|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
1 KUL-student op 16 slikt rilatine
Eén op de zestien studenten aan de KULeuven slikt pillen zoals rilatine, om zich beter te kunnen concentreren tijdens de examens. Dat schrijft het studentenblad Veto. Toch is de universiteit niet van plan om dopingcontroles te houden. Het gebruik van rilatine is nochtans niet zonder gevaar, want de drug kan je hartritme verstoren.
De KULeuven beschouwt het gebruik van rilatine niet als examenfraude. Ze gaan er dus ook niet tegen optreden, hoewel de smart drugs duidelijk populair is bij studenten. "Je kan moeilijk aan de deur van het examenlokaal studenten laten plassen om ze te controleren, ik denk dat we moeten inzetten op sensibilisatie", zegt dr. Maura Sisk van het studentengezondheidscentrum van de KU Leuven. Bron: http://nieuws.vtm.be/binnenland/217...-slikt-rilatine 5 december 2016 Eigen mening: Ergens begrijp ik het wel dat er zo veel studenten zijn die rilatine nemen om zich beter te kunnen concentreren tijdens de examens. Het is immers niet altijd even makkelijk meer om je in dit digitale tijdperk te blijven concentreren. Maar zoals in het artikel vermeld is het niet altijd zonder risico. Het nemen van rilatine zonder het echt nodig te hebben kan voor hartritmestoornissen zorgen. Het is zoals antibiotica. Dit mag je ook niet innemen wanneer je het niet nodig hebt, want dan zal het na verloop van tijd niet meer helpen. Ik vind het wel juist van de universiteit dat het gebruik van rilatine niet als examenfraude word bekeken. De studenten nemen het namelijk gewoon om zich beter te kunnen concentreren, omdat ze goede cijfers willen halen. Maar ik ben er zeker geen voorstander van. Laatst aangepast door Ayse.C*ools : 5th December 2016 om 21:33. |
#2
|
|||
|
|||
De maatschappij creëert dit
Het is een bekend fenomeen. Leerlingen die doorheen het jaar het werk links laten liggen en juist voor de examens beseffen dat ze nog veel werk hebben. Als gevolg krijg je een aantal slapeloze nachten om de achterstand in te halen. De stap is dan zeer klein om over te stappen naar een pilletje die deze nachten draaglijk en efficiënt maken. Dit is het resultaat van een maatschappij die wij zelf gecreëerd hebben. Onze maatschappij en ons onderwijs zijn nog te hard gefocust op het behalen van goede cijfers. We kijken zeer weinig naar het proces dat de leerlingen afleggen om het product te behalen, ondanks dat er soms anders wordt beweerd. Als we de cijfers maar op tafel kunnen leggen, dan is er helemaal geen probleem. De leerlingen anticiperen hier dus op en je krijgt situaties waar leerlingen zich een aantal dagen opsluiten in hun kamer samen met een doosje rilatine om ononderbroken voor het examen te leren.
|