actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2016, 16:03
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Onderwijstest: beste leerlingen in Singapore, Vlaanderen bij top in Europa

Onderwijstest: beste leerlingen in Singapore, Vlaanderen bij top in Europa

De 15-jarigen in Vlaanderen scoren zowel in wiskunde, wetenschappen als lezen beter dan het gemiddelde van alle jongeren uit de OESO-landen. Dat blijkt uit de resultaten van het PISA-onderzoek van 2015. Singapore scoort op de drie vlakken het best.

Het Programme for International Student Assessment (PISA) is een driejaarlijkse internationale studie die de leesvaardigheid en de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid test van 15-jarigen in geďndustrialiseerde landen. De test wordt uitgevoerd in opdracht van de de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). In 2015 namen 72 landen deel (35 OESO- en 37 niet-OESO-landen). De resultaten voor Vlaanderen werden voorgesteld door Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en de Universiteit Gent.

Europese top

Wat betreft wiskunde zijn de Vlaamse 15-jarigen de absolute Europese top. Vlaanderen scoort 521 punten, fors boven het OESO-gemiddelde van 490. Enkel Zwitserland (521) en Estland (520) houden gelijke tred. We moeten wel zes Aziatische landen voor laten gaan. Singapore (564) voert de lijst aan. In de Franse en Duitstalige gemeenschap lieten de jongeren een score van respectievelijk 489 en 502 punten optekenen.

Bij dat resultaat moet wel een kanttekening worden geplaatst. In Vlaanderen daalt de score voor wiskunde systematisch sinds 2003 (553). Vlaanderen (-32 punten) is daarmee een van de sterkste dalers samen met Finland (-33), Australië (-30 punten), Nieuw-Zeeland (-28) en Nederland (-26). Die trend doet zich in mindere mate ook voor bij de resultaten voor wetenschappen.

Lezen en wetenschappen

Op vlak van leesvaardigheid (511) en wetenschappen (515) scoort Vlaanderen ook boven het OESO-gemiddelde (beide 493). In leesvaardigheid scoren slechts zes landen beter: waaronder Ierland, Estland en Finland. De buurlanden Nederland, Frankrijk en Luxemburg laten we achter ons. Voor wetenschappen scoren wereldwijd negen landen beter dan Vlaanderen. Binnen Europa zijn dat Estland en Finland. Ook hier scoren onze buurlanden, op Duitsland na, beduidend minder goed.

De Franse gemeenschap behaalt 483 voor leesvaardigheid en 485 voor wetenschappen, de Duitstalige gemeenschap respectievelijk 501 en 506.

Keerzijde

Op basis van de scores worden leerlingen opgedeeld in zeven niveaus (<1a, 1a, 2, 3, 4, 5 en 6). Opvallend in Vlaanderen is de toename van leerlingen die scoren onder niveau 2 - de zogenaamde laagpresteerders - tot ongeveer 17 procent op alle onderdelen. Daarmee worden leerlingen bedoeld die onder het minimale niveau scoren om in de maatschappij goed op eigen benen te kunnen staan. Het aandeel hoogpresteerders (niveau 5 of hoger) blijft daarentegen stabiel.

Voor de cijfers met betrekking tot wetenschappen is ook de gemiddelde score per onderwijsvorm beschikbaar, daaruit is vast te stellen dat de duidelijke dalingen zich vooral voordoen in TSO en BSO. (Belga/KVDA)

Bron: Knack 6/12/2016 http://www.knack.be/nieuws/belgie/o...mal-786165.html

Mening:

Het is positief om te lezen dat Vlaanderen zo hoog scoort op deze onderwijs test. Ik vind het toch verrassend dat we zo hoog scoren in Europa, en verschiet er niet van dat landen zoals Engeland en Zwitserland hoger of gelijk staan met ons. De kanttekening die men hierbij maakt geeft toch wel een dubbel gevoel. Langs de ene kant mogen we allemaal trots zijn op deze resultaten. Als je dan bekijkt dat we de sterkste daler zijn, is dit toch wel jammer. We hebben al veel hogere scores behaald en hebben dit niet kunnen behouden. Ik merk ook zelf tijdens mijn stages dat leerlingen vaak veel moeilijkheden hebben met dezelfde zaken. Ik denk toch dat we nog meer hierop mogen inzetten en dat we deze positieve score mogen vermelden. Toch denk ik ook dat we deze kanttekening niet uit het hoog moeten/mogen verliezen en properen terug hogerop te geraken.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 6th December 2016 om 16:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.