|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Flixbus gaat via een achterpoortje concurrentie aan met De Lijn en NMBS
Flixbus gaat via een achterpoortje concurrentie aan met De Lijn en NMBS
Lagekostenbusmaatschappij Flixbus gaat de concurrentie aan met het openbaar vervoer in België. Voorlopig hebben de bestaande vervoersmaatschappijen De Lijn en NMBS nog een monopolie, maar Flixbus heeft een manier gevonden om de markt (een beetje) open te breken. Daardoor kan u vanaf eind april tussen verschillende steden reizen met de langeafstandsbus. Reizigers vervoeren binnen België was tot nu toe enkel weggelegd voor de openbare vervoersmaatschappijen. Maar privémaatschappij Flixbus heeft het nu toch geflikt. Flixbus is al drie jaar actief in ons land. Net als Ouibus, Megabus, Eurolines,... bieden ze internationale busverbindingen aan. Ze hebben een paar haltes in ons land en brengen je tegen een scherpe prijs naar Parijs, Amsterdam of Munchen. En net daar vond Flixbus een opening. Want een bus van Amsterdam naar Parijs, stopt in Antwerpen en Brussel. In principe kan iemand dus van Antwerpen naar Brussel meerijden. Maar zo simpel lag het niet. Flixbus heeft uiteindelijk rit per rit toestemming moeten vragen aan de overheid. Die op haar beurt met alle betrokken partijen samen ging zitten. Sommige ritten zijn nu goedgekeurd, zoals een rit van Gent naar Brussel of Oostende naar Hasselt. Op andere lijnen zoals van Leuven naar Brussel of Brugge naar Gent mag het niet. Flixbus gaat er prat op dat ze veel goedkoper zijn dan de trein: voor een ritje van Antwerpen naar Brussel betaal je 4,99 euro met hun bus, voor een treinticket op dat traject leg je 12,70 euro neer. Concurrentie voor de NMBS? "Het houdt ons scherp", reageren ze bij de NMBS "maar we hebben het volste vertrouwen in onze sterktes. Een bus moet over de weg en staat dus mee in de file. Daar heeft de trein geen last van. Alvast in de spits hebben wij dus een belangrijk voordeel." "En wat de prijs betreft: we hebben de laatste jaren enorm geïnvesteerd in aantrekkelijke formules, denk maar aan weekendbiljets, tienrittenkaarten, abonnementsformules,... Het is nog maar de vraag of verplaatsingen met zo'n lange-afstandsbus echt goedkoper zijn. Bovendien rijdt de flixbus een zeer beperkt aantal ritten. De trein heeft een veel grotere regelmaat. Zo rijdt er op de drukke lijnen om het kwartier een trein van en naar Brussel." Bron: VRT nieuws Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...e-met-nmbs-aan/ Eigen mening Hoogtijd dat andere partijen het monopoly van de Lijn en de NMBS doorbreken. Al jaren dicteren zij de prijzen voor de reizigers. Maar bij deze prijs hoort een bepaald aanbod. Een aanbod spannende over bereikbaarheid, comfort en meer begeleidende factoren. Hoewel de prijs steeg, is het aanbod hetzelfde gebleven of gedaald. Bussen en treinen rijden niet meer stipt of je kan er niet elke plaats mee bereiken. Natuurlijk kan niet elke plaats bereikbaar zijn voor één enkele persoon per keer, maar momenteel en vooral tijdens de spitsuren, kan men constateren dat de capaciteit niet toekomende is waardoor het stipt rijden niet meer haalbaar is. Verder is ook de kwaliteit van de bussen achteruit gegaan. Nu dat er nieuwe spelers op het spelbord komen, zullen ze twee keer moeten nadenken voor ze opnieuw een verandering maken in hun aanbod of de prijs hiervoor. Het is spijtig dat we hier niet meer over te horen krijgen, misschien doelbewust? Hoe het ook zij, we zullen zien wat dit bedrijf brengt en hopelijk kunnen ze groeien door een geducht tegenwicht te zijn voor de 2 spelers die de markt momenteel beheersen. |