|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Dit is nodig om 'Parijs' te halen: Europa komt met veel strengere normen CO2-uitstoot
De Europese Commissie stelt striktere normen aan de CO2-uitstoot van auto's om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Nieuwe wagens moeten vanaf 2030 gemiddeld 30 procent minder CO2 uitstoten dan de maximumnorm die voor 2021 is gesteld. België, Nederland Luxemburg en andere kleinere lidstaten alsook de Groenen in het Europees Parlement, vinden het Commissievoorstel zwaar onder de maat.
De Groenen menen dat een reductie van 60 procent nodig is. "Dit is echt een gemiste kans", zegt de Nederlandse GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout. "En let op: als Europa slappe normen opstelt voor auto's zullen boeren en huizenbezitters meer moeten doen om de CO2-uitstoot terug te dringen." Lidstaten en de Groenen verwijten de Commissie haar oren te laten hangen naar de sterke lobby van vooral de Duitse auto-industrie. Vertegenwoordigers van Duitse autofabrikanten bezochten afgelopen week naaste medewerkers van Commissievoorzitter Juncker. De Groenen en verschillende lidstaten hebben verder geen goed woord over voor de investeringen die de Commissie voorstelt om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren: 800 miljoen euro voor de aanleg van laadpalen, 200 miljoen voor de ontwikkeling van betere accu's. "Dat zet geen zoden aan de dijk, het is symboolpolitiek", aldus Eickhout. Bij de presentatie van zijn plannen vanmorgen sprak Commissaris Cañete (Klimaatactie & Energie) over een stap naar een nieuwe duurzame Europese auto-industrie. "In Europa is de auto uitgevonden, het is nu tijd haar opnieuw uit te vinden." Volgens Cañete zijn de voorstellen groen, beschermen ze de belangen van de autofabrikanten en zijn ze goed voor de automobilist. Nieuw voorstel De Commissie ziet af van een verplichting voor de autofabrikanten een deel van hun nieuwe modellen volledig elektrisch te maken Eerder sprak de EU af dat nieuwe wagens vanaf 2021 gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Het nieuwe voorstel dwingt de fabrikanten de gemiddelde uitstoot van hun vloot (grote en kleine, diesel, benzine en elektrische wagens samen) in 2030 met nog eens 30 procent terug te dringen. Om wachten tot het laatste moment te voorkomen - wat betekent dat vuilere wagens langer op de Europese wegen rijden - moet in 2026 de gemiddelde uitstoot van 15 procent zijn gedaald. Fabrikanten die de nieuwe norm niet halen, worden beboet met 95 euro per extra gram per wagen. De Commissie ziet af van een verplichting voor de autofabrikanten een deel van hun nieuwe modellen volledig elektrisch te maken. In plaats daarvan komt er een actieplan voor een betere infrastructuur voor deze wagens (aanleg laadpalen in heel Europa, goed voor 800 miljoen euro) en 200 miljoen euro voor in de EU ontwikkelde betere accu's. Volgens de Groenen zou in 2025 de helft van alle nieuw verkochte wagens volledige elektrisch moeten zijn. Nu schommelt dat rond de 1 procent. Bron: De Morgen, 8/11/'17 https://www.demorgen.be/economie/di...uto-s-b39e5182/ Mening: Ik vind ook dat nieuwe wagens vanaf 2030 gemiddeld 30 procent minder CO2 moeten uitstoten dan de maximumnorm die voor 2021 is gesteld omdat de opwarming van de aarde echt wel een universele problematiek is. Ik moet wel toegeven dat de genoemde 60 procent, van de Groenen, wel wat overdreven is. Het moet natuurlijk allemaal wel technisch en financieel haalbaar zijn. Kijk bijvoorbeeld maar de hoge geldsom van 200 miljoen euro die Europa alleen nog maar wil steken in de ontwikkeling van 'betere' accu's. Ik ben het ook niet eens met het voorstel van de Groenen om vanaf 2025 de helft van alle wagens elektrisch te laten zijn omdat onder andere de gemiddelde kostprijs van een elektrische wagen veel hoger ligt dan de gewone wagens. Ik vind wel dat er steeds meer elektrische wagens mogen komen maar om tegen 2025 de helft van alle auto's elektrisch te laten zijn, vind ik er toch wel wat over. Volgens mij is het beter om op lange termijn steeds meer en meer elektrische wagens op de markt te brengen. |