actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 21:47
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Dit is de tol van het verkeer in uw gemeente

727 doden, 4.502 zwaargewonden en 48.746 lichtgewonden. Dat is de tol van het verkeer in België afgelopen jaar. Maar de cijfers verschillen fors van gemeente tot gemeente, en zelfs per provincie. Ontdek hier alle statistieken voor uw gemeente.

De meeste doden in het verkeer vallen er in de provincies Henegouwen (103) en West-Vlaanderen (95). In Waals-Brabant vallen het minste doden (27), wat ook enigszins logisch is gezien het lage inwoneraantal.

Relatief gezien blijken echter Namen en Luxemburg de gevaarlijkste provincies in het verkeer, met meer dan 1,2 doden per 1.000 inwoners. De hoge cijfers vallen allicht te verklaren aangezien het ook de minstbevolkte en dunstbebouwde provincies zijn. Provincies met een hogere bevolkingsgraad die ook dichter bebouwd zijn, zoals Brussel, Antwerpen en Vlaams-Brabant, doen het dan ook veel beter: van 0,02 tot 0,05 doden per 1.000 inwoners.

De situatie is anders als we naar het aantal gewonden kijken. West-Vlaanderen (0,68/1.000 inwoners) en Luxemburg (0,58/1.000 inwoners) kennen relatief het hoogste aantal zwaargewonden, Brussel opnieuw het minste: 0,16/1.000 inwoners.

In absoluut aantal vielen de meeste zwaargewonden in Antwerpen (997), dat ook op relatief vlak bovenaan eindigt (0,55/1.000 inwoners).

Oost-Vlaanderen is dan weer de provincie waar relatief gezien het meeste lichtgewonden vallen: 5,54/1.000 inwoners, opnieuw gevolgd door West-Vlaanderen (4,7/1.000 inwoners). Brussel (3,62) en Waals-Brabant (3,58) doen het beter.

Per gemeente

De meeste verkeersdoden vallen logischerwijs ook in de grootste gemeenten (zie tabel onder de kaart voor de evolutie sinds 2009). In Antwerpen vallen er 26 doden, gevolgd door Luik en Namen met elk 14, Charleroi (13) en Gent (12).

Relatief bekeken vallen de meeste verkeersdoden echter in Waalse gemeenten, vooral in de provincies Luxemburg en Namen. Het Luxemburgse Saint-Ode staat op de trieste eerste plaats met 0,81 doden per 1.000 inwoners. De 'eerste' Vlaamse gemeente in de lijst is het West-Vlaamse Ichtegem (0,5).

Antwerpen kent niet alleen het meeste verkeersdoden, maar ook zwaargewonden: 205. Gent volgt op ruime afstand met 139 zwaargewonden.

Opnieuw zijn het echter vooral gemeenten uit de Ardennen, en West-Vlaamse gemeenten die het slecht doen op relatief vlak. In Rouvroy vielen het meeste zwaargewonden per 1.000 inwoners: 2,39. Heers was dan weer de Vlaamse gemeente met het relatief hoogste aantal zwaargewonden: 1,52.

De meeste lichtgewonden vielen in Antwerpen (2.669), Gent (1.885), Brussel (1.357) en Luik (1.151).

Relatief gezien vielen in de drukke Antwerpse gemeente Aartselaar het meeste lichtgewonden: 11,44 per 1.000 inwoners, gevolgd door Froidchapelle met 11,07. Ook hier valt op de kaart de slechte situatie in West- en vooral Oost-Vlaanderen op, net als Namen en Luxemburg.

Bron: www.demorgen.be (http://www.demorgen.be/binnenland/d...eente-bc3c77b2/)

Eigen mening

De kaarten en het cijfermateriaal (zie de link bij de bron) zeggen genoeg: er vallen teveel doden en (zwaar)gewonden in ons verkeer. Naast de cijfers per provincie en per gemeente lijkt het me ook interessant om te kijken op welke plekken en in welke omstandigheden de meeste ongevallen nu juist gebeuren. Het aanpassen van de verkeerssituatie kan in bijvoorbeeld al oplossingen bieden. Door hier kennis van te hebben, kan men hier aan werken. Wegen kunnen worden heraangelegd op en meer veilige manier en mensen kunnen worden bewust gemaakt van het belang van veilig rijden. Men zet volop in op sensibiliseringsacties die wijzen op nultolerantie en het verbod van telefoons achter het stuur. Naast deze acties lijkt het mij ook nuttig om hier heel wat controle op te doen en hier zware sancties op te zetten. Al te vaak beseft men pas het belang van veilig rijden wanneer het al te laat is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2015, 23:39
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Ik kan alleen maar akkoord gaan met de mening van Elize. Wel kan ik er aan toevoegen dat kruispunten en sommige gewone wegen, de zogenaamde zwarte (kruis)punten, systematisch worden aangepakt door het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer). Over de beschikbare budgetten die elk jaar hiervoor vrij gemaakt worden kan je uiteraard wel de nodige vragen stellen.

Belangrijk vind ik ook in deze dat Elize niet alleen de weginfrastructuur in vraag stelt maar ook de bestuurder zelf. Gsm gebruik, drinken en rijden, sigaret roken, ... allemaal fenomenen die nog dagelijks voorkomen. Hier dient de politie zeer streng tegen op te treden. Als we de mensen echt kunnen sensibiliseren, overtuigen om niet te drinken en te rijden, niet te telefoneren achter het stuur, ... de cijfers zullen serieus dalen! Daar ben ik van overtuigd!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.