|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Kopers emissievrije wagen krijgen vanaf 2016 een bonus
Kopers emissievrije wagen krijgen vanaf 2016 een bonus
Wie een emissievrije wagen koopt, kan daarvoor de komende jaren op een bonus van de Vlaamse regering rekenen. Met de maatregel wil minister van Energie Annemie Turtelboom het aantal elektrische wagens tegen 2020 opkrikken tot 60.000 auto's. Zoals bekend zit Vlaanderen in de Europese kopgroep als het gaat over de uitstoot van vervuilende emissies, zoals fijn stof. De Vlaamse regering zette eerder het licht op groen voor de vergroening van de autofiscaliteit. Gisteren kwamen daar nog twee beslissingen bij die het wagenpark moeten helpen vergroenen. Extra laadpunten Een eerste ingreep moet binnen vijf jaar voor 5.000 extra laadpunten voor elektrische voertuigen zorgen. De distributienetbeheerders werken samen met private leveranciers, die aan de gebruiker een marktconforme prijs zullen vragen. Daardoor zal de uitrol volgens minister Turtelboom budgetneutraal zijn. Aan de leveranciers van laadpalen is er interoperabiliteit opgelegd zodat de gebruikers met één kaart aan alle laadpunten kunnen opladen. De lokale besturen kunnen in samenwerking met de distributienetbeheerders hun lokaal beleid uitstippelen. De verschillende laadpunten worden verzameld in een centrale databank, zodat de gebruiker via een app snel het dichtstbijzijnde laadpunt kan vinden. Zero emissie bonus Daarnaast voorziet de Vlaamse regering een "zero emissie bonus" voor wie een emissievrije wagen koopt. Die moet de meerprijs bij de aankoop van zo'n auto neutraliseren. De premie geldt enkel voor natuurlijke personen en kan slechts één keer worden gebruikt. Voor rechtspersonen en bedrijven geldt immers de federale belastingaftrek tot 120 procent. De Open Vld-minister onderstreept dat de bonus niet tot over-subsidiëring zal leiden. Daarvoor werd een aantal veiligheden ingebouwd. Zo is de bonus degressief en beperkt in de tijd. Hij bedraagt maximaal 5.000 euro in 2016, om nadien elk jaar af te nemen tot maximaal 2.000 euro in 2019. Daarna houdt het premiesysteem op. De hoogte van de premie varieert ook naargelang de prijscategorie, waarbij de hoogste bonus gaat naar voertuigen waarvan de cataloguswaarde lager ligt dan 31.000 euro. Er is een maximumbudget van 5 miljoen euro. Als de enveloppe dreigt uitgeput te geraken, kan de Energieminister de premiehoogte vervroegd doen dalen. Dat moet er voor zorgen dat iedereen een billijke premie krijgt. Concreet zal iemand die een elektrische auto koopt, bij de bestelling onmiddellijk zijn aanvraag kunnen doen. Dat moet garanderen dat je bij de aankoop effectief in aanmerking komt voor de premie. Een monitoringcomité binnen het Vlaams Energie Agentschap moet vier keer per jaar verslag uitbrengen. (Belga/NS) Bron: http://moneytalk.knack.be/geld-en-b...mal-630457.html Eigen mening: Dit vind ik een zeer goede maatregel van de overheid. Ik denk dat de grens om een elektrische wagen te kopen nog steeds zeer groot is. Ik denk dat dit vooral komt omdat de mensen nog niet goed weten hoe het systeem juist in elkaar zit (opladen, hoe lang kan ik met een volle accu rijden?, ...) en omdat een elektrische wagen nog steeds zuur duur is. Daarom vind ik het goed dat de overheid de consument van de elektrische wagen financieel tegemoet gaat komen. |