actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th October 2017, 09:53
Marjolein.M*chielsen Marjolein.M*chielsen is offline
Registered User

Spaanse premier bereid Catalaanse onafhankelijkheid te schorsen

Spaanse premier bereid Catalaanse onafhankelijkheid te schorsen: "Spanje zal niet verdeeld worden"

De Spaanse premier Mariano Rajoy is bereid alle wettelijke middelen aan te wenden om de Catalaanse onafhankelijkheid in de kiem te smoren en zo de Spaanse eenheid te bewaren. Dat zei Rajoy vandaag aan de karnt El Pais.
De Spaanse grondwet voorziet met Artikel 155 in een artikel waarmee de Spaanse regering de onafhankelijkheid van een regio kan schorsen. Nog nooit heeft een Spaanse regering dit artikel aangewend. Het wordt in politieke kringen dan ook omschreven als een "nucleaire bom". "Als het echt moet", zegt Rajoy aan de krant, dan roepen we dat artikel in. Spanje zal niet verdeeld worden en de nationale eenheid blijft behouden", aldus de premier. "En we zullen dat op alle mogelijke wettelijke manieren doen. Ik zou graag hebben dat deze onafhankelijkheidsdreiging zo snel mogelijk weggaat (...) We gaan voorkomen dat er onafhankelijkheid komt."

Tijd

De Spaanse premier benadrukt wel in het eerste interview dat hij geeft sinds het onafhankelijkheidsreferendum op 1 oktober, dat de bal in het kamp van de Catalaanse leiders ligt. "Ze hebben nog tijd" om de nodige stappen te zetten zodat Madrid niet fors moet ingrijpen, want hij beseft dat zijn achterban en de hardliners in zijn partij een reactie verwachten.

Maar de Spaanse regering zal pas rond de tafel gaan zitten met de naar autonomie strevende Catalanen als de dreigende toon achterwegen wordt gelaten. "Laat ons serieus blijven: we kunnen niets uitwerken als de nationale eenheid wordt bedreigd", is Rajoy duidelijk.

Bron: De Morgen

Datum: 8 oktober 2017

Mening: Ik hoop dat alle Spanjaarden snel inzien dat het land sterker staat als geheel dan verdeeld. Als Catalonië zich zou afscheuren van Spanje zullen de gevolgen groot zijn. Kijk maar naar de Brexit. Uit dit artikel leid ik wel af dat de Spaanse politieke leiders het niet zover zullen laten komen ook al lopen de spanningen hoog op. Als de Spanjaarden niet meer met hun hart maar met hun verstand gaan spreken dan meen ik dat Spanje zich kan verenigen in zijn verscheidenheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:40.