|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Low-costpiloten vaker moe in cockpit dan collega's bij gewone luchtvaartmaatschappij
Piloten van low-costmaatschappijen geven vaker dan hun collega's bij gewone luchtvaartmaatschappijen aan vermoeid in de cockpit te zitten. Maar ook bij gewone luchtvaartmaatschappijen is bijna twee derde van de piloten moe als ze gaan vliegen.
Zo'n 58 procent van de piloten geeft aan dat ze soms vermoeid vliegen. Dat blijkt uit een studie van de London School of Economics (LSE) en luchtverkeersleider Eurocontrol. Bij lowbudget- en cargomaatschappijen loopt dat zelfs op tot respectievelijk 76 en 83 procent van de ondervraagde piloten. Bovendien geeft de helft van hen aan dat hun werkgever het probleem niet serieus neemt. Voor de LSE-studie werden 7.239 piloten ondervraagd over de veiligheidscultuur bij hun werkgever. De Europese luchtvaartmaatschappijen scoren over het algemeen erg goed. De resultaten tonen aan dat de meeste piloten zelfvertrouwen hebben in de cockpit, en dat ze erop vertrouwen dat ook hun collega's veel belang hechten aan de veiligheid. Slechte communicatie Maar ook zijn er veel klachten over het management van de luchtvaartmaatschappijen. Zo geeft 55 procent van de respondenten aan dat ze geen of trage feedback krijgen op de veiligheidsproblemen die ze aanbrengen, en stelt de helft dat er binnen het bedrijf slecht gecommuniceerd wordt over de veiligheid. Bij Brussels Airlines herkennen ze zich niet in de uitslag het onderzoek: 'Wij doen er alles aan om piloten een evenwichtig rooster te geven en bovendien kunnen piloten aangeven dat ze niet fit zijn om te vliegen, we hebben hier een heel open cultuur over.' De woordvoerder stelt verder dat de jetlagproblemen zich eerder voordoen op vluchten richting Azië en Zuid-Afrika: 'En wij vliegen met name op Afrika en Noord-Amerika.' De laatste jaren zijn, in samenspraak met de gehele luchtvaartsector, de regels aangescherpt om te voorkomen dat er vermoeid gevlogen en bestaat er nu een zogenoemde 'fit-to-fly' regel waarvan de piloten gebruik kunnen maken als ze zich te vermoeid voelen om te vliegen. Brussels Airlines wist niet te vertellen hoe vaak piloten ook daadwerkelijk gebruik maken van deze regel. Wake-up call Over het onderzoek van LSE zegt ECA-voorzitter Dirk Polloczek: 'Al deze bevindingen zijn potentieel fatale fouten in onze luchtvaart', zegt . 'Het is een wake-up call voor Europese en nationale luchtvaartautoriteiten om actie te ondernemen'. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161208_02615023 (8/12/16) Eigen mening: Ieder bedrijf heeft zijn eigen tactiek. Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om zoveel mogelijk te besparen om zo lagere prijzen te kunnen vragen aan de klanten. Daar tegenover staat dan wel minder comfort en luxe. Maar als je zo veel bespaart dat je personeel er onder leidt, breng je je klanten in gevaar. Zeker in vliegtuigen is veiligheid essentieel, je moet je klanten kunnen verzekeren dat er geen fout gemaakt zal worden waar je als bedrijf aansprakelijk voor kan worden gesteld. Een fout wordt snel gemaakt als je vermoeid bent. Als er een fout wordt gemaakt in een vliegtuig is de kans op dodelijke slachtoffers zeer groot. Mensen die piloot willen worden moeten jarenlang naar speciale onderwijsinstellingen gaan om zo veilig mogelijk vervoer te kunnen garanderen. Het zou zonde zijn om deze mensen dan toch fouten te laten maken door ze oververmoeid te laten vliegen. |