezen of sociaal-emotionele capaciteiten.

Met blokken spelen helpt kinderen om veel van de wiskundige concepten op het vlak van aantallen, afmetingen en geometrie te begrijpen. Kinderen tellen de blokken, meten ze af, leren hun grootte inschatten en ontdekken concepten zoals patronen en symmetrie. Het hoeft niet te verbazen dat een goed ruimtelijk inzicht een belangrijke voorspeller is voor een carrière in de wetenschap, technologie, ingenieurskunde of wiskunde.

Ruimtelijke taal

Zelfs voor de ontwikkeling van het taalgebruik, met name ruimtelijke taal, doet de blokkendoos wonderen. Als kinderen met blokken spelen, horen en gebruiken ze meer woorden die verband houden met ruimtelijk inzicht zoals 'onder', 'boven', 'naast', 'achter' enzovoort.

De beste manier om er kinderen enthousiast voor te maken, is er samen mee te spelen.
Onderzoek toonde aan dat spelen met blokken meer van die ruimtelijke taal genereert dan eender welke andere vorm van spel, met bijvoorbeeld poppen, een bal of een winkeltje.

Ander onderzoek wees dan weer uit dat hoe meer van dergelijke woorden een kind hoort, hoe vaker het ze zelf gebruikt en hoe beter het presteert in ruimtelijke taken. De onderzoekers richtten zich in die studie vooral op woorden om de ruimtelijke aspecten van objecten te beschrijven, zoals de dimensies (klein of groot, breed of smal), de vorm (vierkant, rechthoekig, rond) en andere eigenschappen (gebogen, puntig).

Voor alle leeftijden

Blokken zijn niet alleen aantrekkelijk voor de allerkleinsten. Zelfs tieners maken nog graag ingewikkelde bouwwerken met houten blokjes of bijvoorbeeld Lego. Dat is onder meer te danken aan het feit dat het 'losse onderdelen' zijn: ze kunnen eindeloos gecombineerd en weer afgebroken worden.

De beste manier om er kinderen enthousiast voor te maken, is er samen mee te spelen. Want ook voor ouders kan een halfuurtje bouwen per dag heel plezierig zijn. Trek je dus met het verlanglijstje naar de winkel, denk er dan aan dat het allerbeste speelgoed voor je kind er waarschijnlijk niet op staat.

Bron: De knack 6/12/17
Link: https://www.knack.be/nieuws/gezondh...ion-935701.html

Mijn mening: Dat blokken beter zijn voor de ontwikkeling van het kind kan ik best geloven. Volgens mij is er nog wel meer speelgoed dat hiertoe een steentje bijdraagt. Zoals bijvoorbeeld lego of k'nex. Ik zou denken dat hier het ruimtelijk inzicht van het kind beter ontwikkeld zou worden. Dus ik vind het jammer dat enkel de blokken aan bod komen in dit artikel. Het probleem is dat de blokken niet meer erg in trek zijn. Er is vandaag de dag zoveel speelgoed interessanter dan blokken. Denk maar aan de vele elektronische en computerspelletjes. Dan is het een boodschap naar de ouders toe om die blokken toch interessant genoeg te maken. Bovendien bevordert het ook de Nederlandse taal bij de kinderen. Woorden zoals boven, onder, op... worden aangehaald, volgens het artikel. Dit zijn maar enkele woorden die de woordenschat van het kind rijker maakt maar ik denk niet dat dit een super groot verschil maakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.