|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Twaalf wereldsteden schakelen over op schone bussen
Burgemeesters van twaalf wereldsteden beloven hun openbaar vervoer helemaal vrij te maken van fossiele brandstoffen. Onder meer Londen, Parijs en Los Angeles zullen vanaf 2025 geen bussen meer aankopen die op gas, benzine of diesel rijden.
London, Parijs, Los Angeles, Kopenhagen, Barcelona, Vancouver, Mexico City, Milaan, Seattle, Auckland, Quito en Kaapstad hebben de "Fossil-Fuel-Free Streets"-verklaring ondertekend. Daarin nemen ze zich onder meer voor hun openbaar vervoer te vergroenen. Vanaf 2025 zullen ze geen nieuwe bussen meer kopen op fossiele brandstoffen, en ten laatste 5 jaar later moet een groot deel van hun stad een volledig uitstootvrije zone zijn. "De burgemeesters begrijpen dat bloeiende steden niet zonder schone lucht kunnen", zegt Michael Bloomberg, speciaal gezant van de VN voor Steden en de Klimaatverandering. "Door te kiezen voor schonere voertuigen bestrijden we niet alleen de klimaatverandering, maar redden we ook heel wat levens." Wandelen en fietsen De ondertekenaars zetten volop in op wandelen, fietsen en gemeenschappelijk transport in hun steden. Ze willen het aantal vervuilende voertuigen zo snel mogelijk verminderen en zullen voortaan elke twee jaar de vooruitgang rapporteren. "Luchtvervuiling door benzine- en dieselauto's doodt miljoenen mensen over de hele wereld, en dezelfde uitstoot draagt bij aan de klimaatverandering", zegt de Parijse burgemeester Anne Hidalgo. "In samenwerking met de burgemeesters, burgers en bedrijven van deze prachtige steden willen we schone en gezonde staten creëren waar de volgende generaties van kunnen genieten." De meeste van de deelnemende steden zijn nu al volop in verandering. Zo voerde de Londense burgemeester Sadiq Khan de strijd tegen luchtvervuiling gevoelig op, met onder meer een hogere taks op vervuilende voertuigen in het centrum. Kopenhagen werkt hard aan de eigen doelstelling om klimaatneutraal te worden tegen 2025, met onder meer een groen mobiliteitsbeleid en schonere energievoorziening. En Barcelona wil in de komende jaren 165 hectare groene ruimte creëren in de stad en het aantal autoritten met een vijfde verminderen. Bron: De knack, 27/10/2017, http://weekend.knack.be/lifestyle/r...mal-918487.html. Mening: Deze twaalf steden zijn op dit moment in mijn ogen het voorbeeld voor alle anderen. Dit had al veel eerder moeten beslist worden aangezien de aarde er zo op achteruit gaat. In één van mijn vorige artikels heb ik besproken wat we zouden kunnen veranderen aan de opwarming van de aarde en dit was hier een onderdeel van. Enkel heb ik mijn twijfels over het feit dat vele burgers deze bussen zullen gebruiken. In de auto heeft u meer privacy en is er geen kans op een benauwd gevoel, wat in de bus bij drukte vaak wel het geval is. De verhoging van de taks is hier wel een heel goede oplossing voor. Auto's op benzine of diesel moeten de markt uit en enkel elektrische auto's zou men nog mogen verkopen. Als deze elektrische wagens een luxeproduct zullen vormen door de hoge prijzen, is dat maar zo. Op deze manier moeten de mensen meer de bus beginnen nemen en dat heeft ontzettend veel goede gevolgen die men op deze moment gewoon niet inziet. Op sociaal vlak krijgen de mensen een soort groepsgevoel, omdat iedereen op een gelijk niveau wordt gesteld. Ook komen we zo terug dichter bij elkaar en legt iedereen meer connecties die men anders niet zou kunnen gelegd hebben. |