actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 19:18
WuytsMichelle WuytsMichelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 20
Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Om de ellenlange files tijdens de spitsuren aan te pakken, komen er vier nieuwe spitsstroken op de Vlaamse snelwegen. Goed voor een investering van zeker 64 miljoen euro. Slechts een halfslachtige oplossing, vindt verkeersprof Willy Miermans. “Het effect zal maar tijdelijk zijn.”

Tussen de 59 en de 90 minuten. Zoveel tijd kan je winnen als je tijdens de avondspits een ‘spitsstrook’ ter beschikking hebt. Dat zijn aangepaste pechstroken, die afgebakend zijn met dikke, lange witte strepen van tien meter lang. Dankzij dynamische borden weten bestuurders op welk tijdstip ze op de stroken mogen rijden. Doorgaans is dat tussen 14 en 20 uur. Vlaanderen telt op dit ogenblik al drie spitsstroken: tussen Antwerpen-Oost en Ranst (E313), Sterrebeek en Bertem (E40) en Antwerpen-Noord en Sint-Job-in-’t-Goor (E19).

Vanaf dit najaar


Maar dat moet ook op andere plaatsen lukken, vindt de Vlaamse regering. Daarom is ze van plan om de komende twee jaar zeker vier nieuwe spitsstroken te maken, blijkt uit een antwoord van Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Mathias De Clercq (Open VLD). Ten vroegste aan het einde van dit jaar starten tijdens de nachtelijke uren werken op de E17, tussen De Pinte en Zwijnaarde. Daar zijn ‘louter’ asfalteringswerken en belijning nodig.

Ook tussen Wilsele en Aarschot moet een nieuwe spitsstrook komen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is er al volop bezig met de voorbereidingen. Langs dat traject moeten arbeiders onder meer ook geluidsschermen plaatsen en twee viaducten renoveren of verbreden, wat de kosten doet oplopen tot 42 miljoen euro.

Ook voor de aanleg van een nieuwe spitsstrook tussen Groot-Bijgaarden en Affligem is een stevig bedrag van 11,5 miljoen euro nodig. Daar zijn onder andere vangrails nodig, moeten arbeiders de op- en afritten onder handen nemen, een brug vernieuwen en nieuwe signalisatie aanleggen. Tot slot krijgt ook het traject tussen Beringen en Lummen op de E313 een spitsstrook.

“Tijdelijk effect”

“Is het sop de kolen waard? Ik vrees van niet”, zegt verkeersexpert Willy Miermans (UHasselt). “Ik hou niet zo van spitsstroken. Ze zorgen ervoor dat het verkeer uit de stad vlotter verloopt. Maar dat effect is slechts tijdelijk. Je creëert extra capaciteit, waardoor weer meer mensen meer verplaatsingen met de wagen gaan maken. In Nederland hebben ze miljoenen euro’s uitgegeven aan extra rijstroken, onder meer tussen Eindhoven en Amsterdam. Exact drie jaar heeft dat soelaas gebracht. Inmiddels groeien de files daar weer. Het is beter om meer Vlamingen naar het openbaar vervoer te leiden. Bovendien kunnen ongevallen op spitsstroken net voor een extra zware file zorgen. Er is immers geen pechstrook meer.”

Het kabinet-Weyts merkt op dat de spitsstroken voorzien worden van zogeheten ‘pechhavens’, uitwijkplaatsen die op enkele locaties rechts van de spitsstrook liggen. Bij een ongeval worden de spitsstroken ook onmiddellijk afgesloten.

Weyts denkt niet dat ook de spitsstroken op termijn potdicht komen te zitten. “We creëren voldoende capaciteit om op zwaar verzadigde wegdekken voor een vlottere doorstroming te zorgen”, aldus woordvoerder Jeroen Tiebout. “Maar spitsstroken zullen files niet volledig oplossen.”

Bron:
Nieuwsblad, 17 oktober 2017, via http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171016_03135168

Eigen mening over het artikel:

Bij het lezen van de titel van dit artikel was ik stomverbaasd over de uitspraak 'ook al noemen experts ze weggegooid geld'. Hoe kan het oplossen van het file-probleem over heel België een verspilling van geld zijn?
Uit eigen ervaring met het rijden op de E313 tussen Oost-Antwerpen en Ranst, kan ik constateren dat er zelden een file-vorming is. Het gebruik van een spitstrook lijkt dus een zeer efficiënte manier om files te vermeiden.

Maar na het lezen van het laatste deel van het artikel, waar ze de verklaring van de expert uitleggen, denk ik er al snel weer anders over. Al jaren zijn er campagnes voor het nemen van het openbaar vervoer of het carpoolen met collega's of buren die in de buurt werken. Vaak zijn we genoodzaakt dit ook te doen om de files te vermijden of aangenamer te maken. Nu door het invoegen van een extra rijstrook tijdens de spitsuren, maakt men meer plaat op de rijbanen. Waardoor het minder noodzakelijk wordt om te carpoolen of het openbaar vervoer te nemen, want zelf rijden naar het werk is weer een stuk aangenamer.

Het invoeren zal tijdelijk een goede oplossing bieden voor het immense file-probleem in België. Maar voor hoelang we hiervan zullen kunnen genieten, dat is de vraag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.