|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ford plant netwerk van zelfrijdende wagens tegen 2021
De Amerikaanse autobouwer Ford wil op eigen houtje een dienst uitbouwen van zelfrijdende taxi's op grote schaal. Die moet over drie jaar operationeel zijn.
In tegenstelling tot veel concurrerende autobouwers die voor zelfrijdende technologie in zee gaan met techbedrijven, streeft Ford de ontwikkeling van zijn eigen netwerk van robotauto's na. Dat zei Jim Farley, de nummer twee van het bedrijf, aan de Financial Times. 'Het huidige plan is om zelf een vloot uit te baten', zegt Farley. Pizza Ford begon eerder dit jaar al een pilootproject in Miami, samen met Domino's Pizza, waar het de levering van pizza's voor zelfrijdende wagens test. Vorig jaar investeerde Ford een miljard dollar in de overname van Argo, een start-up gespecialiseerd in artificiële intelligentie voor autonome wagens. Het bedrijf stoomt voor die chauffeurloze toekomst een volledig nieuw model klaar tegen 2021 dat zowel passagiers als cargo kan vervoeren. Hoewel onlangs vraagtekens rezen bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's toen een autonome Uber-taxi in Arizona een vrouw dood reed, zet de auto-industrie in volle vaart door. Fords Amerikaanse concurrent General Motors hoopt volgend jaar al van start te gaan met een taxivloot bestaande uit zelfrijdende en elektrische Chevrolet Bolts. Een consortium van Renault, Nissan en Mitsubishi plant hetzelfde voor 2022. Silicon Valley Andere grote autobouwers gaan in zee met techbedrijven uit Silicon Valley. Jaguar Land Rover kondigde vorige maand een deal aan met Waymo, het zusterbedrijf van Google, voor een commerciële taxidienst die van start gaat in Arizona. Volvo werkt dan weer samen met Uber. Voor Ford is het uitspreken van de ambitie ook een inhaalbeweging ten opzichte van de concurrentie, die tot dusver sneller schakelde dan het bedrijf uit Dearborn, nabij Detroit. Een jaar geleden zette Ford zijn CEO Mark Fields nog aan de deur om hem te vervangen door Jim Hackett, die toen aan het hoofd stond van de ontwikkeling van zelfrijdende technologie. Hackett kreeg toen expliciet de opdracht om Ford klaar te stomen voor de toekomst. bron: https://www.tijd.be/ondernemen/auto...1/10002022.html eigen mening: Ik vind het positief dat de technologie steeds verder kan evolueren. Ik maak me wel zorgen over deze evoluties, het is al vaker voorgevallen dat een zelfrijdende auto niet zo veilig bleek te zijn. Ik hoop dat als dit systeem effectief van kracht gaat dat er dan meer ingezet zal worden op veiligheid voor de auto zelf, maar zeker ook voor de andere weggebruikers. Ik blijf in deze situatie voorstander van een wagen die door onszelf bestuurd wordt, ik heb nog steeds meer vertrouwen in een persoon dan in een computer. |