|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Zuckerberg komt persoonlijk naar Europees Parlement
De topman van Facebook, Mark Zuckerberg, komt dan toch persoonlijk naar Brussel om uitleg te geven over het privacybeleid van Facebook.
Antonio Tajani, de voorzitter van het Europees Parlement, wilde al langer dat Facebook-topman Mark Zuckerberg persoonlijk aan de Europese parlementsleden uitleg komt geven over het grote privacyschandaal. Net zoals hij eerder deed tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse congres. In een tweet laat Tajani nu weten dat Zuckerberg zijn uitnodiging heeft aanvaard. Cambridge Analytica De sociaalnetwerksite Facebook is onder vuur komen liggen voor de manier waarop er met de persoonlijke gegevens van de leden wordt omgegaan. De data van wereldwijd miljoenen gebruikers werden verzameld door het Britse bedrijf Cambridge Analytica, dat de informatie onder meer gebruikte om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. De Facebook-oprichter had eerder voorgesteld om een van zijn topbestuurders naar Europa te sturen, maar dat ging volgens Tajani niet ver genoeg. Volgens de cijfers van Facebook zijn de gegevens van 87 miljoen mensen gebruikt door Cambridge Analytica, onder wie ook 2,7 miljoen EU-burgers. Vertrouwen herstellen Tajani laat nu weten dat Zuckerberg snel naar Brussel zal komen. Al is niet duidelijk wanneer ‘hopelijk volgende week nog’, schrijft Tajani, die toejuicht dat Zuckerberg instemde om te verschijnen voor de vertegenwoordigers van 500 miljoen Europeanen. ‘Het is een stap in de goede richting om het vertrouwen te herstellen’, schrijft hij in een persbericht. Senaat Zuckerberg kwam in de Amerikaanse senaat zwaar onder vuur te liggen, maar doorstond het kruisverhoor moeiteloos. Hij gaf fouten toe, maar wees voortdurend op zijn goede intenties om mensen ‘dichter bij elkaar te brengen’. Hij miste ook geen enkele kans om te verwijzen naar het bescheiden begin van de netwerksite, amper veertien jaar geleden. Het Britse consultingbedrijf Cambridge Analytica heeft ondertussen de deuren gesloten. Cambridge Analytica had een reeks persoonlijkheidstestjes ontwikkeld om data van gebruikers uit het sociaal netwerk te halen. Die verkocht het aan bedrijven en politieke partijen, die daardoor gerichte advertenties op Facebook konden plaatsen. Zo zou onder meer in de aanloop naar het referendum over de Brexit en de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 gerichte propaganda zijn verstuurd. (De standaard 16/05/2018) Eigen mening: Ik hoop dat men Zuckerberg toch straft. Wat hij gedaan heeft kan volgens mij niet door de beugel. Wat wij zelf doen is natuurlijk ook niet slim, want wat we eten staat waarschijnlijk op sociale media. De sociale media gebruiken voor politieke doeleinden en selectief advertenties plaatsen om een verkiezing te beïnvloeden is er over. Door dit schandaal laten ze ook duidelijk zien dat de media inderdaad, soms spijtig genoeg, de vierde macht is. |