|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Volkswagen: "Niet 800.000, maar 36.000 auto's betrokken bij CO2-schandaal"
Volkswagen: "Niet 800.000, maar 36.000 auto's betrokken bij CO2-schandaal"
Bij het schandaal met de CO2-uitstootwaarden zijn in plaats van de eerder aangekondigde 800.000 auto's van de Volkswagengroep 36.000 auto's betrokken. Dat heeft Volkswagen vandaag bevestigd na berichten van de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Die schreef vandaag, op basis van een gezamenlijk onderzoek van Volkswagen, het Duitse ministerie van Verkeer en de Duitse controledienst voor de autosector (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA), dat het om minder dan 40.000 auto's zou gaan. "Bij interne metingen werden slechts bij negen modelvarianten afwijkingen vastgesteld", klonk het bij Volkswagen. "Het staat vanaf nu vast dat op bijna alle modellen de effectieve CO2-uitstoot overeenkomt met de uitstoot die op de technische fiche vermeld staat. De vermoedens over illegale manipulatie van de verbruiksgegevens zijn dus niet bevestigd. Op 3 november had de groep over "onregelmatigheden" bericht waarbij 800.000 auto's betrokken konden zijn. Maar vorige week had een woordvoerder al laten weten dat het aantal betrokken voertuigen later ligt dan voorspeld. Voor de consument bestaat het grootste risico erin dat de verkeersbelasting stijgt. Verder zouden er voor hen geen gevolgen zijn. Daarnaast betekent het ook dat de op 2 miljard euro euro geschatte kosten voor Volkswagen beduidend lager kunnen uitvallen. Het VW-aandeel is intussen al met goed 5 procent gestegen. De afwijkingen zijn volgens de FAZ ook minimaal: 0,1 gram bij sommige auto's, en in andere gevallen tot 4 gram CO2 per kilometer. Die waarden liggen binnen de toegelaten limieten. Naast de CO2-zaak kampt VW ook met het grotere schandaal rond de sjoemelsoftware waarmee milieutesten omzeild konden worden bij dieselmotoren. Wereldwijd zijn zowat 11 miljoen wagens betrokken. Over dat schandaal is morgen een persconferentie belegd door toplui Matthias Müller en Hans-Dieter Pötsch. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/a...schandaal.dhtml Eigen mening: Voor Volkswagen is het een goede zaak dat de co˛-zaak maar 36.000 auto's betreft in plaats van 800.000 auto's. Ook dat hun aandeel alweer met 5% is gestegen is een positieve zaak voor Volkswagen. Maar ik denk dat ze het vertrouwen van hun klanten nog lang niet terug hebben. Mensen die deze tijd een nieuwe wagen willen kopen en al jaren rijden met een Volkswagen gaan volgens mij nu wel 2 keer nadenken en misschien zelfs overwegen om een wagen van een ander merk te kopen. |