|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ondanks alle campagnes: man negeert slagbomen en wordt net gemist door trein
Spoorwegnetbeheerder Infrabel toonde woensdag erg beangstigende beelden op sociale media.
De video laat zien hoe een voetganger de gesloten slagbomen aan een spoorwegovergang in Luik negeert en de sporen oversteekt. Omdat hij op zijn dooie gemak wandelt, ontsnapt hij maar op het nippertje aan een botsing met een aanstormende trein. Met de beelden wil Infrabel mensen waarschuwen voor de gevaren van spoorlopen. ‘Elke dag zijn er mensen die niet kunnen wachten en toch nog een gesloten overweg oversteken. Soms loopt dat maar nét goed af...’, valt nog bij de beelden te lezen. ‘Respecteer steeds de verkeersregels aan overwegen. Je leven is het wachten waard!’ Het is verre van de eerste keer dat Infrabel de bevolking wil wakker schudden aan de hand van confronterende videobeelden. Al jaren zet Infrabel bewustmakingscampagnes op poten om mensen te doen inzien dat spoorlopen levensgevaarlijk is. De ene campagne schokt al wat meer dan de andere. Twee jaar geleden pakten ze uit met vrij sobere televisiespotjes. Een jaar eerder toonden heftige beelden hoe een trein aan hoge snelheid inreed op enkele etalagepoppen. Recordaantal spoorlopers Volgens de spoorwegnetbeheerder zijn de harde beelden broodnodig, al veroorzaken ze vooralsnog geen gunstig effect op de statistieken. Vorig jaar steeg immers het aantal spoorlopers naar 807 meldingen, een record. Daarbij vielen in totaal zeven doden. Daarnaast ging ook het aantal ongevallen aan overwegen vorig jaar de hoogte in. Daarvan werden er 51 geteld, met 9 doden tot gevolg. Volgens Infrabel wordt het gevaar van spoorlopen te vaak gebanaliseerd. ‘Te veel mensen schatten de snelheid van een aankomende trein verkeerd in. Of ze steken de sporen over na het voorbijrijden van een trein en ze beseffen niet dat er nog een trein uit de andere richting kan komen.’ De gemiddelde spoorloper is een man van 18 tot 24 jaar die in de buurt van de sporen woont. In bijna de helft van de gevallen doet hij dat om een kortere weg te nemen. Bron: De Standaard Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180315_03410284 Eigen mening: De cijfers liegen niet, dat er nog steeds zoveel spoorlopers zijn, verbaasd me. Ook zeggen ze dat het vooral mannen zijn die hun geduld niet kunnen bewaren om eventjes te wachten tot de slagbomen weer boven zijn. Ik snap niet dat je je leven wilt riskeren door niet op te letten aan de spoorwegen of door te vroeg de spoorwegen over te steken. Zo lang duurt het niet voordat er een trein gepasseerd is. |