|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Hoe Spotify Wrapped sociale media helemaal inpakt
Hoe Spotify Wrapped sociale media helemaal inpakt
Op sociale media is er deze week geen ontkomen aan Spotify Wrapped. Het gepersonaliseerde muziekjaaroverzicht is een goudmijn voor de Spotify-marketeers, en krijgt druk navolging van andere apps. ‘Je meest afgespeelde nummer is ‘L’enfer’ van Stromae. ‘Je stond dit jaar in de top 1% van alle luisteraars van Taylor Swift.’ Op Instagram, Twitter, Facebook en Tiktok struikel je dezer dagen over mensen die de resultaten van hun Spotify Wrapped-rapport delen. Daarmee giet de Zweedse muziekstreamingdienst individuele gebruikersstatistieken in een handige, zij het enigszins kitscherig ogende presentatie. Spotify-abonnees leren er onder meer hoeveel verschillende genres ze beluisterd hebben, hoeveel nummers ze in totaal afspeelden, en wat hun ‘luisterpersoonlijkheid’ is. Van dat laatste waren er dit jaar liefst zestien verschillende categorieën, van ‘Astronaut’ tot ‘Einzelgänger’. Onbetaalbare reclame Welke berekeningen daar precies aan te pas komen, houdt Spotify liever geheim. Maar het is een feit dat de Zweden op een berg data zitten waaruit ze kunnen putten: ze houden meer dan 1terabyte aan gebruikersgegevens per dag bij. Dat laat hen al sinds 2013 toe om een gepersonaliseerd jaarverslag per gebruiker op te stellen. ‘Het was oorspronkelijk de bedoeling om onze gebruikers iets terug te geven’, legde creatief directeur Alex Bodman vorig jaar uit bij Variety. ‘Maar we hadden niet verwacht dat die resultaten zo massaal zouden worden gedeeld. We denken dat de sleutel erin zit dat we niet praten over Spotify zelf, maar dat we de mensen een manier geven om te praten over henzelf.’ Sindsdien is Wrapped een prioriteit voor het bedrijf, zegt Bodman. Want Spotify mag Wrapped dan wel verpakken als een vroeg kerstgeschenk aan zijn gebruikers, het grootste cadeau doet het zichzelf. In 2020 steeg het aantal downloads van de app met 21procent tijdens de campagneperiode. In 2021 interageerden liefst 120miljoen mensen met de data. Zo overspoelde het veel tijdlijnen op sociale media – onbetaalbare reclame, dus. Turven maar Dat weet ook Charlotte De Mets, docent Marketing aan de Arteveldehogeschool. ‘Ik gaf Spotify Wrapped laatst nog in een van mijn lessen als een zeer geslaagd voorbeeld van een marketingcampagne op basis van gebruikersdata. Dat een bedrijf over zoveel gegevens over ons beschikt, zou erg eng kunnen zijn. Maar Spotify slaagt erin om daar een positieve draai aan te geven. Dat doen ze door handig in te spelen op zaken die voor muziekconsumenten erg belangrijk zijn. Zo kunnen ze hun eigen smaak uitdragen aan hun omgeving, op hun eigen manier. Het is haast een statussymbool: kijk eens hoeveel muziek ik beluister. En passant maken ze dus ook nog reclame voor Spotify. Zo maakt het bedrijf van zijn gebruikers ambassadeurs. Dat is iets waar veel merken van dromen.’ DS, 06-12-2022 (Nick De Leu) |