|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Spoorbonden naar Grondwettelijk Hof tegen minimale dienstverlening
De minimale dienstverlening bij het spoor wordt door de vakbonden aangevochten voor het Grondwettelijk Hof. ACV Transcom en ACOD startten de procedure eerder al op in gemeenschappelijk vakbondsfront. Het Franstalige METISP-Protect, bevolkt door oudgedienden van de CGSP, zegt nu dat ze binnen enkele dagen ook een procedure voor het Grondwettelijk Hof gaat opstarten.
Volgens de vakbond druist de minimale dienstverlening in tegen het recht op staken, dat internationaal erkend is als een mensenrecht, klinkt het. METISP verwijst ook naar een uitspraak van het Europees Hof van Justitie negen jaar geleden, waarbij duidelijk zou bevestigd zijn dat staken een legitiem actiemiddel is van een vakbond en dat dit recht enkel onder bepaalde voorwaarden (zoals voorzien in artikel 11 van het Verdrag van de Rechten van de Mens, red.) kan ingeperkt worden. Een procedure voor het Grondwettelijk Hof neemt vele maanden in beslag en werkt doorgaans niet opschortend. De wet op de minimale dienstverlening is al een tweetal maanden van kracht, maar moest nog niet worden toegepast. Bron: De Morgen.be (07/05/2018) Link: https://www.demorgen.be/binnenland/...ening-b530c694/ Eigen mening: Dat vakbonden kunnen staken is een feit, maar deze zaak is volgens mij iets complexer. Als er namelijk helemaal geen treinverkeer zou zijn, dan zouden vele andere bedrijven in de problemen komen, aangezien heel wat werknemers met de trein naar hun werk gaan. Ik vind dat de vakbonden het recht hebben om te staken als ze dat nodig achten, maar ik vind wel dat ze met hun acties geen invloed mogen hebben op een grote hoeveelheid andere bedrijven die er niets mee te maken hebben. Ik vind dus zeker dat er op zijn minst de regel van minimaal treinverkeer moet toegepast worden als de spoorvakbonden staken. Het is niet verantwoord om geen enkele trein meer te laten rijden, want dan ligt het hele land op zijn kop. Natuurlijk begrijp ik de vakbonden ook, want ze willen met hun acties een invloed hebben op het beleid en de beslissingen van hun oversten en als ze toch minimaal zouden moeten blijven rijden, is de inpakt van hun acties minder groot. |