|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Reisinformatie De Lijn “vanaf vandaag betrouwbaarder”
ANTWERPEN - Reizigers van vervoersmaatschappij De Lijn kunnen voortaan veel nauwkeurig zien wanneer hun bus of tram komt. De Lijn heeft een nieuw eigen systeem uitgewerkt, omdat de aannemer voor het ReTiBo-project te lang op zich liet wachten.
Het is al langer een doorn in het oog van heel wat reizigers. Bussen die veel langer op zich laten wachten dan wordt aangegeven, of die plots van het scherm verdwijnen. Een onderaannemer werkt al geruime tijd aan nauwkeurigere ritinformatie, maar het duurde te lang. De Lijn stak daarom zelf de handen uit de mouwen. Elke 15 seconden “Tot nog toe werd de locatie van een tram of bus doorgegeven om de halve minuut tot wel vier minuten. Dat gebeurde ook via een analoge radioverbinding, waardoor het dispatchsysteem hinder ondervond”, zei De Lijn-topman Roger Kesteloot zaterdag bij de voorstelling. “Nu zullen de 3.000 bussen en trams in heel Vlaanderen elke 15 seconden hun positie doorsturen via een apart 3G/4G-netwerk. Dat maakt de reisinformatie veel betrouwbaarder.” De verbeterde realtime is beschikbaar via vier platformen: via de reisinfoapps van De Lijn en de website en op het terrein zijn er schermen aan bijna 400 grote haltes in heel Vlaanderen en in vijf belangrijke Antwerpse premetrostations. De overige premetrostations krijgen later realtime info. De overzichtsborden in 64 busstations krijgen in een volgende fase realtime info. Ze gebruiken andere software, waarvoor momenteel een upgrade wordt ontwikkeld. Reizigers in deze stations worden doorverwezen naar de apps en mobiele website. Infotram verdwijnt geleidelijk Het Antwerpse Infotramsysteem zal geleidelijk aan verdwijnen. Het gaat om een systeem waar een rood LED-lichtje aangeeft over hoeveel minuten de volgende tram er is. Dit systeem werkt met detectielussen in de grond, het is geen echte realtime. Wanneer een tram een detectielus passeert, verspringt het rode lichtje. De Infotrampalen die buiten dienst zijn, zullen verwijderd worden. De palen die nog in dienst zijn, worden op termijn vervangen door modernere schermen met info op basis van de gps-positie. Boete Kapsch, de aannemer voor het ReTiBo-project - dat ook het ticketingsysteem omvat - hangt intussen voor zo’n 3,5 miljoen euro aan boetes boven het hoofd voor allerhande vertragingen. Tegen het einde van dit jaar zouden zij hun definitieve ritinformatiesysteem af moeten hebben. Bron: Gazet van Antwerpen 21/04/2018 https://www.gva.be/cnt/dmf20180421_...-betrouwbaarder Eigen mening: Het vorige systeem van De Lijn was ook een doorn in mijn oog. Ik vind het fantastisch om te lezen dat de vervoersmaatschappij eindelijk het initiatief neemt om de reisinformatie betrouwbaarder te maken. Ik verplaats mij in een schoolweek vaak met de bus. De Lijn heeft mij al meermaals gefrustreerd aan een bushalte laten wachten. De vraag is dikwijls of de bus op tijd zal zijn. Het valt zelfs voor dat de bus helemaal niet komt opdagen. Zeker als je moet overstappen op een andere bus is het belangrijk dat de eerste er op tijd is. De realtime info is al aanwezig op sommige plaatsen, zoals bijvoorbeeld in Herentals. Het is echt handig om te weten wanneer je bus er zal zijn. Laatst aangepast door Felia.T*ys : 21st April 2018 om 15:28. |