|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Vrachtwagens mogen weldra overal inhalen
In de nieuwe wegcode van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens op wegen met twee rijvakken opgeheven. Dat schrijft La Dernière Heure woensdag.
Minister Bellot bracht maandag voor het eerst in bijna drie jaar de federale commissie voor verkeersveiligheid bijeen. Daar kondigde hij enkele op til staande veranderingen in de federale wegcode aan. Dat vrachtwagens weldra zullen mogen inhalen op alle wegen met twee keer twee rijstroken, springt het meest in het oog. Dankzij de maatregel wordt in België dezelfde logica van kracht als elders in Europa. In de plaats van een algemeen inhaalverbod met toelatingsborden, komt er een algemene inhaaltoelating met verbodsborden. Regio’s zullen immers nog steeds de bevoegdheid hebben om, waar ze dat nodig achten, een klassieke, rood omcirkeld verkeersbord te plaatsen. De maatregel zou al in de eerste helft van 2018 van kracht moeten zijn. Bij regenweer zal het verbod wel nog steeds blijven gelden, zoals nu ook al het geval is, verduidelijkt Bellots woordvoerder Jasper Pillen. Bron: De standaard, 20/12/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171220_03253489. Mening: Ik vind dit geen goede ingeving, omdat het in de praktijk zeer nadelig zal zijn voor de gewone auto's. Wanneer iedereen rechts rijdt, kunnen de mensen die sneller willen rijden deze met gemak op de linkerrijstrook voorbijrijden. Dit is dan ook de normale gang van zaken, toch verloopt dit niet altijd op de correcte manier. Wanneer er veel vrachtwagens op de weg zijn, rijden de gewone auto's meestal links. Als er dan een vrachtwagen wilt voorbij steken, gebeurt dit zeer traag waardoor er een file vormt achter deze vrachtwagen op de linkerrijstrook.Wanneer er vier rijstroken gebruikt mogen worden, vind ik dit geen probleem omdat er nog voldoende ruimte is voor de gewone auto's. Ik vind dat we filevorming moeten vermijden en de veiligheid als prioriteit moeten behouden. Vrachtwagens hebben normaal gezien geen haast, want dat maakt hun route alleen maar onveilig. Ik denk ook niet dat dit op de meeste wegen veilig zal kunnen gebeuren. Het zijn tenslotte grote wagens die moeten oppassen met manoeuvres uit te voeren, want de omgeving zal dit niet altijd toelaten. Laatst aangepast door Bieke.v*an.oosterwyck : 20th December 2017 om 10:38. |
#2
|
|||
|
|||
Ik sluit mij niet aan bij de mening van Bieke. Het lijkt mij een goed idee om vrachtwagens te laten voorbijsteken. Als er nu een vrachtwagen 80 km/h rijdt zijn alle vrachtwagens verplicht om hier achter te blijven. Dit zorgt voor een soort slang van vrachtwagens. De vrachtwagens in deze slang kunnen niet anders doen dan de voorganger volgen. Hierdoor gaat de concentratie bij de vrachtwagenchauffeurs achteruit. Veel ongevallen met vrachtwagens gebeuren dan ook met vrachtwagens die in zo een slang aan het rijden zijn. Als autobestuurder vind ik het ook niet fijn om te moeten invoegen tussen zo een slang van vrachtwagens, dit geeft me altijd een onveilig gevoel. Ik denk ook dat de economische gevolgen van 10 km/h trager rijden niet te onderschatten zijn. Vrachtwagens die half Europa moeten doorkruisen kunnen echt veel tijd verliezen door het niet mogen voorbijsteken. Bij verre trajecten kan dit er ook voor zorgen dat er een extra rustpauze moet genomen worden door de chauffeur. Als dit net de rustpauze van 8 uur is, die de chauffeur anders thuis zou kunnen nemen, gaat er niet alleen enorm veel tijd (en geld) verloren maar komt dit ook niet ten goede voor de relatie met het gezin.
|