|
#1
|
|||
|
|||
David Bowie
Hoe tijdloos is David Bowie, 5 jaar na zijn dood? "De eeuwige vernieuwer is nu actueler dan ooit"
Morgen is het exact 5 jaar geleden dat de Britse zanger, muzikant en songschrijver David Bowie is overleden aan de gevolgen van kanker. Hij is zonder twijfel één van de meest invloedrijke en kleurrijke artiesten van de tweede helft van de 20e eeuw. Zijn dood begin 2016, amper 2 dagen na zijn 69e verjaardag, veroorzaakte een schokgolf. Vijf jaar later is het Britse icoon allesbehalve vergeten. VRT NWS sprak met bevriend muzikant Piet Goddaer (Ozark Henry) en radiomaker Ilse Liebens (Radio 1). "Wat Bowie tijdloos maakt? De kwaliteit van zijn nummers, zijn opvallende stijl en zijn wil om te blijven experimenteren en vernieuwen." Dit weekend is het op Radio 2 “David Bowie Weekend”: de uitzendingen op vrijdag-, zaterdag- en zondagnamiddag (tot 16 uur) staan in het teken van de Britse artiest. Ook internationaal zijn er plannen: de Londense productie van Bowies musical “Lazarus” wordt dit weekend voor het eerst online gestreamd. Naar aanleiding van zijn 5-jarig overlijden heeft Bowies weduwe Iman (65) een interview gegeven aan het modemagazine Harper's Bazaar. Bowie en het voormalige Somalische model waren ruim 25 jaar een koppel. “Ik mis hem elke dag, ik zie mezelf niet meer hertrouwen met iemand anders”, vertelt ze. “Deze periode van het jaar is altijd moeilijk, maar ik troost me met het feit dat Davids werk nog heel aanwezig en relevant is.” Hoe tijdloos is het werk van David Bowie? De eindejaarslijstjes van radiozenders zijn niet zaligmakend, maar geven een indicatie hoe geliefd een artiest is bij een publiek dat z'n favorieten kan kiezen. Zo is Bowie goed voor 2 noteringen in de meest recente “Tijdloze 100” van Studio Brussel, en in de “1.000 Klassiekers” van Radio 2 duikt hij maar liefst 9 keer op. Publiekslieveling met de hoogste notering: “Heroes”, een nummer dat onder andere Piet Goddaer aka Ozark Henry (zie foto) gecoverd heeft. Met de toestemming van Bowie himself notabene, want hij en Goddaer kennen elkaar persoonlijk. Trouwens: bij het begin van zijn carričre is Goddaer in de Franse pers vaak “le jeune Bowie flamand” genoemd. (de jonge Vlaamse Bowie, red.) “Een nummer als “Heroes” is zó schoon, dus ik wilde mijn versie niet opnemen zonder Davids fiat. Zijn reactie overtrof alle verwachtingen: ik kreeg complimenten, maar hij regelde ook de toestemming van co-auteur Brian Eno om het nummer opnieuw uit te brengen én hij adviseerde me om dat onder een andere titel te doen, wat voor de muzikale rechten interessanter is. Erg professioneel en genereus van hem.” David Bowie: https://youtu.be/lXgkuM2NhYI Ozark Henry: https://youtu.be/eFGdJbAuhKs Een mentor, dat is Bowie voor Goddaer geweest sinds hun eerste ontmoeting in 2001, vlak voor de release van zijn succesplaat “Birthmarks”. “David heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn leven, door me altijd aan te moedigen om mijn eigen weg te gaan, om me te durven ontwikkelen. Hij nam een zeker gewicht van mijn schouders. Het blijft gek hoe we op zijn initiatief met elkaar in contact zijn gekomen", vindt Goddaer. "Na onze eerste ontmoeting in Oostende was ik enorm onder de indruk: Bowie was goed geďnformeerd over welke muziek ik maakte, en enorm geďnteresseerd in hoe ik werkte. Het theatrale aspect, dat verbond ons.” "Straffe songs die niet in één hokje passen" Radiopresentatrice Ilse Liebens (Radio 1) leert Bowie in de loop van de jaren 80 kennen “via de radio en de platencollectie van mijn oom”, vertelt ze. “Ik hoorde eerst “Let’s dance”, en ben daarna de muziek uit zijn beginperiode gaan ontdekken. Bowie is nog altijd relevant door zijn klasse als songschrijver en de manier waarop hij de tijdsgeest heeft kunnen vertalen in zijn werk. Zijn songs zijn eclectisch, verrassend, kritisch en soms experimenteel, maar altijd toegankelijk. Popmuziek op z’n allerbest." “Bowie heeft een gigantisch oeuvre, dat enorm gevarieerd en tijdloos is. Zijn sterkte is zijn uitstekende muzikale gevoel en de gave om de juiste mensen samen te brengen en boven zichzelf te laten uitstijgen. Hij stond altijd open voor talent, verschillende invloeden, en steengoede muzikanten”, zegt Goddaer. “Het gebrek aan hokjesdenken, genres mixen en overschrijden: dat sluit uitstekend aan bij de huidige tijdsgeest in de muziek. En ook al heeft Bowie veel zaken gemaakt in het keurslijf van een bepaalde tijd: door het sterke verhaal erachter blijven ze overeind. En dat houdt een ultieme vernieuwer als hij nog steeds actueel.” “Bowie is zijn tijd vaak vooruit geweest, met als gevolg dat de rest van de wereld niet altijd klaar was voor wat hij bracht”, beaamt Liebens. “Glamrock, synths, elektronica, soul en zelfs drum ’n bass: Bowie kon en ging alle kanten uit. En net wanneer je dacht dat je hem kende, deed hij weer iets anders. Je moet het maar doen. Bowie was meer dan een muzikant: hij was een visuele kunstenaar die film, theater en literatuur op een toegankelijke manier naar het grote publiek bracht.” Verrassende personages David Bowie was op z’n zachtst gezegd een kleurrijke figuur met een uitgesproken stijl. Bij elke plaat hoort een nieuwe look, en soms ook een specifiek personage met een uniek uiterlijk en karakter. Denk maar aan Ziggy Stardust (zie foto), de androgyne en buitenaardse rockzanger, of de Thin White Duke, een afgeborsteld en zakelijk type. “Zeker Ziggy Stardust was grensverleggend: Bowie droeg vrouwenkleren en make-up op het podium, en flirtte met biseksualiteit. Begin jaren 70 was dat behoorlijk controversieel”, zegt Liebens. “En als Thin White Duke nam hij ons mee in de donkerste periode van zijn leven. Bowie worstelde toen met een drugsverslaving, en creëerde daarom een gevoelloos personage, een zombie met fascistische trekjes. Dat personage zegt zowel iets over Bowie als over de maatschappij en onszelf. Hij houdt ons op een interessante manier een spiegel voor.” En net dat maakt Bowie anno 2021 - ook los van zijn muziek - nog steeds interessant. “Door te kiezen voor een sterke beeldtaal, met aandacht voor mode en kunst, heeft Bowie zichzelf op de kaart gezet. Zulke gedurfde en duidelijke keuzes vallen altijd op in de media, zeker als er een goed verhaal achter zit. En de keuzes die hij destijds gemaakt heeft, zijn heel actueel nu”, vindt Goddaer. “Bowies dubbele seksualiteit bijvoorbeeld, het feit dat hij zowel het mannelijke als vrouwelijke aspect van zijn identiteit durfde uitspelen. Dat was baanbrekend, en is nu in het identiteitsdebat heel aanwezig. Bowie is zo een rolmodel, en een inspiratie voor een nieuwe generatie.” “Georchestreerd” overlijden Na een lange carričre, met in de laatste jaren nog een samenwerking met de Belgische regisseur Ivo van Hove voor de musical “Lazarus”, komt Bowies dood begin 2016 voor velen als een verrassing. Ook voor Piet Goddaer, want hij en Bowie hadden nog een ontmoeting gepland, enkele weken later in de VS. “Die bijeenkomst was al eens uitgesteld door de gezondheidsproblemen van David, maar ik had nooit durven denken dat hij zo snel zou aftakelen en overlijden. Ik vond het onwezenlijk toen ik werd gebeld door een journalist met de mededeling dat David overleden was. Ik keek er zo naar uit om mijn experimenten met 3D-audio met hem te delen. Het was iets wat hem enorm interesseerde.” Goddaer kijkt met plezier terug op zijn artistieke vriendschap met Bowie, hun vele gesprekken en ontmoetingen. “Een superintelligente man, met een goed gevoel voor humor. Heel ontwapenend ook: zelfs omringd door een leger securitymensen wist hij iedereen op zijn gemak te stellen: die herinneringen zal ik altijd koesteren.” Nochtans lijkt Bowies overlijden eerder op “een zorgvuldig geplande finale”, zoals het in de pers wordt genoemd. Twee dagen voor zijn overlijden brengt hij op zijn 69e verjaardag het album "Blackstar" uit, dat bol staat van de symboliek en de verwijzingen naar de dood. “Niet elke artiest krijgt de kans om bewust en op een muzikale manier afscheid te nemen van z’n leven en publiek”, zegt Ilse Liebens daarover. “Grootheden David Bowie en Leonard Cohen hebben dat wel gedaan, allebei in 2016 trouwens. Bowie heeft zeker geweten wat hem te wachten stond, op “Blackstar” wordt vaak gehint naar zijn levenseinde. En ook Johnny Cash heeft muzikaal afscheid genomen. In de videoclip van zijn cover van het nummer "Hurt" zie je - amper een jaar voor zijn dood - een aftakelende, kwetsbare zanger. En het beeld van zijn vrouw, June Carter, die met tranen in de ogen naar haar man kijkt. Maar zo'n afscheidsplaten zijn toch eerder uitzonderlijk." Lazarus: https://youtu.be/y-JqH1M4Ya8 Bron: VRT NWS, 09.01.2021 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...d-bowie-5-jaar/ Eigen mening: Starman: https://youtu.be/sI66hcu9fIs Life on Mars: https://youtu.be/AZKcl4-tcuo Space Oddity: https://youtu.be/iYYRH4apXDo Magic Dance: https://youtu.be/Zbp5UuCz2kk Rebel Rebel: https://youtu.be/U16Xg_rQZkA All the young dudes: https://youtu.be/ToXGVcrgNZA Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 10th January 2021 om 11:20. |
#2
|
|||
|
|||
Muziek David Bowie nu ook op TikTok
Bekende nummers van David Bowie als Let’s Dance, Heroes en Space Oddity zijn vanaf nu ook te gebruiken in de app van TikTok. Ter ere van wat zijn 74e verjaardag had moeten zijn, is er een speciaal kanaal opgericht met muziekvideo’s van de in 2016 overleden popster. “Een pionier in muziek en mode, David was - en blijft - een cultureel icoon”, staat te lezen in een verklaring op de website van TikTok. „Hij was nooit bang om zijn grenzen te verleggen en was altijd de eerste die nieuwe technologie omarmde om zijn wereldwijde fanbase mee te bedienen.” Op zondag 10 januari wordt stilgestaan bij het overlijden van Bowie, die dag vijf jaar geleden. Met het nummer Starman en onder de hashtag #TheStarman kunnen TikTok-gebruikers dan eer betonen aan het leven en werk van Bowie. Bron: De Telegraaf, 09.01.2021 https://www.telegraaf.nl/entertainm...-ook-op-tik-tok |