|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Lessen in het Engels worden populairder
Vanaf 1 september mogen 19 nieuwe scholen enkele vakken aanbieden in het Frans, Engels of Duits. Dat brengt het totale aantal scholen dat Content and Language Integrated Learning (CLIL) kan inrichten op 60, schrijft De Zondag.
Sinds twee jaar kunnen scholen een aantal vakken zoals economie, chemie en wiskunde in een andere taal aanbieden. Op 1 september 2014 sprongen 24 scholen op de kar van Content and Language Integrated Learning. Voor volgend schooljaar dienden 19 nieuwe scholen een aanvraag in voor het aanbieden van CLIL, en die kregen allemaal een positief advies. Vooral in Oost- en West-Vlaanderen wordt het aanbod met 8 en 7 nieuwe CLIL-scholen sterk uitgebreid. Geschiedenis en aardrijkskunde blijken de populairste vakken en Engels staat als taal op de eerste plaats, gevolgd door Frans. “Een goede talenkennis is belangrijk in onze geglobaliseerde maatschappij”, aldus Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). “Als jongeren verderstuderen of zich op de arbeidsmarkt begeven, versterkt een goede taalvaardigheid hun positie.” Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160522_02300916 Datum: 22/05/2016 Eigen mening: De talen Engels en Frans worden steeds belangrijker in onze maatschappij. In het middelbaar krijgt elke jongere deze twee talen aangeleerd. Naargelang de studierichting zal hier meer of minder aandacht aan besteed worden. Ik heb in het derde en vierde middelbaar bijvoorbeeld in een wiskunderichting gezeten en dus waren de talen minder belangrijk. Tijdens de lessen werd er nog heel vaak Nederlands gesproken en dus werd het spreken van de taal minder aangemoedigd. In het vijfde middelbaar ben ik dan overgestapt naar een talenrichting en dit was voor mij een hele aanpassing. Ineens mocht ik geen vragen meer stellen in het Nederlands en moest ik dus zoveel mogelijk Frans of Engels spreken. Toch werd er nog te weinig aangemoedigd om de taal te spreken, waardoor ik de taal eigenlijk niet zo goed beheerste. Als ik er nu terug over nadenk, vind ik het wel spijtig dat ik deze talen niet zo goed beheers. Ik heb bijvoorbeeld vakantiewerk in de Carrefour en als er een Engelsman of Fransman aan mijn kassa komt, dan versta ik deze persoon wel, maar ik kan niet antwoorden op zijn vraag. Zo besef je wel dat talenkennis heel belangrijk is in het leven, want overal kan je iemand tegenkomen die een andere taal spreekt. Mij lijkt het dus een zeer goed idee om ook andere vakken aan te bieden in het Engels of het Frans. Op deze manier zijn leerlingen meer met talen bezig en zullen ze ook sneller de taal onder de knie krijgen. Ik ben dus blij om te horen dat het aantal CLIL-scholen toeneemt, maar ook andere scholen die nog geen aanvraag hebben ingediend, zouden aangemoedigd moeten worden om dit toch te doen. Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 22nd May 2016 om 12:38. |
#2
|
|||
|
|||
Zelf was ik nooit goed in Frans. Ik kon het gewoon niet. Schrijven was moeilijk en daarbij beheerste ik de taal niet voldoende. Tot ik na mijn 2e middelbaar op taalkamp vertrok. Na een week uitsluitend Frans te spreken lukte het mij de 1e dagen niet om vloeiend Nederlands te spreken. Daar heb ik beseft wat het belang is van het toepassen van een taal. Dit vind ik naar mijn waarden veel belangrijker dan alle regeltjes van buiten blokken.
Ondertussen ben ik hoofd-animator bij Franse taalkampen, wie had dat ooit gedacht. Dat bestempeld nog maar eens het belang van het spreken van een taal om deze te oefenen. CLIL vind ik daarom een heel goede zaak. Hier worden talen namelijk extra geoefend. Niet op grammaticaal vlak, maar gewoon in het gebruik hiervan. Hier leer je immens veel van. |
#3
|
|||
|
|||
Ik vind persoonlijk ook dat dit een goed idee is. Communicatie in taal is een van de belangrijkste aspecten om de taal onder de knie te krijgen. Aan de ene kant denk ik dan ook dat het goed is om jongeren te stimuleren om meer met taal bezig te zijn en ook om ze te inspireren. Aan de andere kant denk ik wel dat de leerlingen hier goed over moeten nadenken. Indien de leerstof niet voldoende begrepen wordt omdat men de taal niet volledig begrijpt en de punten hieronder gaan lijden, is het niet de juiste keuze om dit traject te volgen. Ik denk dus dat het zeer belangrijk is dat de leerlingen weten waaraan ze beginnen. Proeflessen kunnen hiervoor al een mooi initiatief zijn, zo weten de leerlingen wat hen te wachten staat. Daarnaast kan je ook de mogelijkheid geven om na een semester toch nog over te schakelen naar het normale Nederlandstalige traject. Ik sta dus zeker achter CLIL, maar ik denk dat we niet mogen vergeten dat ook de leerstof gekend moet zijn.
|
#4
|
|||
|
|||
Eén van mijn twee onderwijsvakken is Engels, dus dit nieuws klinkt bij mij als muziek in mijn oren. Talen worden steeds belangrijker in onze maatschappij, dus ik vind het zeer goed dat ze talen dan ook willen gaan gebruiken in andere vakken, buiten alleen de taalvakken. Zoals Jill al aanhaalde, naargelang de studierichting wordt er meer of minder aandacht besteed aan talen, wat ik eigenlijk niet correct vind. Iedereen zal in zijn leven wel is in contact komen met zowel de Engelse of de Franse taal, en ik vind dat je dan moet voorbereid zijn om deze taal fatsoenlijk te kunnen spreken. Aangezien één van mijn onderwijsvakken Engels is, is dit ook goed nieuws voor mij. Zo zal het niveau van de Engelse taal toenemen bij de leerlingen, waardoor ik meer uitdagende lessen zal kunnen geven.
|
#5
|
|||
|
|||
Ik kan alleen maar beamen wat Lien zegt. Het toepassen van de taal is zeer belangrijk. Haar ervaringen op het taalkamp doen me denken aan het taalkamp waar ik tijdens de zomers lesgeef. Het is een taalkamp Engels waar vooral Franstaligen naartoe gaan. Een week lang is het voor hen verboden om Frans te spreken. Ze mogen enkel en alleen Engels spreken: 's morgens aan tafel, tijdens de lessen, tijdens de pauze's, tijdens de activiteiten, 's avonds,... Als je Frans praat, volgt er een sanctie. Tijdens die taalweek wordt er dus veel aandacht besteedt aan het toepassen van de taal. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je de grammatica niet zomaar opeens achterwege laat. Daarom wordt er tijdens de lessen tijd gemaakt om veel grammatica (en woordenschat) te bestuderen zodat je ze na de lessen kan toepassen.
Persoonlijk ben ik een voorstander van CLIL. Ik zou het zelf namelijk zeer leuk vinden om geschiedenis in het Engels te geven, en je verbreedt zo ook de leerkansen voor de leerlingen. |
#6
|
|||
|
|||
De populariteit van het Engels
Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Het is een verrijking aan het lesgeven als lessen in het Engels gegeven worden. Niet alleen voor de leerkrachten, maar ook voor de leerlingen. Beide partijen kunnen ervan leren. Engels is een wereldtaal en wordt steeds belangrijker. Personen die vlot Engels praten zullen ook makkelijker aan een job geraken dan mensen die dat niet kunnen. In nagenoeg elk land zijn er mensen die Engels kunnen praten. Op reis heb je een grote kans dat mensen je verstaan als je Engels praat, wat makkelijk is als je iets zou willen vragen. Als je verhuist naar een ander land is het ook makkelijk, want zo kan je in het begin Engels praten wanneer je de plaatselijke taal leert. Allemaal voordelen dus.
|