|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Eerste tienerschool verzacht stap naar middelbaar
Geen basisschool, geen secundair, maar de allereerste Belgische tienerschool opent op 1 september 2018 in de Sint-Vincentius à Paulokerk. De twee laatste jaren van het basisonderwijs en de twee eerste van het middelbaar worden daar samengevoegd. "Zo hoeven kinderen pas op latere leeftijd een definitief leertraject te kiezen", aldus Piet Vandermot, algemeen directeur van Sint-Goedele.
AMAURY MICHAUX De laatste viering in de Sint-Vincentius à Paulokerk op de Ninoofsesteenweg dateert al van ruim twee jaar geleden, maar binnen een kleine twee jaar zal het er opnieuw bruisen van het leven. De preekstoelen zijn tegen dan ingeruild voor klimrekken, want de kerk zelf doet dienst als turnzaal van een gloednieuwe tienerschool. In plaats van leerlingen zes basisjaren en zes jaren secundair onderwijs te laten doorlopen, biedt de school drie keer vier jaar: vier jaar basisschool, vier jaar tienerschool en vier jaar secundair. "Daarmee willen we de schoolloopbaan, de motivatie en het welbevinden van de 10- tot 14-jarigen verbeteren. In de tienerschool verloopt de overstap van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs minder bruusk", zegt Brussels onderwijsminister Guy Vanhengel. Brede scholing De leerlingen hoeven op hun twaalfde nog niet te kiezen tussen ASO, TSO, KSO of BSO. Die keuze wordt uitgesteld tot hun 14 jaar na vier jaar tienerschool. "Jongeren zitten op steeds vroegere leeftijd in de pubertijd. In de jaren '90 zaten er bij wijze van spreken nog meisjes in het eerste jaar middelbaar, tegenwoordig zijn dat al sjakosjenmadammen", aldus algemeen directeur Vandermot. "De jongeren zijn op dat moment nog op zoek naar hun identiteit, maar moeten tegelijkertijd een heel belangrijke beslissing in hun leven nemen. Op de tienerschool stellen we die beslissing nog even uit, en geven we onze leerlingen een hele brede scholing. Ze krijgen bijvoorbeeld nog altijd een vaste leerkracht zoals in de gewone basisschool, maar daar komen geleidelijk aan meer leerkrachten bij voor specifieke vakken." Anderstaligen Volgens Vandermot helpt het nieuwe systeem anderstaligen om vlotter in het middelbaar onderwijs te integreren. "Voor alle duidelijkheid, de tienerschool is bedoeld voor alle leerlingen, niet alleen anderstaligen. Maar voor die anderstaligen zou de tienerschool wel een voordeel opleveren voor hun taalachterstand. Zo tonen studies aan dat er bij anderstaligen op hun twaalfde nog steeds een taalachterstand is, maar dat die op hun 14de bijna volledig is weggewerkt. Het is veel verstandiger om pas op die leeftijd een richting te kiezen, want dan is het excuus van de taalachterstand ook niet meer van toepassing." Proefproject De school in Anderlecht zal op 1 september 2018 de deuren openen en biedt plaats aan zo'n 700 leerlingen. Een jaar later, op 1 september 2019 opent in Schaarbeek een tweede tienerschool. "Brussel fungeert als proefproject voor heel België. Ik hoop dat er hierna nog vele tienerscholen mogen volgen, maar besef ook dat de tienerschool niet de enige manier is om de overgang tussen basisschool en secundair onderwijs te vergemakkelijken", aldus Vandermot. "De nieuwe scholen passen in de verruiming van het aanbod van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Als we de capaciteit vergroten, dan kunnen we dat tegelijkertijd ook met vernieuwende concepten doen", besluit Vanhengel. Bron: HLN, 26/10/2016, http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...lbaar-a2939504/ Eigen mening: Ik vind dit geen boecht, omdat een belangrijke keuze maken op uw 12 jaar ivm welke richting je al definitief in wilt slagen nog veel te vroeg is. Ook op uw 18 jaar een richting kiezen aan de hoge school of universiteit vind ik nog veel te vroeg. Er is maar een beperkt aantal tieners dat 100% weet wat ze met hun leven willen doen op hun 18 jaar. Daardoor kiezen tieners een richting die aansluit op hun opleiding in het secundair of kiezen ze maar willekeurig. Veel jongeren veranderen hierdoor in het eerste jaar nog van richting en dan komen ze later in hun andere opleiding, waardoor ze veel moeten inhalen. Ook in het secundair zie je vaak leerlingen zakken. Zo kan het zijn dat ze in latijn gestart zijn en uiteindelijk terecht komen in Technische of zelfs beroeps. Ik denk dat de “tienerschool” hierbij kan helpen. Zo hoeven jongeren nog niet te snel zware beslissingen te nemen en kunnen ze goed nadenken over wat ze willen in het leven op vlak van werk. |