![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Verfpatroon moet kruispuntblokkeerders afschrikken
Verfpatroon moet kruispuntblokkeerders afschrikken
In het midden van drie drukke Brusselse kruispunten is in gele verf een dambordpatroon aangebracht. Dat dambord moet bestuurders erop wijzen dat ze het kruispunt niet mogen oprijden als ze het niet op tijd kunnen vrijmaken, en zo dus het verkeer uit de andere richting hinderen. Het gaat om een proefproject dat na zes maanden geëvalueerd wordt. Onder de noemer ‘Don’t block the Box’ lanceerde Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) maandagmorgen het proefproject. Het gaat om drie kruispunten op de kleine Brusselse ring: Sainctelette, Troon en Kunst-Wet. Kruispunten die muurvast staan door auto’s die alle verkeer blokkeren, zijn in Brussel een alledaags zicht. Bestuurders rijden nog snel door het groen of het oranje, ook al weten ze dat ze door het drukke verkeer nooit voorbij het kruispunt kunnen rijden voor het licht op groen springt voor de auto’s die uit de andere richting komen. Het geschilderde dambordmotief moet bestuurders dus op de regel uit de wegcode wijzen die zegt dat je nooit een kruispunt op mag rijden, zonder dat je er zeker van bent dat je het op tijd kunt vrijmaken, ook al staat het licht op groen. Overtreders riskeren een boete van 55 euro. Flyers Behalve de verfpatronen, komt er ook een sensibiliseringsactie. Als je voor het rode licht staat in Brussel, kan het gebeuren dat je een flyer in je handen geduwd krijgt die je attent maakt op deze verkeersregel. Daarnaast zal de politie vaak aanwezig zijn om het project te evalueren en automobilisten te beboeten die ondanks de markering het kruispunt blokkeren. Als het project na zes maanden een positieve evaluatie krijgt, wordt het uitgebreid naar andere kruispunten. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160509_02280306 Eigen mening: Dat deze verkeersregel bestaat, heeft zeker zijn redenen. Daarom vind ik het een goed initiatief dat er nieuwe wegmarkeringen komen, maar zeker ook een sensibiliseringsactie. Het artikel spreekt over dat vele bestuurders nog snel door het oranje of groen rijden om nog over te kunnen steken. Met deze stelling ga ik niet helemaal akkoord. Vaak ken je de lichten niet goed of weet je niet hoelang het al groen is en probeer je aan te sluiten. Daarom vind ik dat het artikel niet mag spreken dat deze bestuurders “bewust” het verkeer blokkeren. Uiteraard moeten de chauffeurs wel alert zijn om het kruispunt vrij te laten. Het is moeilijk in te schatten en net om die reden vind ik het een goed initiatief om nieuwe wegmarkeringen uit te testen. Zo zal niet alleen het verkeer vlotter verlopen, maar zal ook de stress bij de bestuurders aanzienlijk dalen. Buiten de markeringen vind ik eveneens de sensibilisering een goed idee. Mensen moeten attent gemaakt worden op de regel, maar even goed op de veiligheid in het verkeer (al is het om te voorkomen dat je eigen wagen beschadigd geraakt op zo’n vastgelopen kruispunt). Anderzijds maak ik me ook een bedenking. We bedenken ideeën om het probleem tijdelijk op te lossen, maar is dat echt nodig? Zouden we niet beter de oorzaak aanpakken? Is het nodig dat we mensen markeringen en flyers geven terwijl dit een basisregel in het verkeer is? |
|
|||
|
|||
Reactie op: Verfpatroon moet kruispuntblokkeerders afschrikken
Er is inderdaad veel verkeershinder, zeker in grote steden zoals Brussel, Antwerpen, Gent... Ik vind het dus een zeer goed concept. Zoals Elien al heeft aangehaald, heeft alles zo zijn redenen. Dat het na zes maanden wordt geëvalueerd, is een goede zaak. Het is geen te korte periode en ook geen periode die te lang duurt. Ik hoop wel dat de mensen op de hoogte zijn van waarom het dambordpatroon er geschilderd staat. Eerst wist ik niet goed waarvoor het stond. Ik vind het ook zeker een pluspunt dat dit initiatief vanuit de regering komt. Dat er dan nog een sanctie aan vasthangt als je geen rekening houdt met deze nieuwe regel kan ik alleen maar toejuichen. Mensen zijn op voorhand gewaarschuwd, mede dankzij de flyer die ze krijgen als ze voor het rood licht staan. Ze weten wat de consequenties kunnen zijn van het niet naleven van de verkeersregel én zijn ineens op de hoogte van die nieuwe verkeersregel. Voor deze nieuwe verkeersregel vind ik dat ze veel moeite doen wat ik zeker goed vind. Naast de flyers staan er ook nog politieagenten op straat om alles in goede banen te leiden. Ik hoop dat dit een goede evaluatie krijgt.
Elien haalde ook aan dat ze niet vindt dat we bewust het verkeer blokkeren, maar daar ben ik niet helemaal akkoord mee. Ik begrijp dat je door het oranje rijdt als je net aan het kruispunt komt en je niet meer veilig kan stoppen. Langs de andere kant zijn er ook mensen die dat wel kunnen en toch beslissen om door te rijden en dat vind ik zelfs egoïstisch. In een stad is dat nog vervelender, want na een tijd wordt het verkeer wel degelijk vastgezet. |