actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2017, 12:10
Elien V*rhaegen Elien V*rhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: turnhout
Posts: 40
'Technologie De Lijn achterhaald voor ze werkt’

'Technologie De Lijn achterhaald voor ze werkt’

‘Kafka.’ Zo noemt CD&V de vaststelling dat de Mobib-kaart van De Lijn nog niet op punt staat, elf jaar na de lancering van het project.


Eén kaart voor alle openbare vervoersmogelijkheden in heel België: dat is wat de Mobib-kaart al elf jaar lang probeert te worden. Ze speelt een cruciale rol in de ambities van de regionale en federale regeringen om pendelaars te stimuleren verschillende vervoersmiddelen te combineren. Daardoor moet het autogebruik in ons land dalen. Maar ‘van een vlekkeloze integratie van het aanbod van De Lijn en de andere vervoersmaatschappijen is nog lang geen sprake’, zegt Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V).

‘De Lijn is na veel vertragingen eindelijk bezig met het uitrollen van de kaart voor al haar gebruikers. De afgelopen maanden hebben duizenden mensen voor het eerst hun abonnement op de kaart willen vernieuwen. En wat blijkt nu? Wie zijn Mobib-kaart kocht bij de NMBS, de MIVB of de TEC, kan er geen abonnement van De Lijn op laten zetten, en is verplicht om een tweede kaart te kopen. Elf jaar na de lancering is de kaart dus nog altijd niet geschikt voor datgene waarvoor ze in het leven geroepen is.’

De oorzaak van het probleem, laat De Lijn weten, ligt bij ‘een softwareleverancier die te laat oplevert’. ‘Wij hadden ook gewild dat dit al in orde was’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken, die er ook op wijst dat het in de omgekeerde richting – abonnementen van andere maatschappijen op een kaart van De Lijn – wél werkt. ‘Tegen begin 2018 moet de ontbrekende software opgeleverd zijn’, zegt Van de Vreken. ‘Mobib gaat om gebruiksgemak. Wie zich multimodaal wil verplaatsen, laat dit niet van een kaart afhangen.’

Cultuuromslag
Bij dat laatste heeft CD&V zijn twijfels. ‘Dit is Kafka’, klinkt het. ‘Dit draait niet om geld, maar om het principe. Als Vlaanderen het echt meent met zijn multimodaal verhaal, kan het niet dat we technisch zo achterop blijven hinken. Aanhoudende euvels als dit staan een cultuuromslag – weg van de auto en richting openbaar vervoer – in de weg.’

‘Hier is een flinke doorstart nodig. Want de technologie van de Mobib-kaart is al achterhaald nog voor ze goed en wel werkt. Kijk naar de vele bedrijven die schitterende software ontwikkeld hebben om het multimodale verhaal in de praktijk te brengen. Intussen is De Lijn bezig met de uitrol van verouderde technologie.’

Bron: De Standaard, 13 november 2017, 7:00u
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171112_03182422

Persoonlijke bespreking:
Dat alle abonementen op een kaart komen vind ik een goed idee. Zo heb je niet tien verschillende kaartjes in je portemonee. Het is ook gemakkelijker voor de gebruiker denk ik. Je moet geen een half uur meer zoeken naar het juiste kaartje, als je je kaartje gevonden hebt en je wil het pakken vallen er geen tien andere kaartjes uit,... Maar ik vind het raar dat ze al elf jaar bezig zijn met dit concept en dat er nu pas echt concrete vorm aan gegeven wordt. Dat er nog problemen in zitten vind ik helemaal oke. Niets is van de eerste keer goed en foutloos. Maar dat ze na elf jaar nog steeds problemen hebben vind ik niet kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.