actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2017, 08:16
Kyara.N*casie Kyara.N*casie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 35
Geen klasgemiddelde meer op schoolrapport

Geen klasgemiddelde meer op schoolrapport

Het Gemeenschaps*onderwijs adviseert om kinderen niet met elkaar te vergelijken.

Scholen in Vlaanderen worstelen volop met de vraag of er nog klasgemiddelden of medianen thuishoren op het schoolrapport. Veel lagere en middelbare scholen in het Gemeenschapsonderwijs (GO!) zijn er al van afgestapt. De nieuwe tendens is het gevolg van een specifiek beleid binnen het GO!.

‘Het staat niet in richtlijnen *gebeiteld, maar we raden het *onze scholen aan die gemiddelden niet langer te gebruiken’, zegt GO!-woordvoerster Johanna Laurent. ‘Gemiddelden zeggen weinig over de *individuele prestaties van leerlingen. Een kind dat zeven op tien haalt, zal in een sterke klas misschien onder het gemiddelde zitten en in een zwakke groep erboven. Klassen zijn te willekeurig samengesteld om eerlijk te kunnen vergelijken.’

Bovendien hebben gemiddelden een negatief effect op het welbevinden van kinderen. ‘Uit onderzoek van de onderwijsinspectie is eerder al gebleken dat leerlingen zich beter voelen op school als ze minder met elkaar worden vergeleken’, zegt Laurent.

Vooral dat laatste argument lokt kritiek uit bij onderwijs*experts. ‘Kinderen moeten ook leren dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is’, argumenteert cognitief psycholoog Wouter Duyck (UGent). ‘Bovendien hebben zulke ingrepen een invloed op de motivatie van jongeren. Een leerling die eens onder het gemiddelde scoort, zal de volgende keer misschien meer zijn best doen.’

Gevonden op De Standaard, 30/11/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171129_03215628

MENING: Ik vind het heel goed om geen klasgemiddelde meer op de rapporten te zetten. Dit heeft inderdaad een negatief effect op de kinderen, terwijl een klasgemiddelde eigenlijk helemaal niet zoveel zegt over de klas of over de leerling zelf. Ze kunnen net even goed zelf gaan rondvragen in de klas om te zien hoe iedereen het gedaan heeft. Zoals ook in het artikel gezegd wordt, moeten ze ook leren dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is. Er zal altijd wel iets zijn waar ze wel en minder goed in zijn, dat is nu eenmaal zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.