|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Autobouwer vraagt actie tegen vervuilend verkeer
Autobouwer vraagt actie tegen vervuilend verkeer
Voor een diesel- of een benzinewagen betaal je in Brussel minder belasting dan voor een groener hybridemodel. ‘Onaanvaardbaar’, vindt autobouwer Toyota. ‘Ook wij zijn verontrust over het feit dat de Brusselse regering talmt om de autofiscaliteit te hervormen. Dat het in de hoofdstad goedkoper is om in een dieselwagen rond te rijden dan met auto’s die minder schadelijk zijn voor milieu en gezondheid, is onaanvaardbaar en maakt Brussel ziek.’ Aan het woord is geen milieuvereniging, maar de autoproducent Toyota. Het bedrijf klopte aan bij vier bevoegde Brusselse ministers en lanceert een oproep om dringende actie. ‘De verkeersbelastingen in Brussel zijn gebaseerd op de cilinderinhoud van de wagen’, zegt Aurelie Gerth, PR-manager bij Toyota. ‘Die is bij een hybride auto groter dan bij een diesel of een benzine. Maar dat betekent niet dat zij vervuilender zijn. Integendeel: ze stoten veel minder schadelijke stoffen uit.’ In Brussel betaal je voor een Toyota Auris op benzine 187 euro verkeersbelasting, voor een hybride model is dat 319 euro. Geen onverdachte speler ‘Een aanpassing is broodnodig’, zegt Gerth. ‘Daar is politieke moed voor nodig.’ Toyota sluit zich met zijn oproep aan bij een open brief die 96 (vooral Brusselse) artsen publiceerden in De Standaard. Daarin stelden ze de ‘gevaarlijke en ongezonde lucht’ in de hoofdstad aan de kaak en schoven ook zij een groenere verkeersfiscaliteit als belangrijke maatregel naar voren. Toyota, dat zich sterk profileert op de markt van hybride wagens, is geen onverdachte speler in dit debat. Maar de Brusselse regering zelf zei eerder al dat de verkeersfiscaliteit in de hoofdstad groener moet. Minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) werpt tegen dat het gewest pas vanaf 1 januari zelf volledig verantwoordelijk is voor de verkeersfiscaliteit op zijn grondgebied. Een taskforce moet de hervorming voorbereiden. ‘Veel te laat’, zegt Brussels Parlementslid Annemie Maes (Groen). ‘Al in 2012 zei Vanhengel dat hij de fiscaliteit zou vergroenen. Dat is nog altijd niet gebeurd.’ Bron: De Standaard: 6 december 2017: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171206_03228727 Mening: Het is opmerkelijk dat de auto's met de meeste vervuiling minder moeten betalen in onze hoofdstad. Je zou er toch vanuit gaan dat de meer vervuilende wagen meer moet betalen. In andere steden zoals Antwerpen gelden al speciale maatregelen. Wagens met een dieselmotor afhankelijk van hun bouwjaar, mogen de stad al niet meer binnen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Ook in onze buurlanden zoals Duitsland werken ze met milieuvignetten. Afhankelijk van hoe oud je wagen is mag je bepaalde delen van het stadscentrum niet meer binnen. Hopelijk wordt deze regel ook toegepast in onze hoofdstad dat de meest vervuilende wagen meer verkeersbelasting moet betalen. |