actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2016, 08:54
Caitlin.P*oost Caitlin.P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 51
Ruil je bedrijfswagen in tegen cash

De regering-Michel hoopt met een forse fiscale aanmoediging werknemers uit hun bedrijfswagen te krijgen. Uit de begrotingsnotificaties die De Standaard kon inkijken blijkt dat werknemers zullen kunnen kiezen voor een mobiliteitsbudget dat op dezelfde gunstige manier belast wordt als de bedrijfswagen waarmee ze rondrijden.

De regering-Michel hoopt met een forse fiscale aanmoediging werknemers uit hun bedrijfswagen te krijgen. Uit de begrotingsnotificaties die De Standaard kon inkijken blijkt dat werknemers zullen kunnen kiezen voor een mobiliteitsbudget dat op dezelfde gunstige manier belast wordt als de bedrijfswagen waarmee ze rondrijden.


De werknemer krijgt uiteindelijk de *leasingkosten minus de belasting op het voordeel alle aard netto doorgestort. Voor de meest populaire bedrijfswagen, de Renault Mégane, levert dat volgens simulaties al snel 300 euro extra netto op per maand. Voor een exclusievere Audi A6 wordt dat bijna het dubbele. De regel is: hoe duurder de wagen, hoe meer die oplevert.

De regeling lijkt een kopie van het voorstel van Open VLD-Kamerlid Egbert *Lachaert. De liberalen waren al van in het begin een koele minnaar van een louter virtueel mobiliteitsbudget zoals CD&V voorstelde. Er wordt ook expliciet gekozen om het vrijgekomen budget niet bij het normale brutoloon te tellen, anders zou het te veel worden wegbelast. ‘En enkel tegen voldoende harde cash ga je mensen uit hun bedrijfswagen halen,’ zegt Lachaert.

De regeling houdt wel grote risico’s in. Uiteindelijk creëert het een stuk loon waarop amper sociale bijdragen en belastingen worden betaald. De kans bestaat dat werkgevers loonsverhogingen standaard op die manier gaan toekennen of een deel van het bestaande loon plots als mobiliteitsbudget inkleuren. Dat zou een gat slaan in de inkomsten voor de sociale zekerheid.

‘Dat moeten we absoluut vermijden,’ zegt Lachaert. ‘De nieuwe regeling moet voor iedereen budgetneutraal zijn, ook voor de overheid.’

Mogelijke pistes om misbruik te vermijden zijn dat iemand minimum een jaar met een bedrijfswagen moet rijden. Nieuwe werknemers zullen dan weer moeten aangeworven worden in een personeelscategorie waarin iedereen al een wagen of mobiliteitsbudget heeft. ‘Maar gaan die mensen dan hun mobilititeitsgewoontes aanpassen?,’ werpt Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac op. ‘Gaan ze niet gewoon met een goedkopere, oudere meer vervuilende, auto naar het werk rijden?’ ’Dat risico kunnen de regio’s opvangen door oude tweedehandswagens zwaarder te belasten,’ pareert Lachaert.

Geen bedrijfswagen, geen mobiliteitsbudget

Blijven hoe dan ook voorlopig in de kou: al wie geen bedrijfswagen heeft. Ook die mensen een mobiliteitsbudget geven van pakweg 200 of 300 euro bleek onbetaalbaar. ‘Tenzij we het loon verlagen van al wie vandaag een bedrijfswagen heeft en dat herverdelen naar wie er geen heeft, zoals Groen heeft voorgesteld,’ zegt Lachaert, ‘maar dat is onrechtvaardig. We gaan niet inbreken in de bestaande looncontracten.’

De regering zou wel aan de sociale partners vragen om binnen de loonnorm die ze elke 2 jaar vastleggen een gedeelte te voorzien om het mobiliteitsbudget voor alle werknemers mee uit te bouwen. Probleem: de regering heeft eveneens net beslist om die loonmarge verder te verkleinen, kwestie van de loonhandicap verder te doen dalen. Veel ruimte voor de aangroei van een veralgemeend mobiliteitsbudget lijkt er de komende jaren dus niet.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02535372
De Standaard 24/10/2016

Eigen mening: Ik vind het een goed idee dat de regering wil investeren in milieuvriendelijkere vormen van verplaatsing naar het werk. Zo zijn mensen misschien sneller bereid om een abonnement te nemen voor het openbaar vervoer of de fiets te nemen. Het feit dat je een loonsverhoging krijgt heeft daar zeker mee te maken. Een abonnement kost veel minder dus ze houden er meer van over om andere dingen mee te doen. De regering moet er wel voor zorgen dat deze leuke extra voor iedereen geld dus ook voor de mensen die momenteel geen bedrijfswagen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.