|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Facebook introduceert knop om volledige geschiedenis te wissen
Facebook introduceert knop om volledige geschiedenis te wissen
Facebook-gebruikers krijgen binnenkort de mogelijkheid om met één klik hun volledige activiteit te wissen. Dat maakte CEO Mark Zuckerberg bekend bij de start van F8, de jaarlijkse conferentie van het bedrijf. De 'Clear History' knop is een extra antwoord van Facebook op het privacyschandaal rond Cambridge Analytica, waarbij persoonlijke gegevens van miljoenen mensen misbruikt werden. Sindsdien ondernam Facebook meerdere stappen om de privacy van zijn gebruikers beter te beschermen. De nieuwe knop om je geschiedenis te wissen is een van de meest verregaande maatregelen tot dusver. 'In je browser heb je een simpele manier om je cookies en je geschiedenis te wissen. Het idee is dat veel site cookies nodig hebben om te functioneren, maar je zou nog steeds je geschiedenis moeten kunnen wissen wanneer je dat wil', zegt Zuckerberg. 'Wij bouwen daarvoor een versie voor Facebook.' Zuckerberg deed de aankondiging op zijn persoonlijke Facebook-pagina bij de start van F8 in San Jose, Californië. Dat is een tweedaagse conferentie waarop het bedrijf, al enkele maanden in crisismodus, zijn toekomstplannen uit de doeken doet. Later op dinsdag houdt Zuckerberg de openingsspeech van de conferentie. Zuckerberg voegt er wel aan toe dat dit ten koste kan gaan van je surfervaring. 'Voor alle duidelijkheid, als je je cookies verwijdert, kan dat je ervaring slechter maken. Je moet mogelijk opnieuw inloggen op elke website, en je moet dingen mogelijk herconfigureren. Dat zal bij deze toepassing ook het geval zijn. Je Facebook zal niet zo goed zijn als het je voorkeuren Bron: RV, 1 mei 2018, De Tijd Link: https://www.tijd.be/ondernemen/tech...n/10007443.html Eigen mening: Ik vind persoonlijk dat Facebook met deze zet een goede indruk maakt en ik denk dan ook dat dit bij veel van hun gebruikers in de smaak zal vallen. In onze maatschappij is het voor de meeste mensen heel moeilijk om tegenwoordig zonder Facebook te kunnen: er worden dingen op afgesproken met vrienden, je spreekt af voor en overlegt over een groepswerk, je werkt samen aan een project, je neemt contact op met iemand van wie je de gsm-nummer niet hebt, je deelt documenten met elkaar... Ikzelf zou dan ook nooit mijn account hebben verwijderd, dit zou mij te hard tegenwerken, zelfs op vlak van school. Ik zat er echter wel mee in mijn achterhoofd dat mijn gegevens zo werden misbruikt. Advertenties op maat en andere 'onschuldige' zaken, stoorden mij eerlijk gezegd niet. Wel vind ik het niet kunnen dat Facebook wordt gebruikt in politieke campagnes en verkiezingen of dat je je gegevens worden misbruikt voor andere zaken. Ik denk dan ook dat ik wel gebruik zal maken van deze knop, om mijn gegevens terug voor mij persoonlijk te houden. Bovendien vermoed ik dat een groot deel van de Facebookgebruikers dit samen met mij zal doen. Er is te veel heisa rond geweest om nog een volledig veilig gevoel te hebben bij Facebook. Ik ben dan ook blij dat deze knop er zal komen. Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 1st May 2018 om 21:16. |