actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2017, 10:25
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
N-VA wil dat IQ zwaarder weegt op onderwijsbeleid

Moet het onderwijsbeleid meer rekening houden met het IQ van de leerlingen? Vlaams Parlementslid voor N-VA Koen Daniëls vindt van wel.

‘Niet alle leerlingen hebben dezelfde capaciteiten. Toch worden alle scholen op dezelfde manier beoordeeld als er gekeken wordt naar de resultaten van hun gelijkekansenbeleid’, zegt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls, onderwijsspecialist van de N-VA. ‘Als daarnaar onderzoek gebeurt, zou het IQ van de betrokken leerlingen mee moeten worden genomen als onderzoeksvariabele. Dat gebeurt nu ten onrechte niet.’

‘Scholen die meer leerlingen met een lager IQ tellen, hebben het simpelweg moeilijker om van al hun leerlingen toppers te maken. En daar mogen ze niet op afgerekend worden’, zegt Daniëls.

Het N-VA-parlementslid benadrukt dat het niet zijn bedoeling is om middelen te koppelen aan de IQ-test. Wel wil hij de middelen gerichter inzetten, in bijvoorbeeld leerkrachturen.

Pedagoog onwaardig

Of het voorstel er komt, is nog maar de vraag. Gisteren bestond er veel verwarring over. CD&V vond het idee alvast ‘een pedagoog onwaardig’. Vlaams Parlementslid Kathleen Helsen: ‘Het IQ is geen vaststaand feit. We moeten leerlingen de tijd en de middelen geven om zich te ontwikkelen.’

De Leuvense onderwijskundige Ides Nicaise benadrukt dat het IQ deels genetisch bepaald is, maar ook deels door sociale omstandigheden. ‘Ik denk bijvoorbeeld aan bepaalde materiële omstandigheden zoals minder ruimte of minder gezonde voeding en minder culturele stimuli die tot een slechter resultaat zouden kunnen leiden. De tests zijn bovendien cultureel vertekend: ze zijn wel een vrij goede maatstaf voor de blanke Nederlandstalige middenklasse, maar onderschatten systematisch de capaciteiten van leerlingen uit allochtone of achtergestelde milieus, vanwege onder meer de taalbarrières. De IQ-score is niet onveranderlijk. Een stimulerende omgeving en krachtig onderwijs hebben wel degelijk een positief effect.

Bron: De Standaard, 13/10/17, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171012_03128613

Mening: Persoonlijk vind het ik afnemen van een IQ-test nogal overbodig. Een IQ heeft te maken met de genen en met de sociale omstandigheden.Een IQ score is niet onveranderlijk dus het is een soort van moment momentopname en kan doorheen heel het leven nog aangepast worden aan de hand van de sociale omstandigheden van de persoon zelf. Het lijkt mij wél vanzelfsprekend dat de resultaten van alle leerlingen niet besproken worden met de leerlingen zelf. Dit zou voor een aantal leerlingen nogal denigrerend kunnen overkomen terwijl deze leerlingen misschien op een test niet veel scoren, maar meer levenservaring hebben dan anderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.